Ani sześciobiegowy automat łączący siłę napędową z dwóch źródeł nie odbiera autu wigoru i dynamiki. Sprint od 0 do 100 km/h odbywa się w hybrydzie w czasie 5,9 s, a subiektywnie przyśpieszenie porównywalne jest z wersją 8-cylindrową. Dźwięk i płynność nie są co prawda tak "aksamitne", ale dynamika do poziomu prędkości autostradowych jest zadowalająca. Ciemną stroną jest zbyt wytłumiony układ kierowniczy i częste ingerencje ESP w czasie szybszego pokonywania zakrętów.

Natomiast na zapchanych ulicach miast Lexus GS 450h czuje się jak ryba w wodzie. W mieście trzeba jednak bardziej zwracać uwagę na nieuważnych przechodniów, gdyż auto pracuje zupełnie niesłyszalnie. Chociaż silnik elektryczny jest w stanie sam napędzać auto zaledwie przez ok. 2 kilometry, w praktyce działa prawie bez przerwy i nie jest to wyłącznie z powodu ciągłej potrzeby szybkiego znikania ze skrzyżowań. Wolne poruszanie się w korku, parkowanie, tam wszędzie załoga i przechodnie delektują się zupełną ciszą. Czekając na zielone światło system działa podobnie jak funkcja stop&start w zwykłych silnikach benzynowych - ruszanie odbywa się jednak wyłącznie przez naciśnięci- pedału gazu.

Dlaczego piszemy o tym wszystkim, kiedy wiadomo, że właśnie to jest podstawą pracy samochodów z napędem hybrydowym? Naszym zdaniem tylko w takich warunkach układ hybrydowy doskonale się sprawdza. Podczas gdy różnica w zużyciu paliwa podczas jazdy po autostradzie 10,6 kontra 13 litrów u 8-cylindrowej jednostki może być spowodowana wyłącznie różnicą w pojemnościach skokowych obu silników, 16 kontra 10,3 l na korzyść hybrydy jest już mocnym argumentem.

W kabinie nadal panuje klimat luksusu, który oferuje wszystko, co w danej klasie jest standardem. Wykończenie tworzyw i tapicerki jest doskonałe, nadal jednak nie możemy się pogodzić z wysuwanym panelem "mało używanych" przełączników po lewej stronie słupka kierownicy. Nie dość, że po otwarciu uderza w kolano kierowcy, to dodatkowo przełączniki są dla kierowcy prawie niewidoczne, tak więc bezpieczna manipulacja możliwa jest wyłącznie w czasie postoju. Sterowanie ważnymi funkcjami poprzez duże przyciski i wyświetlacz dotykowy wiele osób krytykuje, nam takie rozwiązania wydało się bardzo wygodne.

Ciekawostką jest zastąpienie obrotomierza indykatorem aktualnie produkowanej mocy - również w ten sposób można zmusić kierowcę do oszczędności.

Niedogodnością, zwłaszcza w czasie długich podróży, jest zmniejszony bagażnik wersji hybrydowej, co jest spowodowane instalacją akumulatorów. Wynik 280 litrów nadaje się maksymalnie dla dwuosobowej załogi, czteroosobowa załoga będzie miała problemy ze spakowaniem się, nawet jeśli Lexus oferuje zestaw bagaży dopasowanych do kształtu bagażnika.

Mówiąc o akumulatorach, to nadal chodzi o akumulatory niklowo-metalowo-hybrydowe, a ich nowy zestaw kosztuje ok. 27 tys. zł. Co prawda producent daje na cały układ hybrydowy gwarancję 5 lat lub 100 tys. km, ale może to mieć negatywny wpływ na cenę auta przy jego odsprzedaży.

Marce Lexus trzeba jednak przyznać duże zaawansowanie techniczne i nijak nie ukrywane usiłowanie o dorównanie konkurencji. Dla klientów, którzy często będą jeździć w mieście i nie jest im potrzebny duży bagażnik, GS 450h wydaje się być doskonałym wyborem w klasie wyższej średniej. Lexus zasługuje na uznanie, że oba topowe modele oferuje w podobnych cenach i nie stara się maskować negatywnych stron żadnego z nich. Ze względu na uzyskanie danych o rzeczywistym zainteresowaniu rynkowym nowoczesnymi hybrydami nie mógł postąpić lepiej.

Plusy+ Zużycie paliwa/emisje CO2+ Cicha i "czysta" eksploatacja w mieście+ Mocny układ napędowy z możliwością eksploatacji wyłącznie na prąd elektryczny+ Doskonała aerodynamika+ Nowoczesna technika+ Stosunek ceny do oferowanego wyposażenia

Minusy- Cena nowych akumulatorów- Mały bagażnik- Mniej miejsca nad głowami na tylnej kanapie- Zbyt wytłumiony układ kierowniczy

Ocena

Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza9Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)9Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność7Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi8Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa7Praktyczne schowki8Przyjemność z jazdy9Widoczność do przodu8Widoczność do tyłu8Silnik, skrzynia biegówPraca silnika10Osiągi na niższych obrotach9Moc na wyższych obrotach10Głośność na niższych obrotach10Głośność na wyższych obrotach9Zużycie paliwa9Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu9Własności jezdne w warunkach ekstremalnych8Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)7Przeniesienie siły napędowej na jezdnię9Skuteczność hamulców8BagażnikWielkość bagażnika4Możliwość załadunku bagażnika6Uniwersalność bagażnika5Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna8Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia7,66

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:benzynowyCylindry / zawory:6 / 4Pojemność skokowa (cm3):3456Moc (kW / obr./min):218 / 6400Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):368 / 4800Parametry eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):250Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):5.9Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km):9.1 / 7.1 / 7.9Rozmiary i masy:Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 280 / -Pojemność zbiornika paliwa (l):65Masa gotowego do drogi / nośność (kg):1940 / 425Rozmiar opon245/40 R18Wymiary do wykresu - zewnętrzne:a) długość (mm):4835b) szerokość (mm):1820c) wysokość (mm):1430d) rozstaw osi (mm):2850e) rozstaw z przodu (mm):1540f) rozstaw z tyłu (mm):1545Wymiary do wykresu - wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):910 / 1120h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):640 / 890i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):1000j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):910 k) szerokość z przodu (mm):1520l) szerokość z tyłu (mm):1510długość siedzenia z przodu (mm):510długość siedzenia z tyłu (mm):490wysokość oparcia z przodu (mm):610wysokość oparcia z tyłu (mm):630miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK