). Jednak ten silnik został zastąpiony przez nowego diesla o pojemności 1,5 litra i mocy 102 KM. Ale mniejszy i słabszy silnik nie musi oznaczać obniżenia atrakcyjności samochodu.Pięciodrzwiowa karoseria wygląda zgrabnie. Atuty auta docenimy przede wszystkim po zajęciu miejsca w jego wnętrzu. W obu rzędach siedzeń jest przestronnie, a podróż odbywa się na wygodnych fotelach. Czytelna deska rozdzielcza ma do minimum ograniczoną liczbę przełączników, które obsługuje się intuicyjnie. Kierowca może przyjąć prawidłową pozycję dzięki ustawianemu na wysokość fotelowi oraz regulowanej jednopłaszczyznowo kierownicy. Dobrą widoczność zapewniają duże lusterka zewnętrzne. Jednak w obserwowaniu sytuacji za autem przeszkadzają tylne zagłówki. Zaskakująco dobre materiały we wnętrzuKokpit wykonano z miękkich tworzyw, a kierownicę, dźwignie skrzyni biegów i hamulca ręcznego oraz drzwi seryjnie wykończono skórą. Funkcjonalność pojazdu potwierdzają liczne schowki, obszerne kieszenie na drzwiach, skrytka na okulary i uchwyty na kubki. Bagażnik ma dużą pojemność i daje się go łatwo powiększyć dzięki składanej asymetrycznie kanapie. Podczas demontażu trzeba wprawdzie wyjąć zagłówki, ale można je pozostawić w specjalnych otworach w siedzisku. Na podłodze części ładunkowej są uchwyty do mocowania bagażu.Mocnym punktem Cerato jest silnik. Szybko wchodzi na obroty, umożliwiając dynamiczną jazdę. Wprawdzie po osiągnięciu 2 tys. obr./min czuje się znaczne ożywienie, ale także poniżej tego zakresu autu nie brakuje dynamiki. Podczas pozamiejskiej jazdy doceniliśmy dobrą elastyczność, która umożliwia bezpieczne wyprzedzanie. Średnie spalanie wynoszące 6,7 l/100 km to wynik zbliżony do konkurentów z silnikami Diesla o zbliżonej mocy. Głośność napędu nienadmierna nawet podczas szybkiej jazdy. Nie przeszkadza także typowy dla diesli klekot. Jest on słyszalny nawet po rozgrzaniu się jednostki, ale tylko podczas pracy na wolnych obrotach. Zawieszenie dobrze tłumi większość nierówności. Pasażerowie odczuwają tylko duże wyboje. Cerato dobrze trzyma się drogi na szybko pokonywanych zakrętach, a podczas nagłej zmiany kierunku jazdy okazuje się łatwe do opanowania. Wadą układu jezdnego są słabe hamulce. Nowoczesne kompakty potrafią zatrzymywać się na dystansie 37 m. Nieco ponad 60 tys. zł za kompakt z dieslem to dobra cena. Minus stanowi brak bocznych airbagów oraz kurtyn powietrznych chociażby w opcji.
Mniej znaczy lepiej?
Obecna odmiana Kii Cerato zadebiutowała w zeszłym roku. Oprócz benzynowych jednostek napędowych dostępny był również 2-litrowy diesel o mocy 112 KM (test sedana w AŚ nr 11/2005 r.