Następca wprowadzony do sprzedaży w tym roku nie zaskakuje już wyszukaną stylistyką. Jakie ma zatem walory, którymi Ford chce przekonać nabywców do swojego kompaktu?
Wnętrze Focusa jest zaskakująco eleganckie
Focus to typowy kompaktowy hatchback, którego spokojna linia nadwozia nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle konkurencyjnych konstrukcji. Wnętrze samochodu jest bardziej zaskakujące, mimo że trudno tu szukać geometrycznych kształtów tak typowych dla poprzednika.
Dobre wrażenie sprawia przede wszystkim wykończenie, które przypomina usytuowane o klasę wyżej Mondeo. Materiały tapicerskie, którymi pokryto kokpit, są miękkie i mają ładną fakturę. Deska rozdzielcza wykonana została z uwzględnieniem wymogów ergonomii.
Przełączniki usytuowano w zasięgu rąk kierowcy, a dobrze oznaczone klawisze od sterowania radiem rozmieszczono w znacznej odległości względem siebie. Regulacja sprzętu audio znajduje się też przy kierownicy. Dzięki temu obsługa radioodtwarzacza nie pochłania nadmiernie uwagi prowadzącego podczas jazdy.
Bezpieczeństwu sprzyja doskonała widoczność
Znaczna powierzchnia szyb i brak typowego dla wielu hatchbacków szerokiego tylnego słupka w połączeniu z dużymi lusterkami zapewniają poprawną widoczność. W obserwacji sytuacji za autem nie przeszkadza mocno pochylona szyba w klapie bagażnika.
Długim podróżom sprzyja przestronne wnętrze. Nawet wysokim osobom nie powinno zabraknąć miejsca na wygodne ułożenie nóg. Jedynie z powodu obniżającej się linii dachu niektórzy siedzący z tyłu mogą dotykać głową do sufitu.
Szerokie wnętrze powoduje, że podczas jazdy przy komplecie pasażerów z tyłu nie ma ścisku. W wersji FX Gold standardem są sportowe fotele. Ich poprawne wyprofilowanie zapewnia wysoki komfort, a obszerne boczki pewnie utrzymują jadących na zakrętach.
Dużo miejsca wygospodarowano również na bagaże
Przy standardowym ułożeniu siedzeń można zmieścić 385 litrów, co jest jedną z lepszych wartości w tej klasie. Przestrzeń ładunkowa Opla Astry mieści 380 litrów, a Volkswagena Golfa 350 l. Po złożeniu siedzeń sytuacja zmienia się na niekorzyść Forda.
Wówczas jego przestrzeń bagażowa ma kubaturę 1245 litrów, podczas gdy w kufrze Astry mieści się 1330, a w Golfie 1305 litrów. Wadą bagażnika Focusa jest również ograniczona funkcjonalność. Po złożeniu siedzeń na podłodze pozostaje próg, który utrudnia transport większych przedmiotów.
Testowany model wyposażony był w znaną z Mondeo, benzynową jednostkę o mocy 145 KM. W chwili obecnej jest to najmocniejszy silnik w gamie nowego Focusa. Trzeba przyznać, że 2-litrowa jednostka świetnie sprawdza się jako napęd kompaktu.
Wysoka moc w stosunku do masy auta pozwala na dynamiczne przyspieszanie już od obrotów biegu jałowego.
Jednak podczas wyprzedzania dobre przyspieszenie można uzyskać, utrzymując silnik na wyższych obrotach, bo maksymalna wartość momentu obrotowego uzyskiwana jest dopiero przy 4500 obr./min. Na szczęście nawet wówczas hałas jednostki napędowej pozostaje na niskim poziomie i nie przeszkadza w rozmowie.
Dobra skrzynia biegów, wzorowe zawieszenie
Dobre osiągi samochodu to zasługa poprawnie zestopniowanej skrzyni. Zastrzeżeń testujących nie budziła także precyzja jej działania. Poszczególne przełożenia włącza się z dużą lekkością, a drogi prowadzenia dźwigni są krótkie. Mocną stroną okazało się seryjne w tym modelu sportowe zawieszenie.
Dzięki temu samochód utrzymuje się perfekcyjnie na obranym kursie podczas nagłej zmiany kierunku jazdy oraz w momencie szybkiego pokonywania ostrych zakrętów. W takich sytuacjach kierowca nie jest zaskakiwany nieprzewidzianym zachowaniem. W opanowaniu samochodu pomaga również niezwykle precyzyjny układ kierowniczy.
Jednocześnie charakterystyka zawieszenia została tak dobrana, by zniwelować wszelkie niedostatki naszych dróg.
Projektanci nie zapomnieli o bezpieczeństwie
W teście zderzeniowym Euro-NCAP samochód uzyskał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Testowany model pochodził z serii przedprodukcyjnej i jego wygląd oraz wyposażenie nie odpowiadają w pełni żadnej wersji oferowanej w Polsce.
Najbardziej zbliżoną specyfikację do opisywanego modelu ma Focus FX Gold. Nieco ponad 70 tys. zł za nowoczesny kompakt z topową jednostką napędową i z najbogatszym wyposażeniem nie wydaje się wygórowaną kwotą.