Logo
TestyTesty nowych samochodówMała, ze sportowym zacięciem

Mała, ze sportowym zacięciem

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

To było mocne wejście na rynek. Pod koniec ubiegłego roku zaprezentowanozapowiadaną od dawna trzecią generację Ibizy. Wiadomo było, że nad jejsylwetką pracuje nowy stylista Seata, podkupiony z Alfy Romeo - Walterde Silva

Mała, ze sportowym zacięciem
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Mała, ze sportowym zacięciem

W poprzedniej firmie to właśnie on stworzył Alfę Romeo 156, a w nowym miejscu zaczął od stylistycznego "muśnięcia" malutkiej Arosy. Znając jego poprzednie projekty, wiadomo było, w jakim kierunku pójdą prace nad najnowszą Ibizą.

Spodziewano się sportowej sylwetki i zapożyczeń z wcześniej projektowanych modeli, m.in. z Alfy Romeo 156. Jesienią zeszłego roku, kiedy po raz pierwszy pokazano nową Ibizę, okazało się, że oczekiwania te sprawdziły się.

Z przodu rzuca się w oczy duże logo firmy

To element zaczerpnięty z wcześniej pokazanych modeli studyjnych: Salsy i Tango. Na dynamiczny wygląd przodu auta mają również wpływ reflektory o nieregularnym kształcie i spoiler pod przednim zderzakiem.

Z zewnątrz nowa Ibiza wydaje się większa i bardziej masywna od poprzedniego modelu. Porównanie wymiarów wyjaśnia wszystko: nowa Ibiza jest o 7,7 cm dłuższa, o 5,8 cm szersza i 1,9 cm wyższa. Większe wymiary, a także powiększenie rozstawu osi o 2 cm pozwoliły wygospodarować nieco większe wnętrze.

Wnętrze nowej Ibizy utrzymane jest w stylu sportowym

Taki styl ma być specjalnością Seata, wyróżniać tę markę w grupie VW, podobnie jak to dzieje się z Alfą Romeo w grupie Fiata. Sportowe są więc: fotele - dobrze wyprofilowane, z mocnym bocznym trzymaniem, trójramienna kierownica oraz zawieszenie. W wyprofilowanych, sprężystych fotelach siedzi się wygodnie.

Optymalne dopasowanie do wzrostu kierowcy i zasięgu jego rąk zapewnia pionowa regulacja fotela (za pomocą długiej dźwigni) oraz dwupłaszczyznowa regulacja kierownicy. Koło kierownicy jest grube, poręczne, operuje się nim precyzyjnie.

Na panelu środkowym kierowca ma do obsługi pokrętła regulacji nawiewu i ogrzewania oraz radia. W okolicy lewarka dźwigni zmiany biegów są dwa niewielkie otwarte schowki.

Kolejne znajdziemy pod kierownicą, w drzwiach bocznych i przed fotelem pasażera (zamykanym). Otwory nawiewu powietrza są okrągłe (to zapożyczenie z Alfy). Materiał deski rozdzielczej jest dwukolorowy.

Część przed kierowcą, otoczenie zegarów i panel środkowy - jaśniejsze (niestety odbija się w szybie przedniej), natomiast góra deski i jej lewa strona - przed pasażerem - wykonana została z tworzywa ciemniejszego o innej fakturze.

Z tą ciemniejszą częścią może być pewien kłopot, ponieważ widać na niej każde, nawet drobne zanieczyszczenie, pyłki itp. Kto zatem lubi w aucie perfekcyjną czystość, będzie musiał częściej przecierać deskę wilgotną szmatką lub stosować środki czyszczące w spreju.

Na przednich fotelach miejsca jest wystarczająco, ale osoby wysokie o wzroście ok. 180 cm mogą narzekać na nisko schodzący na szybę dach, co z kolei ogranicza widoczność do góry.

Podobał się nam sposób przesuwania przednich foteli za pomocą poręcznego uchwytu. Zakres regulacji foteli jest duży, jednak przy pełnym odsunięciu przedniego fotela dla pasażerów jadących z tyłu pozostaje niewiele miejsca na nogi.

Seat stara się, aby Ibiza miała sportowy image

Stąd w ofercie bardzo mocna jednostka 1.9 TDI o mocy aż 130 KM (tę wersję testowaliśmy jako pierwszą, patrz: "Auto ŚWIAT" nr 26 z 26.06.2002). Tym razem wybraliśmy wersję słabszą, za to tańszą i bardziej popularną.

Silnik 4-cylindrowy 1,4 litra 16V rozwija moc 75 KM przy 5 tysiącach obr./min. Przyspieszenie nie jest rewelacyjne, do "setki" auto potrzebuje 13,6 sekundy. Jednak silnik łatwo wkręca się na obroty, a jednocześnie nie staje się zbyt głośny nawet na wyższych obrotach, dobrze zachowuje się na 4. i 5. biegu podczas wyprzedzania innych pojazdów.

Średnie spalanie podczas testu w wysokości 7,3 litra na 100 km należy uznać za wysokie (fabryczne dane podają 6,4 l/100 km). Skrzynia biegów, podobnie jak w poprzednim modelu, okazała się bezproblemowa. Biegi wchodzą lekko, nie występuje zjawisko haczenia.

Na pochwałę zasługuje też układ kierowniczy

Jest precyzyjny, siła wspomagania maleje wraz ze wzrostem prędkości. Zawieszenie - twarde, pozwala na sportową jazdę, zapewnia doskonałe trzymanie się drogi przez auto, ale na nierównych polskich drogach pogarsza komfort podróżowania.

Dzięki opływowym kształtom nadwozia (współczynnik Cx 0,31) szumy powietrza nawet przy szybkiej jeździe nie są uciążliwe. Wersja Signo jest bogato wyposażona seryjnie. O

prócz 2 airbagów i ABS-u mamy także centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka zewnętrzne, kierownicę regulowaną w 2 płaszczyznach, lampy przeciwmgielne, komputer pokładowy. 5-drzwiowa Ibiza kosztuje 44 190 zł.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: