Moment obrotowy to ważny parametr, bo m.in. od jego wielkości zależy elastyczność silnika. Istotne jest również to, przy ilu obrotach na minutę dostępna jest maksymalna wartość momentu obrotowego. Im niżej, tym lepiej.
W kolejnej części naszego cyklu porównujemy auta z najwyższym oraz najniższym maksymalnym momentem obrotowym. Zwycięzcy i przegrani są wyłaniani w ramach jednej klasy, ale przedstawiamy też najlepsze i najgorsze auto zestawienia.
Moment obrotowy - co oznacza dla użytkownika
Moment obrotowy można łatwo wyczuć podczas ruszania. Jeżeli przy pełnym gazie auto przyspiesza dynamicznie od niskich obrotów, to znaczy, że do dyspozycji kierowcy jest nisko położony wysoki moment.
Moment obrotowy - jak mierzymy
W trakcie testów odczuwamy to zawsze podczas pomiarów przyspieszeń i elastyczności silnika. Oprócz tego wartość momentu sprawdzamy na urządzeniu pomiarowym.
Moment obrotowy - kto ma największy
Moment obrotowy 1000 Nm robi duże wrażenie. W naszym zestawieniu są aż trzy samochody, których silniki uzyskują taką wartość – dwa benzyniaki: Mercedesy S 65 AMG i SL 65 AMG oraz jeden diesel: Audi Q7 V12 TDI. Zwycięzcą całego rankingu został ostatni z tych pojazdów, bo w jego przypadku moment jest osiągany przy najniższym poziomie obrotów.
A co Wy sądzicie o wynikach naszego rankingu? Czy to zestawienie może być pomocne np. przy wyborze samochodu? Zapraszamy do dyskusji.
Mercedes SL 65 AMG 1000 Nm/2000 obr./min
Smart Fortwo mhd 92 Nm/4500 obr./min
Mercedes C 63 AMG 600 Nm/5000 obr./min
Ford Mondeo kombi 1.5 Ti-VCT 160 Nm/4100 obr./min
Audi RS 6 650 Nm/1500 obr./min
Mercedes E 200 K 250 Nm/2800 obr./min
Corvette ZR1 819 Nm/3800 obr./min
Lotus Exige S Performance 230 Nm/5500 obr./min
Mini Clubman JCW 280 Nm/2000 obr./min
Toyota iQ 1.0 91 Nm/4800 obr./min
Ford S-Max 2.2 TDCi 420 Nm/1750 obr./min
Opel Zafira 1.6 CNG 133 Nm/4200 obr./min
VW Amarok 2.0 BiTDI 400 Nm/1500 obr./min
Toyota Hilux 3.0 TD 343 Nm/1400 obr./min
Peugeot 207 SW 1.6 HDI 270 Nm/1750 obr./min
Chevrolet Spark 0.8 72 Nm/4400 obr./min