Logo

Królem jest...

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W pierwszej części porównania największe znaczenie miały wyniki pomiaróworaz testów. Okazało się, że wśród samochodów kompaktowych stawka jestwyrównana

Królem jest...
Auto Świat
Królem jest...

Wszyscy konkurenci prezentują bardzo wysoki poziom. To tym bardziej zadziwiające, że wśród porównywanych aut znalazły się zarówno modele, które powoli kończą już swą karierę rynkową, jak i nowocześniejsi debiutanci.

Po ocenieniu mierzalnych wartości pierwsza trójka to: Renault Mégane, Skoda Octavia oraz Volkswagen Golf.W drugiej części naszego porównania o sukcesie zadecydować mają zupełnie inne kryteria.

Tym razem znaczenie będą mieć przede wszystkim wrażenia z jazdy, komfort oraz jakość, czyli subiektywne odczucia jeżdżących. Podobnie jak w pierwszej części testu każdy z modeli opisywany będzie osobno, tak, aby powody przyznania konkretnych ocen były jak najbardziej czytelne.

Zwycięzca porównania zostanie naszym królem kompaktów, chociaż jego panowanie może nie potrwać długo. W przyszłym roku na rynku pojawią się już nowi, silni pretendenci do korony: nowy Opel Astra oraz Ford Focus drugiej generacji.

Silnik/skrzynia biegów

Fiat Stilo

Podczas ruszania jest cichy i sprawia wrażenie ospałego. Wraz z obrotami rośnie jego temperament i poziom hałasu. Dynamiczna jazda wymaga częstej zmiany przełożeń, w czym przeszkadza niestety niezbyt precyzyjna praca drążka zmiany biegów.

Ford Focus

Zmiana przełożeń w Fordzie to z kolei czysta przyjemność. Dźwignia skrzyni biegów pracuje jak w sportowym samochodzie: precyzyjnie, z krótkim skokiem. Może służyć za wzór dla innych pojazdów w tym segmencie.

Tego samego o silniku powiedzieć się nie da. Sprawia on wrażenie, jakby napędzanie Focusa stanowiło dla niego zbyt duży wysiłek. W dodatku ta jednostka okazuje się nadmiernie głośna.

Mazda 3

W tym aucie widać, jak dynamicznie może zachowywać się jednostka napędowa o pojemności 1,6 litra. Do tego silnik Mazdy jest cichy. Takiego źródła napędu zapewne życzyliby sobie kierowcy Forda.

Precyzyjnie pracująca skrzynia biegów doskonale pasuje do sportowych aspiracji silnika.Mercedes klasy A. Tylko spokojnie. Mercedes nie lubi być zmuszany do zbyt szybkiego tempa.

Kolejne przełożenia wchodzą z wyraźnym oporem, dźwignia ma bardzo długi skok. Silnik nie zapewnia nadzwyczajnej dynamiki, pracuje jednak cicho i kulturalnie. Doskonały napęd do codziennej jazdy.

Opel Astra

Poza słabą dynamiką przy niskich obrotach silnikowi Opla trudno cokolwiek zarzucić. Poprawy wymaga jednak oporna praca skrzyni biegów. Konstruktorzy nowej Astry, która ukaże się w sprzedaży w 2004 roku, mają w tej dziedzinie spore pole do popisu.

Peugeot 307

W przypadku Peugeota warto mieć prędkościomierz na oku. Silnik jest tak cichy, że kierowca może nawet nie docenić jego temperamentu. Na bardzo dobrym poziomie jest elastyczność jednostki napędowej.

Samochód świetnie przyspiesza także przy wyższym zakresie prędkości obrotowej. Dzięki temu większych trudności nie stanowi bezpieczne wyprzedzanie Peugeotem. Poprawnie działająca skrzynia przekładniowa o długich skokach dźwigni została dobrze dobrana do charakteru samochodu.

Renault Mégane

Bardzo dobry silnik o przyjemnym, agresywnym gangu skłania kierowcę do wkręcania go na wyższe obroty, przy których Mégane wyraźnie się ożywia. Precyzyjnie pracująca przekładnia.

Skoda Octavia

Jednostka napędowa o charakterystyce dobranej idealnie do potrzeb codziennej jazdy. Dobra dynamika już od niskich obrotów przydaje się szczególnie podczas ruszania spod świateł.

Niestety przy wyższych obrotach silnikowi zaczyna brakować temperamentu. Cierpi na tym przede wszystkim elastyczność. Przyzwoita jest skrzynia biegów, chociaż trzeba przyznać, że sześć przełożeń w skrzyni Golfa działa znacznie lepiej.

Toyota Corolla

Układ napędowy równie niepozorny jak reszta samochodu. Dzięki wyjątkowo cichej pracy silnik o zmiennych fazach rozrządu skutecznie skrywa przed kierowcą swój temperament. Skrzynia przekładniowa zaspokoi oczekiwania kierowców pozbawionych sportowych aspiracji.

VW Golf

Nowego Golfa testowaliśmy z silnikiem FSI. Wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa jednostka napędowa jest na niskich obrotach mało dynamiczna. Samochód słabo reaguje nawet na wciśnięcie pedału gazu do oporu.

Nie ma jednak wątpliwości co do tego, że jednostka napędowa, mimo iż brzmi sportowo, okazuje się w miarę cicha. Do takiego dźwięku silnika doskonale pasuje sześciobiegowa skrzynia biegów o nieco przydługim ostatnim przełożeniu. Cierpi na tym wprawdzie elastyczność, ale pozwola to zmniejszyć spalanie, które okazało się jednym z lepszych w porównaniu.

Komfort/fotele/przestronność

Fiat Stilo

Wnętrze Fiata jest na tyle przestronne, że nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekać na brak miejsca na nogi oraz nad głową. Dotyczy to zarówno przedniego, jak i tylnego rzędu siedzeń. Mankamentem są natomiast zbyt twarde oparcia foteli oraz zawieszenie, które słabo tłumi nierówności nawierzchni.

Ford Focus

Czas na emeryturę? W żadnym wypadku! Zawieszenie produkowanego od pięciu lat Focusa robi doskonałe wrażenie. Jest sztywne, ale jednocześnie zapewnia dobre tłumienie nierówności. Dzięki temu spędzanie czasu w niezbyt przestronnym wnętrzu nie jest takie męczące.

Mazda 3

Również japoński konkurent opanował sztukę godzenia sportowej charakterystyki zawieszenia z wymogami komfortu. Nierówności dodatkowo są tłumione przez obszerne fotele. Pewien niedosyt pozostawia ilość miejsca we wnętrzu.

Bowiem o ile z przodu samochód okazuje się najbardziej przestronny, to z tyłu wyższym osobom może brakować miejsca. Także bagażnik o pojemności 300 litrów nie zachwyca. Przy tak dużych gabarytach można oczekiwać nieco więcej przestrzeni w tylnej części japońskiego kompaktu.

Mercedes klasy A

W dziedzinie komfortu klasa A nie nadąża za konkurentami. Przy szerokości wnętrza wynoszącej zaledwie 134 cm na wysokości ramion pasażerowie czują się ściśnięci. Są na szczęście i plusy tego wnętrza. Żaden z konkurentów nie oferuje tak dużej ilości miejsca na nogi z tyłu co wydłużony Mercedes klasy A.

Mercedes okazuje się także dobry do przewożenia bagażu. Z pojemnością 390 litrów ustępuje jedynie Skodzie. Szkoda, że pomimo dużego rozstawu osi samochód buja się na nierównościach. Wyboje i inne uszkodzenia nawierzchni nie są dostatecznie tłumione przez zawieszenie. Do tego dochodzą cienko obite fotele. To wszystko nie pasuje do tradycyjnego stylu Mercedesa.

Opel Astra

Słabości zawieszenia ujawniają się na wyboistych drogach. Dzięki doskonałym fotelom o długich oparciach można to przeboleć. Mimo niezbyt obszernego wnętrza podróż Astrą nie jest szczególnie męcząca. Kompakt Opla ma przestronny bagażnik o pojemności 370 litrów.

Peugeot 307

Francuski kompakt sprawia wrażenie niezwykle przestronnego auta. Pod względem subiektywnym Golf w tej konkurencji nie ma z nim szans. Szerokie fotele i sprężyste zawieszenie zapewniają komfort nawet na długich trasach. Do wad należy jednak zaliczyć stukanie zawieszenia na wybojach.

Renault Mégane

Miękkie zawieszenie toleruje nawet kiepskie nawierzchnie, za to sztywne fotele przypominają bardziej rozwiązania znane z samochodów niemieckich niż z francuskich.

Skoda Octavia

We wnętrzu Octavii trudno zauważyć jej wyjątkową długość. Szczególnie z tyłu wyższym pasażerom będzie brakować miejsca na nogi. To wina niedużego rozstawu osi.

Takie rozwiązanie i dodatkowe centymetry na długość powodują jednak, że bagażnik imponuje pojemnością 528 litrów. Wystarczająco dobre okazują się fotele oraz komfort jazdy.

Toyota Corolla

Twardo dostrojony układ jezdny sprawia, że wyboiste nawierzchnie stają się dość dokuczliwe dla pasażerów. Fotele nie są obszerne, a niezbyt przestronne wnętrze nie zapewnia idealnych warunków podróżowania. W przewiezieniu większej ilości walizek przeszkadza mały bagażnik. Pojemność 289 litrów to najmniejsza wartość wśród porównywanych modeli.

VW Golf

Pomimo sztywnego układu jezdnego Golf doskonale wybiera oraz tłumi wszelkie nierówności nawierzchni. Tak właśnie powinno działać zawieszenie w nowoczesnym samochodzie. Nawet po najgorszych wybojach Volkswagenem jedzie się płynnie bez uszczerbku na wygodzie.

Pod względem komfortu Golf wyznacza nowe standardy w klasie samochodów kompaktowych. Większe gabaryty wyczuwalne są również we wnątrzu samochodu. Nowe, wygodniejsze niż u poprzednika fotele zapewniają pasażerom większy zakres regulacji.

Ergonomia/widoczność/wykonanie

Fiat Stilo

Włoski kompakt przekonuje licznymi przemyślanymi rozwiązaniami (podwójny schowek w desce rozdzielczej oraz pod fotelem). Irytuje jednak krzywo spasowanymi elementami tapicerki oraz stukającymi przednimi siedzeniami.

Ford Focus

Kompakt z kilkoma niedoróbkami. Bak można otworzyć tylko przy pomocy kluczyka (podobnie jak w Peugeocie), pokrętła regulacji ogrzewania umieszczone są zbyt nisko, deska rozdzielcza wykonana jest z połyskliwego plastiku. Miejmy nadzieję, że nowy model, który pojawi się już w 2004 roku, będzie pod tym względem lepszy.

Mazda 3

Obsługa nie nastręcza żadnych problemów, jedynie konsola środkowa mogłaby być rozwiązana nieco czytelniej. Jakość wykonania jest satysfakcjonująca, okienko z tyłu zapewnia widoczność przy parkowaniu.

Mercedes klasy A

Jednobryłowe, krótkie nadwozie ułatwia parkowanie. Widoczność z miejsca kierowcy bardzo dobra. Niestety wskaźniki są zbyt małe, brakuje schowków oraz nadal widać pewne niedostatki w jakości wykończenia.

Opel Astra

Pod względem jakości użytych materiałów widać znaczną poprawę. W aktualnym modelu przeszkadzają jedynie drobiazgi, takie jak np. zbyt małe przyciski sygnału dźwiękowego na kierownicy.

Peugeot 307

Mnóstwo schowków, czytelne wskaźniki, możliwość wyłączenia poduszki powietrznej pasażera oraz inne przemyślane szczegóły wyposażenia sprawiają dobre wrażenie. Widoczność do tyłu i na boki mogłaby być jednak lepsza.

Renault Mégane

Oryginalne i ekstrawaganckie rozwiązania trafiły również do wnętrza francuskiego kompaktu. Do uruchamiania silnika służy przycisk, dodatkowe schowki znajdują się również w podłodze.

O ile jednak do praktyczności schowków nie mamy żadnych zastrzeżeń, to futurystycznie wyglądająca dźwignia hamulca ręcznego przypominająca lewarek w samolocie nie do końca jest przemyślana. Łatwiej używa się tradycyjnej dźwigni hamulca.

Skoda Octavia

Tylko w tym aucie widać z miejsca kierowcy zarys maski. Uporządkowane wnętrze z małą ilością schowków. Skromnie i rzeczowo wyglądające elementy tworzyw sztucznych.

Toyota Corolla

Pod względem jakości trudno Toyocie cokolwiek zarzucić, wszystko zostało doskonale spasowane oraz wykonane.Materiały wykończeniowe są wysokiej jakości. Ilość schowków wystarczająca. Niestety kierownica zasłania niektóre przyciski, a widoczność mogłaby być nieco lepsza.

VW Golf

W Golfie V generacji szczeliny między elementami nadwozia są większe niż u poprzednika, jednak konstruktorzy auta twierdzą, że tak właśnie musi być. Deska rozdzielcza oraz wszystkie wskaźniki zapewniają bezproblemową obsługę. Szeroki tylny słupek znacznie pogarsza widoczność, co jest szczególnie uciążliwe przy parkowaniu.

Cena/zużycie paliwa/gwarancje

Tej części porównania nie uwzględniliśmy w wynikach końcowych. Nie da się uczciwie sprawdzić różnic pomiędzy wszystkimi samochodami, ponieważ Volkswagen Golf oraz Mazda 3 pojawią się w Polsce dopiero w przyszłym roku. Nie znamy jeszcze cen ani warunków gwarancji obu modeli.

Z tego samego powodu pominęliśmy przy ocenie końcowej stopień wyposażenia standardowego i opcjonalnego oraz częstotliwości przeglądów i koszty ubezpieczenia.

Ceny i wyposażenie pozostałych modeli dotyczą najtańszych wersji z silnikami 1.6 sprzedawanych w Polsce. Mogą się one różnić od wersji prezentowanych na zdjęciach, bo w Niemczech modele podstawowe występują w innych specyfikacjach.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: