Debeściaki nie hamują, debeściaki gazują? Okay, na torach wyścigowych i wśród populacji w młodzieży w odzieży sportowej - obowiązuje takie motto, ale nie w naszych testach. U nas wygrywa najlepszy hamulcowy. Auto z najkrótszą drogą hamowania otrzymuje najwięcej punktów. Są bowiem sytuacje na drodze, kiedy może być o ten jeden metr za daleko. Jeden metr, który decyduje o życiu bądź śmierci. Żelazna reguła: podczas hamowania z prędkości 100 km/h auto z dobrymi hamulcami zatrzymuje się po 37 metrach, jeżeli potrzebuje na to więcej niż 40 metrów to sytuacja staje się krytyczna. Nie wszyscy kandydaci z równa zajadłością wgryzają się w tarcze hamulcowe. W naszej galerii znajdziecie wszystkie auta z drogą hamowania dłuższą niż 40 metrów z testów jakie przeprowadzaliśmy w przeciągu ostatnich 2 lat. Musicie to zobaczyć!
Oczywiście ogromny SUV generalnie nie zatrzymuje się tak szybko jak lekkie sportowe auto z ceramicznymi tarczami hamulcowymi. I tak super-sportowe Porsche 911 GT3 osiągnęło sensacyjny wynik 31,1 metrów a ciężka Toyota Land Cruiser aż 39,5 metrów. Niepokojące jest jednak, że nawet małe auta miejskie jak Suzuki Alto, Daihatsu Cuore i Citroën C1 maja drogę hamowania długości ponad42 metrów. W tej samej lidze znajdują się Dacia Duster, Hyundai ix55 i Renault Kangoo Be Bop.
Testy przeprowadzaliśmy w następujący sposób: z prędkości 100 km/h – i to 10 razy pod rząd, aby wykryć ewentualne słabości hamulców podczas intensywnego użytkowania. Z 10 prób obliczaliśmy średnią drogę hamowania.
Galeria zdjęć
Kia Venga 1.4 CVVT: Małe auto, 1,4 l benzyna (90 KM), droga hamowania w teście: 40,0 metrów.
Opel Corsa 1.0 Selection: małe auto, 1,0 l benzyna (60 KM),droga hamowania w teście: 40,1 metrów.
Mercedes B 200 CDI: samochód kompaktowy, 2,0 l diesel (140 KM), droga hamowania w teście: 40,1 metrów.
Lada Priora 2170: samochód kompaktowy, 1,6 l benzyna (98 KM), Gdroga hamowania w teście: 40,2 metrów
Peugeot 3008 HDI 150 Platinum: samochód komapktowy, 2,0 l diesel (150 KM), droga hamowania w teście: 40,3 metrów.
VW Caddy 1.9 TDI 4Motion: kompaktowy VAN, 1,9 l diesel (105 KM), droga hamowania w teście: 40,4 metrów.
Peugeot 206+ HDI 70: małe auto, 1,4 l diesel (68 KM), droga hamowania w teście: 40,4 met
Renault Koleos dCi 150 FAP 4x4: komapktowy SUV, 2,0 l diesel (150 KM), droga hamowania w teście: 40,5 metrów.
Skoda Fabia 1.2 HTP Classic: małe auto, 1,2 l benzyna (60 KM), droga hamowania w teście: 40,6 metrów.
Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic: małe auto, 1,6 l diesel (95 KM), droga hamowania w teście: 40,6 metrów.
Brilliance BS4 1.6 Comfort: samochód kompaktowy, 1,6 l benzyna (100 KM), droga hamowania w teście: 40,7 metrów.
Hyundai H-1 Travel 2.5 CRDi: Van, 2,5 l diesel (170 KM), droga hamowania w teście: 40,7 metrów.
VW Fox 1.2: segment A, 1,2 l benzyna (55 KM), droga hamowania w teście: 40,8 metrów.
Land Rover Freelander TD4 Automatic XS: kompaktowy SUV, 2,2 l diesel (152 KM), droga hamowania w teście: 40,8 metrów.
Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 4WD Instyle: kompaktowy SUV, 1,8 l diesel (150 KM), droga hamowania w teście: 40,8 metrów.
Citroën C3 Pluriel 1.4 Charleston: małe auto, 1,4 l benzyna (73 KM), droga hamowania w teście: 40,9 metrów.
Lexus RX 450h Impression Line: SUV, 3,5 l benzyna/silnik elektryczny(299 KM), droga hamowania w teście: 41,2 metrów.
Fiat Panda 1.2 Dynamic: segment A, 1,2 l benzyna (60 KM), droga hamowania w teście: 41,3 metrów.
Daihatsu Copen: Roadster, 1,3 l benzyna (95 KM), droga hamowania w teście: 41,3 metrów.
Honda Jazz 1.2 i-VTEC Trend: małe auto, 1,2 l benzyna (90 KM), droga hamowania w teście: 41,3 metrów.
Honda CR-V 2.2i-DTEC DPF Automatik Executive: kompaktowy SUV, 2,2 l diesel (150 KM), droga hamowania w teście: 41,3 metrów.
Dodge Nitro 2.8 CRD Automatik SXT: SUV, 2,8 l diesel (177 KM), droga hamowania w teście: 41,4 metrów.
Citroën C1 1.0 Airsport: segment A, 1,0 l benzyna (68 KM), droga hamowania w teście: 42,1 metrów.
Nissan Pixo 1.0 Acenta: segment A, 1,0 l benzyna (68 KM), droga hamowania w teście: 42,4 metrów.
Nissan X-Trail 2.0 dCi 4x4 DPF Automatik Platinum: kompaktowy SUV, 2,2 l diesel (150 KM), droga hamowania w teście: 42,4 metrów.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Comfort: kompaktowy SUV, 2,4 l benzyna (129 KM), droga hamowania w teście: 42,5 metrów.
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D Instyle: auto terenowe, 3,2 l diesel (200 KM), droga hamowania w teście: 42,6 metrów.
Hyundai ix55 V6 CRDi: SUV, 3,0 l diesel (239 KM), droga hamowania w teście: 42,7 metrów.
Daihatsu Cuore: segment A, 1,0 l benzyna (68 KM), droga hamowania w teście: 43,2 metrów.
Mitsubishi L200 4x4 Intense: Pick-up, 2,5 l diesel (178 KM), droga hamowania w teście: 43,4 metrów.
Ford Transit FT 350 L 4x4 Trend: dostawczy, 2,4 l diesel (140 KM), droga hamowania w teście: 43,6 metrów.
Suzuki Alto 1.0 Comfort: segment A, 1,0 l benzyna (68 KM), droga hamowania w teście: 43,8 metrów.
Dacia Duster 1.6 16V 4x4 Laureaté: kompaktowy SUV, 1,6 l benzyna (105 KM), droga hamowania w teście: 43,8 metrów.
Renault Kangoo Be Bop 1.5 dCi FAP: Mini van, 1,5 l diesel (103 KM), droga hamowania w teście: 47,0 metrów.
Mercedes G 280 CDI L Automatik DPF Edition 30: auto terenowe, 3,0 l diesel (183 KM), droga hamowania w teście: 47,1 metrów.
Suzuki Jimny 1.3 Comfort: auto terenowe, 1,3 l benzyna (86 KM), droga hamowania w teście: 48,3 metrów.
Lada Niva 1.7i Hunter: auto terenowe, 1,7 l benzyna (81 KM), droga hamowania w teście: 48,6 metrów.
Land Rover Defender 110 TD4: auto terenowe, 2,4 l diesel (122 KM), droga hamowania w teście: 53,5 metrów.
Iveco Massif 3.0 HPT Avventura: auto terenowe, 3,0 l diesel (176 KM), droga hamowania w teście: 54,3 metrów.
Morgan 4/4 Sport: Roadster, 1,6 l benzyna (112 KM), droga hamowania w teście: 59,8 metrów.