W przypadku nowej Fabii RS efekt jest jeszcze bardziej widoczny. Uatrakcyjniają ją bowiem dodatkowo m.in.: zderzak przedni ze zintegrowanym spoilerem i potężnym wlotem powietrza, spoiler tylny, 17-calowe alufelgi, pomalowane na czerwono zaciski hamulcowe, chromowane elementy wykończenia wlotu powietrza, a na życzenie – także biały, srebrzysty lub czarny dach. W środku towarzyszą im: skórzane wykończenie kierownicy, ozdobiony chromem zestaw wskaźników (oraz wiele innych chromowanych detali) i zestaw pedałów ze stali nierdzewnej.
Całość robi jak najlepsze wrażenie, które – co najważniejsze – nie mija, gdy uruchomi się silnik i ruszy w drogę. Znakomicie spisuje się przede wszystkim zespół napędowy, złożony z silnika 1.4 TSI o mocy 180 KM i 7-stopniowej skrzyni DSG. Motor wyposażono w układ bezpośredniego wtrysku benzyny oraz dwie sprężarki – mechaniczną i turbinową. Ta pierwsza dba o wypełnienie powietrzem cylindrów przy mniejszych obciążeniach i prędkościach obrotowych, ta druga – kiedy motor się rozkręci (zakres maksymalnego momentu obrotowego rozciąga się od 2000 do 4500 obr./min).
W połączeniu ze znanymi już zaletami skrzyni DSG (prawie nieprzerwane przekazywanie momentu obrotowego na koła) przynosi to efekt znakomity: auto w każdej sytuacji jest chętne do jazdy.Zdolnościom napędu odpowiadają możliwości zawieszenia. W porównaniu ze standardową Fabią obniżono je o 15 mm, jest sztywniejsze, a przekładnia kierownicza – bardziej bezpośrednia. Co jednak ciekawe, podczas testowych jazd w okolicach Pragi mogliśmy przekonać się, że nawet na marnych drogach komfort podróżowania pozostaje na akceptowalnym poziomie.
Samochód pojawi się w salonach w czerwcu. Na razie nie czas na porównania z rywalami, bo znamy tylko cenę wyjściową, wynoszącą 72 850 zł (kombi o 2500 zł więcej). To niemało, ale w standardzie są m.in.: 4 poduszki, ESP, XDS (system wspomagający szybkie pokonywanie zakrętów), klimatyzacja automatyczna i radio. Niełatwo będzie stawiać czoło rywalom, choćby tym spokrewnionym (ze znaczkiem Audi Group), ale Czesi nie boją się wyzwań.
PODSUMOWANIE - Każdy, kto lubi małe i zwinne auta, powinien koniecznie rozważyć propozycję Skody. Fabia RS to udana przedstawicielka swego segmentu. Jest szybka, ale dźwięk silnika nie jest ogłuszający, a sprężyste zawieszenie zapewnia wystarczający komfort.