Mazda deklaruje, że silnik 2.0 MZR DISI wyprodukuje 151 KM przy 6200 obr./min. oraz 191 Nm przy 4500 obr./min. W celu weryfikacji parametrów ustawiamy auto na rolkach hamowni i rozpoczynamy pomiar.
Na czwartym biegu Mazda rozpędziła przednie koła do 193,7 km/h. Po chwili nastąpiło wysprzęglenie. Samoczynnie zwalniające koła pozwoliły na określenie strat mocy. Czterocylindrowy silnik rozwinął maksymalnie 156,5 KM przy 6800 obr./min. oraz 182,9 Nm przy 4350 obr./min. Moc przerosła więc deklaracje producenta, jednak zabrakło momentu obrotowego. Co oznacza to dla posiadacza pojazdu? Testowana Mazda 3 będzie w stanie osiągnąć wyższą prędkość maksymalną od deklarowanej przez producenta, jednak może mieć problem z uzyskaniem podawanego w prospekcie czasu przyśpieszania od 0 do 100 km/h.
Warty podkreślenia jest fakt, że gdyby nie interwencja ogranicznika obrotów, silnik rozwinąłby jeszcze wyższą moc. Maksymalna wartość została bowiem zanotowana tuż przed odcięciem zapłonu.
Czy bez większych modyfikacji uda się podnieść parametry silnika? Otwierając obudowę filtra powietrza sprawdzamy, jak jednostka napędowa mogłaby zareagować na zastosowanie filtra o większej przepustowości.
Od najniższych obrotów silnik brzmi bardziej rasowo. W zakresie 2200-3000 obr./min. urządzenie pomiarowe notuje ubytek 5 Nm. Wymiana filtra powietrza przyniosłaby jednak zyski powyżej 4500 obr./min. Niewielki przyrost mocy i momentu obrotowego jest zauważalny aż do odcięcia zapłonu przy 6800 obr./min. Maksymalne zmierzone wartości wynoszą 160 KM i 183,5 Nm. Otwierając obudowę filtra powietrza zyskaliśmy więc 3,5 KM. Przy najwyższych obrotach silnik dostarczał też 3 Nm więcej.
Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmom: P. H. U. Jan Zientara s. c. oraz Promotor