Debeściaki nie hamują, debeściaki gazują? Okay, na torach wyścigowych i wśród populacji w młodzieży w odzieży sportowej - obowiązuje takie motto, ale nie w naszych testach. U nas wygrywa najlepszy hamulcowy. Auto z najkrótszą drogą hamowania otrzymuje najwięcej punktów. Są bowiem sytuacje na drodze, kiedy może być o ten jeden metr za daleko. Jeden metr, który decyduje o życiu bądź śmierci. Żelazna reguła: podczas hamowania z prędkości 100 km/h auto z dobrymi hamulcami zatrzymuje się po 37 metrach, jeżeli potrzebuje na to więcej niż 40 metrów to sytuacja staje się krytyczna. Nie wszyscy kandydaci z równa zajadłością wgryzają się w tarcze hamulcowe. W naszej galerii znajdziecie wszystkie auta z drogą hamowania dłuższą niż 40 metrów z testów jakie przeprowadzaliśmy w przeciągu ostatnich 2 lat. Musicie to zobaczyć!

Oczywiście ogromny SUV generalnie nie zatrzymuje się tak szybko jak lekkie sportowe auto z ceramicznymi tarczami hamulcowymi. I tak super-sportowe Porsche 911 GT3 osiągnęło sensacyjny wynik 31,1 metrów a ciężka Toyota Land Cruiser aż 39,5 metrów. Niepokojące jest jednak, że nawet małe auta miejskie jak Suzuki Alto, Daihatsu Cuore i Citroën C1 maja drogę hamowania długości ponad42 metrów. W tej samej lidze znajdują się Dacia Duster, Hyundai ix55 i Renault Kangoo Be Bop.

Testy przeprowadzaliśmy w następujący sposób: z prędkości 100 km/h – i to 10 razy pod rząd, aby wykryć ewentualne słabości hamulców podczas intensywnego użytkowania. Z 10 prób obliczaliśmy średnią drogę hamowania.