Logo

Magia odrębności

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Bardzo wysoką cenę ma dziś indywidualizm. Ale samo bycie innym nie jestżadnym wyczynem, jeżeli nie niesie ze sobą jakiejś treści. Innymi słowy,by stworzyć coś naprawdę oryginalnego, trzeba mieć pomysł

A komu jak komu, ale włoskim stylistom pomysłów nie brakuje i - sądząc po pociagających liniach bohaterki naszego testu - raczej nie zabraknie.

Nadwozie/jakość

Jest piękna, więc można jej wiele wybaczyć - powiedzą z nadzieją w głosie zazdrośni właściciele praktycznych samochodów. Niestety, z Ypsilonem nie będzie tak łatwo. Ta modelka okazuje się wielce kompetentnym konkurentem. Jednak by docenić jej walory, potrzeba trochę czasu.

Gdy po raz pierwszy zajmuje się miejsce za kierownicą, auto wydaje się znacznie większe, niż sugeruje to zgrabne nadwozie. Siedzi się tu wysoko, co bardzo ułatwia wsiadanie. Chwila manipulowania przy dźwigniach fotela i regulowanej w dwóch płaszczyznach kolumnie kierownicy i już siedzimy całkiem wygodnie.

Całkiem, bowiem kierownica mogłaby się bardziej wysuwać z deski rozdzielczej - teraz po maksymalnym odsunięciu fotela jest do niej zbyt daleko. Cóż, pora ruszać! W tym celu wypada sięgnąć do bardzo wygodnej dźwigni biegów i włączyć kierunkowskaz.

Ale... Co to? Czy to na pewno dźwigienka kierunkowskazu jest tak niewygodnie daleko od koła kierownicy? Przecież aby do niej dosięgnąć, trzeba mieć nienaturalnie długie palce!

Na szczęście to jeden z niewielu mankamentów ergonomii miejsca kierowcy, obok przycisków na panelu klimatyzacji, które zasłania dźwignia zmiany biegów. Pluszowe fotele (ale bez podparcia bocznego), miła kolorystyka. Całkiem nieźle!

Układ napędowy/osiągi

Naszego Ypsilona napędza zaskakująco żwawy silnik 1.4 o mocy 95 KM. Jak na tak mały motor spisuje się on bez zarzutu, jedynie jego kultura pracy na wysokich obrotach pozostawia pole do narzekania.

Zmiana biegów dźwignią obok kierownicy to świetny pomysł, a hamulce spisują się rewelacyjnie.

Układ jezdny/komfort

Resorowanie jest dość sztywne, ale dzięki temu wysokie auto jeździ przyjemnie stabilnie. Komfort jazdy można określić jako umiarkowany. Układ kierowniczy mógłby zapewniać lepsze wyczucie samochodu.

Koszty/bezpieczeństwo

Lancia z założenia nie należy do masowo kupowanych marek, a naturalny powód prowadzący do takiej ekskluzywności to oczywiście niemała cena. Za to wyposażenie Ypsilona jest przyzwoite, jeśli nie liczyć dopłaty za boczne airbagi i system ESP.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: