Jednakże do czasu, gdy wybór ograniczał się do jednego/dwóch modeli, wybranie samochodu nie nastręczało większych trudności. Obecnie, gdy na rynku dostępne jest kilka modeli, wybór znacznie się skomplikował.

Prekursorem samochodów typu minivan był Renault Scenic. Konstrukcja samochodu była bardzo klarowana. Pojazd zbudowano na bazie klasycznego samochodu kompaktowego (w tym przypadku Renault Megane), przez co miał zbliżone walory trakcyjne podczas jazdy miejskiej, ale inaczej zaplanowano wnętrze pojazdu. Ponieważ najwięcej przestrzeni zajmują nogi jadących, miejsca siedzące umieszczono tak, aby pasażerowie siedzieli wyżej i podudzia zamiast pozycji pochylonej do przodu, były bardziej pionowo. Koncepcja samochodu tak spodobała się klientom, że w krótkim czasie także inni producenci spróbowali zaistnieć w tym segmencie. Jednym z nich był Opel, który oprócz skopiowania pomysłu, zaoferował w Zafirze coś więcej: system Flex 7. Obecnie na rynku dostępne są Zafira II i Scenie II, które należą wprawdzie do tej samej klasy, ale są całkowicie różne. Co zatem warto wiedzieć przed zakupem?

Wnętrze

Zafira wytwarzana jest z jednym rodzajem nadwozia, mającym rozstaw osi 270,5 cm i długość 447 cm. Scenie jest natomiast oferowany w dwóch wersjach karoserii: krótszej  mającej rozstaw osi 268,5 cm i długość 426 cm, oraz dłuższej (Grand) o rozstawie osi 273,5 cm oraz długości 449 cm.. Te dwie karoserie oferowane w Renault, są wynikiem dwóch koncepcji zabudowy wnętrza. Wersja krótsza jest bowiem klasycznym samochodem pięcioosobowym, a dłuższa siedmioosobowym.

W przypadku Zafiry każdy samochód jest oferowany jako wersja siedmioosobowa. Uzyskano to dzięki systemowi Flex 7. Ten opracowany przez inżynierów Opla system, pozwala na zmianę charakteru samochodu z pięcioosobowego z siedmioosobowy bez konieczności wkładania dodatkowych siedzeń. Wystarczy tylko złożyć siedzisko tylnej ławki, przesunąć ją do przodu i wyjąć ukryte w podłodze bagażnika dwa fotele. Jednak jak mówią konstruktorzy system ten jest tylko możliwością przewozu dodatkowych osób (np. zabranie kolegów dziecka spod szkoły) i nie należy utożsamiać Zafiry jako siedmioosobowego busa. Tym samym pojazd jest bardziej uniwersalny zarówno od pięcioosobowego Scenic, do którego nie możemy zabrać dodatkowych pasażerów, jak i siedmioosobowego Scenic, w którym wyjęcie dodatkowych foteli jest równoznaczne z pozostawieniem ich w garażu.

Jednakże, gdy samochód jest użytkowany tylko przez pięć osób, renówka pokonuje rywala pod względem komfortu jazdy. Powodem tego jest konstrukcja tylnej kanapy. W przypadku Zafiry jest to jedna kanapa dla trzech siedzących, a w przypadku Scenica trzy indywidualne (przesuwane wzdłużnie) fotele.

Także komfort użytkowania przemawia na korzyść francuza. Zamontowany pomiędzy fotelami przesuwny schowek (jest to opcja) i dodatkowe schowki w podłodze pozwalają na ukrycie zbędnych zabawek, czy drobnych przedmiotów, przez co są doskonałym rozwiązaniem schowania bagażu przy wakacyjnej podróży. Niestety w Zafirze nie zdecydowano się na takie innowacje.

Silniki

Ze względu na wielkość samochodu i jego przeznaczenie do jazd na trasach, nie wato kupować wersji z małym silnikiem benzynowym. Tłumaczenie, że samochodem jeździmy głównie w mieście i potrzebujemy mały silnik, jest bez sensu gdyż do jazd miejskich kupujemy samochód segmentu C, a nie minivana. Ponadto zważywszy na gabaryty i aerodynamikę samochodu najmniejsze silniki benzynowe (Renault - 1,4 , Opel - 1,6), są dla tak dużych samochodów za słabe. Jeżeli pojedziemy załadowanym samochodem w terenie górskim, spalanie z pewnością będzie wyższe niż deklarowane w katalogu. Najkorzystniejszą ofertą w tych samochodach jest mały silnik diesla. W przypadku Opla jest to 1,9 o mocy 100 KM lub 120 KM, a w przypadku Renault - 1,5 o mocy 85 KM lub 105 KM (wersja siedmioosobowa -Grand Scenie- występuje z silnikiem minimum 105 KM).

Renówka z najmniejszym silnikiem diesla rozwija 167 km/h i przyspiesza w czasie 14,6 sek, a z większym - 178 km/h i 12,4 sek (Grand Scenie 12,9 sek). Zafira ma prędkość maksymalną 174 km/h lub 186 km/h i przyspieszenia 14,1 sek lub 12,2 sek. Są to więc wartości zupełnie wystarczające do normalnej eksploatacji.

Ceny i wyposażenie

Najtańszy Scenic pięcioosobowy to Authentique 85 KM za 69 700 zł. Najtańszy Scenic Grand oznaczono jako Authentique kosztuje 78900 zł (aktualne zniżki dają cenę 75200 zł ). W przypadku Opla najtańsza wersja wysokoprężna to kosztujący 85 350 zł model 100 KM Essetia. Wersja 120 KM (także wyposażenie Essentia) kosztuje 89 350 zł. Są to ceny modeli "rok modelowy 2006" i przysługuje na nie w chwili obecnej rabat 4750 zł.

Obydwa koncerny oferują podobny poziom wyposażenia. Obejmujący: ABS, poduszki czołowe i boczne dla kierowcy i pasażera, lusterka zewnętrzne sterowane elektrycznie, szyby elektryczne z przodu, centralny zamek z pilotem, instalacja do montażu radia, regulacja  felgi stalowe.

Dla kogo?

Wybór samochodu musi spełniać wszystkie oczekiwania kupującego i zaspakajać jego (nie sąsiadów) potrzeby transportowe. Stąd też nie warto się sugerować siedmioma miejscami w wersji Zafira, gdy głownie jeździmy w cztery osoby. Lepiej zakupić wygodnego Scenica w którym jest tylko (ale za to wygodniejszych) pięć foteli.

Nie ma sensu natomiast kupować Scenica, gdy w rodzinie jest pięć osób, a dodatkowo często (gdy nie jedzie cała rodzina) podróżują koledzy naszych dzieci. Zafira umożliwi nam zabranie całej rodziny i dodatkowo dwoje pasażerów.