Wbrew pozorom różnorodność palety modelowej MINI nie jest współczesnym wynalazkiem marketingowców marki. Takie modele, jak Countryman, Clubman czy Cabrio, mają swoje korzenie w historii kultowego brytyjskiego auta. I gdyby się w nią zagłębić, to można by tam znaleźć jeszcze wiele inspiracji na rozbudowę oferty: MINI było kiedyś dostępne m.in. jako pikap, kompaktowy sedan, a nawet szalony dwuosobowy kamper! Paleta modeli MINI cały czas ewoluuje. Marka lubi zaskakiwać, jednak kluczowe i tak są oczekiwania oraz potrzeby klientów.

Ci, którzy kilka lat temu często zaczynali swoją przygodę z marką od 3-drzwiowego MINI, w międzyczasie np. założyli rodziny i wymagają więcej przestrzeni. Stąd oprócz klasycznego hatchbacka i cabrio, kierowanych raczej do par czy singli, paleta obejmuje jeszcze wydłużony wariant 5-drzwiowy, a także grające już w lidze kompaktowej Clubmana oraz bijącego rekordy popularności crossovera Countryman. A trendy? Wśród aut klasy premium segmentów B i C to raczej MINI je kreuje, niż za nimi podąża – zarówno designersko, jak i technologicznie. Najnowsze pionierskie dokonanie: Countryman S E All4, czyli hybryda typu plug-in. Bezpośrednich rywali na razie brak. Napęd w MINI to rzecz kluczowa. Niektóre modele występują z aż 8 silnikami! Który będzie dla Ciebie?

Mini hatchback 3D - klasyka gatunku

Foto: Auto Świat

Czym kusi? Szczerością. Tu znajdziemy najwięcej MINI w MINI. Trzydrzwiowy hatchback w swojej najnowszej odsłonie wydoroślał, stał się bardziej komfortowy i przestronny, zyskał nowoczesne multimedia, ale nadal odgrywa rolę minimalisty w rodzinie. Jest najtańszy, lecz długa lista opcji pozwala przyszłemu właścicielowi na fantazję.

Kogo zachwyci? Zarówno tych, którzy kupują swoje pierwsze MINI, jak i wiernych koneserów marki. To dojrzały samochód, który sprawdza się w mieście, jak i w podróży, choć jego prawdziwym żywiołem pozostają kręte drogi.

Co go napędza? Zabawa zaczyna się od 102-konnego benzynowego silnika 1.5 w odmianie One. Cooper korzysta z tej samej jednostki, ale o 34 KM mocniejszej. Cooper S i JCW mają 4-cylindrowe, 2-litrowe silniki o mocy odpowiednio 192 i aż 231 KM. Wśród diesli można wybierać między jednostką 1.5 (95 lub 116 KM) oraz 2.0 (170 KM). „Automat”jest dostępny w każdej wersji, oprócz 95-konnego diesla.

Mini hatchback 5D - wersja long

Foto: Auto Świat

Czym kusi? Ekstradawką praktyczności w małej karoserii – 5-drzwiowy hatchback poza wygodniejszym dostępem na tylną kanapę ma o 7 cm większy rozstaw osi i aż o 16 cm dłuższą karoserię (mierzy 398 cm). Dzięki temu jest więcej miejsca w kabinie (szczególnie z tyłu), a bagażnik mieści 278 l, czyli o 67 l więcej niż 3-drzwiowy wariant.

Kogo zachwyci? Miłośników MINI, którzy niedawno zostali rodzicami albo często podwożą przyjaciół – przewidziano nawet dodatkowy pas bezpieczeństwa na środkowym miejscu z tyłu. Na pewno łatwiej niż w hatchbacku 3d się tam wsiada albo zapina dziecko w foteliku. Pięciodrzwiowe MINI mimo wydłużenia wciąż ma zwarte gabaryty i nie daje kierowcy odczuć prowadzenia dużego auta. Designerzy postarali się też, by większe MINI nadal przypominało swojego mniejszego brata.

Co go napędza? Paleta silnikowa 5-drzwiowego MINI jest uboższa od 3-drzwiowej wersji tylko o najmocniejszy wariant JCW. Jednostki benzynowe dostępne w Polsce osiągają 102, 136 i 192 KM, a diesle: 95, 116 i 170 KM. Także tu wszystkie odmiany poza bazowym dieslem mogą mieć „automat”.

Mini Cabrio wiatr i wolność

Foto: Auto Świat

Czym kusi? Skondensowaniem emocji! Frajda z jazdy, wiatr we włosach, otwarcie się na otoczenie, no i także lepsze wyeksponowanie samego siebie. Widok naszego odbicia w mijanych witrynach sklepów zdrowo zaspokaja próżność, o kontakcie wzrokowym z innymi interesującymi uczestnikami ruchu nie wspominając... Materiałowy dach ma elektryczny mechanizm, operacja „zrzucania góry” trwa ok. 18 sekund i można ją wykonać nawet podczas jazdy z prędkością do 30 km/h. Jest też funkcja „szyberdachu”, czyli odsunięcia tylko części płótna. Bezpieczeństwo w razie dachowania zapewniają automatycznie wysuwane pałąki. Klapa bagażnika odchyla się do dołu, jak w klasycznych MINI, i działa też jako półka (maks. obciążenie 80 kg). Bagażnik mieści w zależności od pozycji dachu 160-215 litrów. W razie potrzeby można złożyć kanapę, którą przy jeździe „topless” i tak zakrywa windszot.

Kogo zachwyci? Kabriolety to auta dla optymistów, czyli tych fanów MINI, którzy oprócz radości z jazdy po drodze liczą jeszcze na słoneczną pogodę i chcą się cieszyć każdą chwilą ciepła. I to częściej we dwoje niż w czwórkę.

Co go napędza? W cabrio wyselekcjonowano tylko mocniejsze silniki, nie zamówimy go w wersji One. Do wyboru są zatem Cooper (136 KM), Cooper S (192 KM) i John Cooper Works (231 KM) oraz diesle Cooper D (116 KM) i Cooper SD (170 KM).

Mini Clubman - klub starszaków

Foto: Auto Świat

Czym kusi? Awansem klasowym. Clubman mierzy 4,25 m długości i ma nieco bardziej dystyngowany charakter od swoich braci. Rozstaw osi jest jak w Countrymanie (2,67 m). Odczuwalnie przestronniejsze wnętrze niż w hatchbacku 5d plasuje go wśród kompaktów, jednak sylwetka nadwozia i oryginalne podwójne drzwi bagażnika niosą z sobą pierwiastek użytkowy. Bagażnik mieści 360 l, a po złożeniu oparć kanapy – nawet 1250 l.

Kogo zachwyci? Tych, którzy szukają stylowo opakowanej praktyczności i większej przestrzeni niż w MINI 5d, ale nie chcą kombi. Clubman oferuje też wyższy komfort jazdy od hatcha.

Co go napędza? Ponieważ Clubman jest technicznie blisko spokrewniony z Countrymanem, można tu zamówić napęd na 4 koła. Jest on opcją w wersjach Cooper S (192 KM) oraz Cooper SD (190 KM) i seryjny w JCW (231 KM). Poza tym do wyboru są benzynowe 1.5 o mocy 102 lub 136 KM oraz diesle 1.5/116 KM i 2.0/150 KM.

Mini Countryman - z miasta w teren

Foto: Auto Świat

Czym kusi? Wszechstronnością. 4,3-metrowy Countryman stał się w drugiej generacji wygodniejszy oraz bardziej przestronny i wyrafinowany. Zwiększony prześwit i opcjonalny napęd 4x4 robią apetyt na eskapady poza asfaltem, natomiast na nim Countryman sprawuje się nad wyraz zwinnie jak na crossovera. Bagażnik mieści 450-1390 l. Nie trzeba jednak od razu składać oparć, żeby zwiększyć miejsce na pakunki: dostępna jest przesuwana kanapa, na której wygodnie podróżują też wysocy pasażerowie.

Kogo zachwyci? Kierowców lubiących siedzieć wyżej, rodzinnych miłośników MINI i notorycznych poszukiwaczy przygód i emocji za miastem.

Co go napędza? Countryman ma największą paletę silnikową ze wszystkich MINI i największą liczbę możliwych kombinacji. Napędu 4x4 nie można zamówić tylko w podstawowych wersjach One (1.5/102 KM) i One D (1.5/116 KM), natomiast w pełnej temperamentu JCW (2.0/231 KM) i hybrydzie plug-in Cooper S E (1.5/224 KM) jest on standardem. Pozostałe silniki: benzynowe 1.5/136 KM, 2.0/192 KM oraz diesel 2.0 o mocy 150 lub 190 KM.