Mazda deklaruje, że silnik 2.0 MZR DISI wyprodukuje 151 KM przy 6200 obr./min. oraz 191 Nm przy 4500 obr./min. W celu weryfikacji parametrów ustawiamy auto na rolkach hamowni i rozpoczynamy pomiar.

Na czwartym biegu Mazda rozpędziła przednie koła do 193,7 km/h. Po chwili nastąpiło wysprzęglenie. Samoczynnie zwalniające koła pozwoliły na określenie strat mocy. Czterocylindrowy silnik rozwinął maksymalnie 156,5 KM przy 6800 obr./min. oraz 182,9 Nm przy 4350 obr./min. Moc przerosła więc deklaracje producenta, jednak zabrakło momentu obrotowego. Co oznacza to dla posiadacza pojazdu? Testowana Mazda 3 będzie w stanie osiągnąć wyższą prędkość maksymalną od deklarowanej przez producenta, jednak może mieć problem z uzyskaniem podawanego w prospekcie czasu przyśpieszania od 0 do 100 km/h.

Warty podkreślenia jest fakt, że gdyby nie interwencja ogranicznika obrotów, silnik rozwinąłby jeszcze wyższą moc. Maksymalna wartość została bowiem zanotowana tuż przed odcięciem zapłonu.

Mazda 3 - pomiar mocy Foto: Onet
Mazda 3 - pomiar mocy

Czy bez większych modyfikacji uda się podnieść parametry silnika? Otwierając obudowę filtra powietrza sprawdzamy, jak jednostka napędowa mogłaby zareagować na zastosowanie filtra o większej przepustowości.

Od najniższych obrotów silnik brzmi bardziej rasowo. W zakresie 2200-3000 obr./min. urządzenie pomiarowe notuje ubytek 5 Nm. Wymiana filtra powietrza przyniosłaby jednak zyski powyżej 4500 obr./min. Niewielki przyrost mocy i momentu obrotowego jest zauważalny aż do odcięcia zapłonu przy 6800 obr./min. Maksymalne zmierzone wartości wynoszą 160 KM i 183,5 Nm. Otwierając obudowę filtra powietrza zyskaliśmy więc 3,5 KM. Przy najwyższych obrotach silnik dostarczał też 3 Nm więcej.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmom: P. H. U. Jan Zientara s. c. oraz Promotor