Oczywiście nadal pozostajesz przy klasie kompaktów, bo taka wielkość samochodu najbardziej Ci odpowiada. Jednak przy wyborze kombi pojawia się dylemat, bo okazuje się, że także takie modele mogą zabrać mniej lub więcej bagażu. Poza tym w odmienny sposób rozwiązano kwestię funkcjonalności części bagażowej poszczególnych kompaktowych kombi.
Postanowiliśmy sprawdzić, które z tego typu aut najlepiej sprawdza się w służbie rodziny
Do porównania stanęły: Fiat Stilo, Toyota Corolla, Opel Astra, Peugeot 307 oraz Ford Focus.Wyrównane szanse wszystkich modeli W teście uwzględniliśmy te cechy, które można porównać we wszystkich samochodach niezależnie od zastosowanych w nich jednostek napędowych.
Dlatego na przykład nie ocenialiśmy ładowności, która różni się w zależności od rodzaju silnika. Pojemność bagażnika przed i po złożeniu tylnej kanapy to wartość, na którą najczęściej w pierwszej kolejności klienci zwracają uwagę.
Nie można jednak zapomnieć także o wymiarach przestrzeni ładunkowej oraz jej ukształtowaniu. Czasami mniejszy, ale regularnie ukształtowany bagażnik z równą podłogą pomieści więcej niż duży, nieregularny.
Ważna jest wysokość krawędzi załadunkowej
Im niżej, tym lepiej, szczególnie jeżeli często wozi się ciężkie przedmioty, których nie trzeba wysoko podnosić. Osoby o wzroście ponad 180 centymetrów zwrócą z pewnością uwagę na to, do jakiej wysokości unosi się klapa bagażnika, obawiając się uderzenia głową o zamek.
Funkcjonalność przede wszystkim Istotną cechą jest funkcjonalność przestrzeni ładunkowej. W pełnym jej wykorzystaniu pomaga składana, najlepiej dzielona asymetrycznie, tylna kanapa.
Tu trzeba sprawdzić, czy składane jest zarówno siedzisko, jak i oparcie. Na funkcjonalność bagażnika wpływa to, czy tylna kanapa ma chowane zagłówki, których nie trzeba będzie wyjmować podczas powiększania przestrzeni ładunkowej.
Przydatne okazują się także punkty kotwiczenia oraz siatki, w których można zabezpieczyć przed przesuwaniem się mniejsze przedmioty. W niektórych modelach na niewielkie przedmioty przewidziano schowki pod podłogą bagażnika.
Narciarze zwrócą uwagę na to, czy w oparciu tylnej kanapy jest okienko do przewożenia nart i innych długich przedmiotów.We wszystkich autach stosowane są pewne udogodnienia umożliwiające łatwiejszy transport bagażu.
Należą do nich z pewnością: otwierana oddzielnie szyba w klapie bagażnika, schowki pod podłogą, gumowa wykładzina czy plastikowa wanienka oraz pochylane oparcia tylnego siedzenia. Ważne także, żeby materiały wykończeniowe były dobrej jakości i nie ulegały porysowaniu podczas załadunku.
Opel Astra Caravan
Tylko Toyota ma mniejszy bagażnik przy zachowaniu wszystkich miejsc siedzących. Jednak 480 litrów nie jest powodem do wstydu. Wartość 1500 litrów po złożeniu kanapy to dobry wynik. Na średnim poziomie jest wysokość krawędzi załadunkowej (56 cm).
Klapę unosi się na wysokość 183 centymetrów i nie powinna spowodować u nikogo urazów głowy podczas załadunku. Astra ma dość regularny bagażnik. W ułożeniu walizek nic nie przeszkadza. Korzystanie z pełnej przestrzeni ładunkowej umożliwia dzielona asymetrycznie tylna kanapa.
Niedogodność stanowią zagłówki. Podczas składania siedzenia dwa zewnętrzne trzeba wyjąć i nie ma, co z nimi zrobić. Po powiększeniu przestrzeni ładunkowej uzyskuje się równą podłogę.
W przewiezieniu pakunków pomocne będą punkty kotwiczenia, dzięki którym walizki można zabezpieczyć przed przesuwaniem się. Klienci, którzy zdecydują się na wersję Comfort, NJoy lub Elegance, w standardzie otrzymają okienko w oparciu tylnej kanapy.
Uboższe odmiany Start oraz Club nie mają tego udogodnienia. Bagażnik Astry został wyłożony materiałem dobrego gatunku. Podłużne listwy na podłodze pomagają w przesuwaniu bagażu.
Peugeot 307 Break
Peugeot jest mistrzem w przewożeniu maksymalnej ilości bagażu. Żaden konkurent nawet nie zbliżył się do wyniku 1675 litrów, które można uzyskać po złożeniu dzielonej asymetrycznie kanapy. Przy komplecie pasażerów da się przewieźć 503 litry. Więcej mieści się w Focusie i Stilo.
Peugeot może zabrać najwyższe pakunki. Długie przedmioty przewiezie się tylko po złożeniu siedzeń, bo w oparciu kanapy nie ma okienka. Tylna kanapa jest asymetrycznie dzielona, a w składaniu jej nie przeszkadzają zagłówki, bo wszystkie trzy są chowane.
Przy wykorzystaniu maksymalnej powierzchni ładunkowej uzyskuje się równą podłogę. Regularność boków psują jedynie duże nadkola wnikające do środka. Unoszona prawie na 190 centymetrów klapa nie utrudnia załadunku wysokim osobom.
Bagażnik 307 jest przyjazny dla osób wożących często ciężkie przedmioty. Poprowadzona na wysokości 55 centymetrów krawędź załadunkowa jest jedna z niższych wśrod testowanych samochodów.
Peugeot jako jedyny ma koło zapasowe umieszczone w koszu pod bagażnikiem. Takie rozwiązanie pomaga, jeżeli w pełni wykorzysta się tylną część auta. Ale przy wyjmowaniu "zapasu" można się bardzo pobrudzić.
Toyota Corolla Wagon
Kompaktowy "japończyk" oferuje najmniejszą przestrzeń bagażową wśród testowanych aut. Tylko 402 litry to zdecydowanie za mało jak na kombi. Do tego w ułożeniu walizek przeszkadzają nieregularnie uformowane ściany.
Wystające elementy mogą utrudniać ustawienie dużych przedmiotów o regularnych kształtach. Podłoga pozostaje równa także po rozłożeniu dzielonej asymetrycznie tylnej kanapy. Uzyskana w ten sposób przestrzeń 1480 litrów nie jest zachwycającą wartością.
Przy składaniu siedzenia zewnętrzne zagłówki trzeba demontować (środkowy jest chowany). Funkcjonalność przestrzeni ładunkowej podnoszą punkty kotwiczenia bagażu oraz wyjmowana, gumowa wykładzina znajdująca się na podłodze. Dzięki niej bagażnik można łatwo utrzymać w czystości.
Pod podłogą umieszczono dodatkowo plastikową wanienkę, w której także można przewieźć zabłocone rzeczy. Obok niej są niewielkie przegródki na drobne przedmioty.
Niestety nawet w opcji nie można zamówić okienka w tylnym oparciu pozwalającego na transport długich przedmiotów. Koło zapasowe umieszczono we wgłębieniu bagażnika. Po otwarciu klapa nie będzie przeszkadzać wysokim osobom.
Fiat Stilo Multi Wagon
Najnowsze w porównaniu Stilo może się pochwalić kilkoma ciekawymi pomysłami. Tylko w tym samochodzie niezależnie od całej klapy otwierana jest sama szyba (w podstawowych wersjach za dopłatą). Siedzenie tylne da się przesuwać, a oparcie ma regulowany kąt pochylenia.
To umożliwia uzyskanie różnej pojemności bagażnika przy komplecie pasażerów. Jednak i tu nie ustrzeżono się pewnych niedogodności. Asymetrycznie składa się tylko oparcie kanapy, przez co nie da się uzyskać równej podłogi.
Przy składaniu kanapy nie ma potrzeby wyjmowania zagłówków. Stilo nie daje konkurentom żadnych szans pod względem regularności ukształtowania ścian. Szerokość wnętrza na całej długości jest jednakowa.
Funkcjonalność poprawiają punkty mocowania bagażu oraz okienko w oparciu tylnej kanapy. Pojemność 510 litrów przy komplecie pasażerów to druga wartość w teście po Focusie.
Przyporównaniu maksymalnych możliwości auta z pojemnością 1480 litrów Fiat ustępuje konkurentom. Z klapą unoszoną do poziomu 191 centymetrów Stilo wśród testowanych aut jest najbardziej przyjazne wysokim osobom. Nisko poprowadzona krawędź (51 cm) ułatwia załadunek.
Ford Focus Tournier
Focus z pojemnością 520 litrów ma największy bagażnik w teście. Także po rozłożeniu siedzeń wynik jest dobry. Wówczas z pojemnością 1580 litrów Ford ustępuje tylko Peugeotowi. W Focusie można przewieźć długie przedmioty, bo maksymalna długość powierzchni ładunkowej wynosi 160 centymetrów.
W tej kategorii Ford przegrywa z Toyotą i Fiatem. Zarówno oparcie, jak i siedzisko dzielone są asymetrycznie. Niestety, przy składaniu kanapy trzeba wyjmować boczne zagłówki. Powiększona przestrzeń ma równą podłogę.
Funkcjonalność przedziału bagażowego obniża brak punktów kotwiczenia oraz okienka w oparciu tylnego oparcia do przewożenia długich przedmiotow. Wysoko unoszona klapa nie będzie przeszkadzać nawet wysokim osobom podczas rozmieszczania bagażu.
Krawędź załadunkowa poprowadzona została na wysokości 56 centymetrów. To tyle samo co w Oplu Astrze. Materiał, którym wyłożono wnętrze "kufra", jest dobrej jakości. Bagażnik Focusa został poprawnie ukształtowany. Niewielkie wnęki kół nie przeszkadzają bardzo w układaniu walizek. Pełnowymiarowe koło zapasowe umieszczono we wnęce pod podłogą.
Podsumowanie
Najlepiej do transportu większego bagażu nadają się Peugeot 307 i Fiat Stilo. Ten pierwszy jest szczególnie przydatny po złożeniu siedzeń. Imponuje także wymiarami przestrzeni bagażowej.
Minus to brak nawet w opcji okienka do przewożenia nart w tylnej kanapie. Fiat ma dużą pojemność bagażnika, przy komplecie pasażerów. Po złożeniu siedzenia przestrzeń ładunkowa jest mizerna w stosunku do konkurentów.
Poza tym nie można uzyskać wówczas równej podłogi. Punkty zbiera natomiast za funkcjonalność. Tylko w nim jest otwierana oddzielnie szyba w klapie oraz przesuwana tylna kanapa. Oparcie ma regulowany kąt pochylenia.
Dzięki dużej pojemności i sporym rozmiarom bagażnika drugie miejsce zajął Focus. Na zajęcie lepszej pozycji nie pozwoliła ograniczona funkcjonalność: brak okienka na narty i punktów kotwiczenia.
Za Focusem znalazła się Astra. Średniej wielkości bagażnik ma regularne kształty, a droższe wersje okienko na narty. Mająca najmniejszy bagażnik Corolla musiała uznać wyższość przeciwników. Jej zaletą są funkcjonalne dodatki. Gumowa wykładzina oraz plastikowa wanienka zapobiegają pobrudzeniu tapicerki.
Galeria zdjęć
Kto najlepiej kombinuje?
Kto najlepiej kombinuje?
Kto najlepiej kombinuje?
Kto najlepiej kombinuje?
Kto najlepiej kombinuje?
Kto najlepiej kombinuje?
Kto najlepiej kombinuje?