W żadnym innym samochodzie nie znajdziemy tylu nowatorskich rozwiązań. Choć jego technika opiera się na klasie S, wiele systemów zostało zmodyfikowanych i ulepszonych. Na początku przyjrzyjmy się bliżej nadwoziu. Nie chodzi nam wcale o jego wygląd czy zwiększone w stosunku do poprzednika wymiary, a bardziej o techniczne aspekty - np. opór powietrza i wynikającą z tego akustykę we wnętrzu. Inżynierowie z Sindelfingen poświęcili mnóstwo czasu, by bryła karoserii CL-a była jak najbardziej aerodynamiczna. W efekciewspółczynnik Cx wynosi tylko 0,27! Dzięki temu przy prędkości 140 km/h natężenie hałasu osiąga 66 decybeli -dla porównania w E 500 przy 130 km/h jest o 2 decybele więszy. Niby niedużo, ale różnica3 dB oznacza odczuwalny wzrost hałasu o 100 proc.!Elektronika, elektronika, jeszcze raz elektronikaJednak superopływowe nadwozie to dopiero skromny początek tego, co przygotował Mercedes. Jednym z elementów standardowego wyposażenia nowego CL-a jest udoskonalony system Pre-Safe. W przypadku rozpoznania przez czujniki przeciążeń nieuchronnej kolizji (np. przy poślizgu lub gwałtownym hamowaniu) przygotowuje on pasażerów auta do zderzenia - ustawia fotele w optymalnej pozycji do działania poduszek, napina pasy bezpieczeństwa, domyka boczne szyby. Takie "cudo" miała już topowa, poprzednia klasa S, ale w nowym coupé urządzenie współpracuje także z asystentem hamowania BAS Plus, który w razie zbliżania się zbyt szybko do przeszkodyuruchamia funkcję automatycznego, częściowego hamowania (do 40 proc. całkowitej mocy). Obydwa systemy są również opcjonalnie oferowane z układem kontroli odległości od pojazdu poprzedzającego - Distronic Plus. Ułatwia on jazdę w dużym natężeniu ruchu (np. w korku). System oparty na technice radarowej dba, by nie nastąpiło najechanie na auto przed nami (gdy zacznie ono hamować, nasz samochód jest w stanie nawet się zatrzymać), a gdy poprzedzający nas kierowca przyspieszy, nasz CL zrobi to samo! Oczywiście czułość urządzenia można regulować. Nie oznacza to jednak, że kierowca może podczas jazdy czytać gazetę - hamowanie do 0 jest możliwe tylko wtedy, gdy wystarczy użycie 40 proc. całkowitej siły hamowania. Jeśli czujnik uzna, że to za mało, da znać kierowcy sygnałem dźwiękowym, że konieczne jest dodatkowe naciśnięcie pedału hamulca. Przy przyspieszaniu kierowca musi "wydaç polecenie" lekkim wciśnięciem gazu. System działa w zakresie prędkości 0-200 km/h. Przy tak zaawansowanej technice takie rzeczy, jak radarowy układ naprowadzania podczas parkowania (który zawczasu sprawdza, czy luka parkingowa, którą mijamy, jest wystarczająca dla naszego auta) czy uproszczony system obsługi urządzeń wewnętrznych Command (dzięki któremu jedno urządzenie, np. 4-strefową klimatyzację można regulować na kilka sposobów) nie robią już takiego wrażenia.Mocy nie powinno raczej zabraknąćOczywiście wszystkie te "gadżety" na nic by się zdały, gdyby pod maską nowego CL-a zabrakło odpowiednich silników - wybór jest niby niewielki (tylko 2 jednostki, patrz tabela), ale bardzo wymagającym pozostaje jeszcze podrasowana wersja AMG. CL 63 AMG, czyli naprawdę ostra jazda!Tu do napędu także posłużył 8-cylindrowy silnik widlasty, tyle że ta niedoładowana jednostka o pojemności 6,3 l osiąga moc 525 koni i maksymalny moment 630 Nm przy 5200 obr./min. "Setka" na zegarze pokazuje się już po 4,6 s, a prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Cały silnik wykonano z wytrzymałego stopu aluminium. Do przeniesienia napędu posłużyła automatyczna skrzynia Speedshift 7G-Tronic z trzema trybami pracy: Sport, Comfort i Manuell, gdzie biegi można także zmieniać łopatkami przy kierownicy. Oczywiście inżynierowie z AMG wzięli także na warsztat układ jezdny i standardowy system ABC (układ aktywnej kontroli nadwozia),dzięki czemu auto wykonuje jeszcze mniejsze ruchy karoserii podczas ruszania i hamowania. Z zewnątrz auto wyróżnia się 19-calowymi felgami z lekkich stopów, z oponami 255/40 z przodu i 275/40 z tyłu (opcjonalnie felgi mogą być także 20-calowe). Oświetleniowa inteligencjaIntelligent Light System oferuje pięć trybów pracy uruchamianych w przypadku zmieniających się warunków drogowych i pogodowych: doświetlanie zakrętów, pozamiejski (mocniej i szerzej oświetla krawędź drogi od strony kierowcy), autostradowy (po osiągnięciu 90 km/h zasięg reflektorów zwiększa się), funkcja aktywnego oświetlania drogi (snop światła podąża za ruchami kierownicy) i wysuwane światła przeciwmgłowe, dzięki temu ich działanie jest pełniejsze. Oprócz tego w CL-u znajdziemy układ wspomagający jazdę nocą oparty na podczerwieni, zwiększający zasięg widzenia nawet do 210 m.
Mercedes klasy CL - Eska w sportowym wydaniu
Mercedes klasy CL - Eska w sportowym wydaniu
Mercedes klasy CL - Eska w sportowym wydaniu
Mercedes klasy CL - Eska w sportowym wydaniu