Dwa duże kombi oraz jedno skromniejsze
Nadwozia Peugeota i Fiata wyglądają nieco przysadziście. Toyota ma skromniejsze wymiary. To przekłada się także na wielkość wnętrza. W Corolli jest mniej miejsca na szerokość i na nogi z przodu.
Jednak mimo mniejszego nadwozia pasażerowie jadący z tyłu będą cieszyć się większą ilością miejsca na nogi niż w Peugeocie. Toyota musi ustąpić pola konkurentom także pod względem pojemności mniejszego o ponad 100 litrów bagażnika.
Po rozłożeniu siedzeń niekwestionowanym liderem zostaje Peugeot, do którego zmieści się aż 1675 litrów ładunku. Mniej pojemne kufry rywali mieszczą identyczną ilość walizek. Pod względem funkcjonalności tylnej części najlepiej sprawdza się Corolla.
Tylko w niej pod podłogą części ładunkowej znalazła się praktyczna, plastikowa wanienka. To bardzo pomaga w utrzymaniu bagażnika w czystości. W Corolli i 307 po powiększeniu uzyskuje się równą powierzchnię. W Fiacie niestety nie.
Wprawdzie w standardzie testowanej wersji Dynamic kanapa jest przesuwana i nawet przy wykorzystaniu tylnych siedzeń można powiększyć bagażnik. Jest to o tyle niepraktyczne, że składane asymetrycznie jest wyłącznie oparcie, a siedzisko umieszczono na stałe. Próg powstający po złożeniu siedzeń skutecznie utrudnia transport większych przedmiotów.
Jest jednak w Stilo kilka rozwiązań, które podobały nam się
Za 800 złotych można zamówić otwieraną oddzielnie szybę w klapie bagażnika, dzięki której możliwy jest załadunek mniejszych rzeczy bez konieczności wnoszenia całej dość ciężkiej pokrywy. Oparcie fotela pasażera z przodu może być składane w praktyczny stolik.
To kosztuje dodatkowo 350 złotych, a w standardzie jest szuflada.To dobry pomysł tym bardziej, że pozostałe schowki nie są zbyt pojemne. Także Corolla pod względem ilości miejsc na drobiazgi nie zachwyca.
Niewielkie kieszenie w drzwiach oraz skrytka przed pasażerem to za mało. Mistrzem pod tym względem jest Peugeot. W drzwiach ma obszerne kieszenie, a przed pasażerem z przodu zaprojektowano duży schowek. Dodatkowe półeczki są także przy fotelach.
Za 290 złotych można dokupić szuflady pod przednimi fotelami oraz podłokietnik z tyłu, w którym umieszczona została dodatkowa skrytka.Okazuje się, że niższa moc nie musi oznaczać wcale gorszych osiągów.
Toyota jest wprawdzie najsłabsza, ale 90 KM w zupełności wystarczy do żwawej jazdy. Silnik sprawnie wkręca się na obroty i pod względem dynamiki dorównuje mocniejszemu, ale jednocześnie cięższemu Peugeotowi.
Podczas sprintu do "setki" najlepszy jest Fiat
Jednak jego silnik okazuje się zauważalnie głośniejszy niż jednostki konkurentów. Wprawdzie silniki Peugeota i Toyoty po rozruchu na zimno klekoczą w charakterystyczny dla diesli sposób, ale nawet podczas jazdy z dużymi szybkościami hałas dochodzący spod maski nie przeszkadza w rozmowie.
Wyrównany poziom reprezentują testowane modele pod względem zapotrzebowania na paliwo. Niecałe 6 litrów potrzebne średnio na przejechanie 100 kilometrów to dobry wynik.
Różnica pomiędzy najlepszym Peugeotem, który średnio potrzebuje 5,4 litra na setkę, a najgorszą Toyotą wynosi 0,3 litra. W codziennym użytkowaniu ta różnica jest właściwie niezauważalna. Żadnych zastrzeżeń nie mieliśmy do pracy skrzyń biegów. We wszystkich modelach przełożenia zmienia się precyzyjnie, bez haczeń.
Twardo lub sprężyście
W różny sposób zestrojone zostały zawieszenia testowanych samochodów. Układ jezdny Peugeota jest najtwardszy, dzięki czemu szybkie przejeżdżanie zakrętów nie sprawia mu żadnych problemów. Gorzej jest natomiast z komfortem. Pasażerowie odczują większe nierówności nawierzchni.
W 307 podobał nam się precyzyjny układ kierowniczy. Rywale mają bardziej sprężyste zawieszenia. W ich przypadku na dobrym poziomie jest komfort jazdy oraz bezpieczne pokonywanie łuków. Do testu stanęły samochody w najbogatszych wersjach.
W tych specyfikacjach kompaktowe kombi z silnikami Diesla nie są już tanie. Najdroższa Corolla ma jednocześnie najbogatsze wyposażenie standardowe.
Po doliczeniu do wszystkich aut opcji cena japońskiego kombi okazuje się o 1650 złotych niższa od najdroższego wówczas Peugeota. W wyposażeniu w porównaniu z konkurentami brakuje jednak ESP. Tylko do Fiata można dokupić tylne, boczne airbagi.
Galeria zdjęć
Kombinacje z dieslem
Kombinacje z dieslem
Kombinacje z dieslem
Kombinacje z dieslem