Oprócz kilku spektakularnych nowości, takich jak np. sportowe Ducati 1199 Panigale napędzane najmocniejszym seryjnym silnikiem V2, producenci jednośladów zaprezentowali też motocykle o bardziej przystępnym charakterze.
Przykładem może być wszechstronna Honda NC700S, którą można kupić już za 24,3 tys. zł – szykuje się przebój sezonu! Również KTM postanowiło powalczyć o klientów z nie tylko mniej zasobnym portfelem, lecz także mniejszym doświadczeniem. Efektem są modele Duke 200 i Freeride 350. W klasie maksiskuterów układ sił zmienią na pewno nowe rollery BMW, ale bestseller firmy – R 1250 GS – zyskał kilku groźnych rywali, m.in. Triumpha Explorera. Niestety, większość nowości to tak naprawdę znane już modele poddane liftingowi. Czyżby branża motocyklowa też przeżywała kryzys?
Aprilia SRV 850 - To propozycja dla fanów skuterów o sportowych osiągach. Świadczy o tym nie tylko stylizacja nawiązująca do superbike’a RSV4, lecz przede wszystkim: potężny, 76-konny silnik, sztywna rama, duże koła i skuteczne hamulce.
BMW C 600 Sport - Wersja Sport jest o kilka kilogramów lżejsza od GT i nieco krótsza, a dzięki temu bardziej poręczna w mieście. Konkurencja powinna się już martwić, bo BMW C 600 Sport nie tylko dynamicznie wygląda, lecz także doskonale się prowadzi i ma oszczędny silnik o dużym potencjale. Charakteru dodają mu LED-owe światła i mnóstwo gadżetów, m.in. centralny zamek.
BMW C 650 GT - Po niezbyt udanym eksperymencie, jakim był model C1, BMW znów wraca do gry w klasie skuterów. W ofercie pojawiły się dwa modele: mające turystyczne aspiracje C 650 GT i dynamiczne C 600 Sport. Oba napędza ten sam 2-cylindrowy silnik o mocy 60 KM. Wersja GT jest nieco dłuższa i bardziej komfortowa. Kierowcę chronią większe owiewki i regulowana elektrycznie szyba. Jak zapewnia producent, oprócz komfortu zaletami skutera BMW są praktyczne rozwiązania, np. schowki o pojemności aż 60 litrów i automatyczny hamulec postojowy.
BMW S 1000 RR - Według wielu to najlepszy seryjny motocykl sportowy świata. Jednak mimo zaledwie 2-letniej historii BMW S 1000 RR zostało poddane modyfikacjom. Większość z nich jest niewidoczna z zewnątrz, gdyż dotyczy zmian charakterystyki zawieszenia i map zapłonu.
Ducati Streetfighter 848 - Duży Streetfighter okazuje się zbyt ostry dla wielu kierowców. Firma zaprezentowała więc bardziej przyjaznego wojownika – model 848.
Ducati 1199 Panigale - Nowa gwiazda klasy superbike, 1199 Panigale, to przełomowy dla firmy motocykl. Jego silnik jest nie tylko najmocniejszą jak dotąd jednostką V2, ale też jako pierwszy w rodzinie korzysta z łańcuchów rozrządu. Prawdziwie rewolucyjną zmianą jest też zastąpienie kratownicowej ramy lżejszą, z profili aluminiowych. Powstała w ten sposób wybuchowa mieszanka – moc 195 KM przy masie 188 kg – do opanowania której niezbędna okazała się kontrola trakcji.
Harley-Davidson Softail Slim - Co jest najważniejsze w motocyklu? Jego serce. Idąc tym tropem, Harley-Davidson stworzył nowy model Softail Slim, w sylwetce którego wyraźnie dominuje okazały silnik Twin Cam 103. Jednostka napędowa zamocowana jest na sztywno w ramie, przez co motocykl nawiązuje do surowości klasycznych jednośladów.
Harley-Davidson Sportster Seventy Two - Nowy członek rodziny Sportster XL 1200 nawiązuje do klasycznych chopperów z lat 70. XX w. Cechy charakterystyczne: wysoka kierownica i smukły przód ze szprychowanym kołem. Według zapewnień producenta zalety modelu to dobre osiągi i przystępna cena.
Harley-Davidson V-Rod 10 - Na 10-lecie V-Roda firma dokonała w nim kilku modyfikacji, przez co stał się jeszcze przyjaźniejszy użytkownikowi, m.in. zmieniła kierownicę. Wypuściła też limitowaną serię 10 Anniversary Edition.
Honda CRF 250l - Już niebawem w salonach Hondy pojawi się poręczne i lekkie enduro CRF250L. Motocykl pozwoli mało doświadczonym kierowcom poznać uroki terenowej jazdy.
Honda Integra - Integra to połączenie komfortu jazdy skuterem z dynamiką motocykla. Zastosowano w niej ten sam silnik co w modelu NC700 oraz dwusprzęgłową skrzynię DCT.
Honda Crosstourer - Nowy turystyczny motocykl Hondy z pewnością przykuje uwagę motocyklowych globtroterów. Do napędu Crosstourera wykorzystano silnikz modelu VFR 1200, 6-biegową skrzynię manualną lub (za dopłatą) dwusprzęgłową automatyczną i wał Cardana. Bezpieczeństwo jazdy podnoszą ABS i system kontroli trakcji.
Honda Vision 50 - Oprócz „50-ki” model Vision oferowany jest też z większym silnikiem 110 cm³. Atuty nowych skuterów Hondy to przystępna cena, poręczność i wysoki komfort jazdy.
Honda CBR 1000 - Fireblade’a na sezon 2012 poddano drobnemu liftingowi zewnętrznemu. Zmiany objęły również napęd i podwozie.
Honda NC700S/X - Te motocykle mają duże szanse na rynkowy sukces. Model NC700S i jego odmianę z obszerniejszymi owiewkami NC700X zaprojektowano tak, by nie były zbyt kosztowne w zakupie i eksploatacji. Odmianę S kupimy już za 24,3 tys. zł. Otrzymamy poręczny motocykl o atrakcyjnym wyglądzie i z bardzo oszczędną jednostką napędową. Niewielkie rozmiary i korzystny rozkład masy sprawiają, że modele serii NC700 są bardzo łatwe w prowadzeniu i idealnie nadają się na pierwszy motocykl. Za dopłatą dostępna jest dwusprzęgłowa skrzynia DCT.
Husqvarna Nuda 900/R - Do budowy modelu Nuda firma wykorzystała silnik z BMW F800, poddano go jednak dużym zmianom (wzrosła pojemność). Wersja R otrzymała w pełni regulowane zawieszenie.
Junak Jetmax 250 - Jetmax 250 to niezwykle atrakcyjna cenowo propozycja w klasie maksiskuterów – markowi rywale są przynajmniej dwukrotnie drożsi. Roller Junak ma na pierwszy rzut oka wszystko, czego można oczekiwać (nawet nagłośnienie). Brakuje mu tylko szlachetnych genów.
Junak NK 650 - Oferta Junaka do niedawna obejmowała tylko małe jednoślady. Teraz pojawia się również atrakcyjny naked bike z silnikiem 650 cm³ o mocy 70 KM. Nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby nie cena – tylko 18 999 zł! Niestety, na przeszkodzie do podbicia rynku może stanąć chińskie pochodzenie modelu.
Kawasaki ER-6N/F - Nowa rama, wahacz tylny i owiewki to główne zmiany wprowadzone w cieszących się dużą popularnością modelach ER-6. Mocny punkt motocykla – 2-cylindrowy, 72-konny silnik – pozostał właściwie niezmieniony. W ER-6f, żeby zwiększyć komfort, dodano regulowaną szybę.
Kawasaki Versys 1000 - Versys 1000 na pierwszy rzut oka wygląda jak duże turystyczne enduro. Jednak jeśli przyjrzymy się mu dokładniej, zorientujemy się, że i silnik, i zawieszenie predysponują go przede wszystkim do jazdy po szosie, chociaż uniwersalne opony i spory skok zawieszenia sprawdzą się też na szutrach. Do napędu służy przekonstruowany motor z Z1000.
Kawasaki ZZR 1400 - 200 KM robi wrażenie, ale Kawasaki ZZR 1400 mimo to nie stało się rynkowym przebojem. Model 2012 ma przede wszystkim lepsze zarządzanie mocą (możliwość wyboru jednego z trzech trybów) i kontrolę trakcji.
Moto Guzzi V7 Special - Nowe klasyki Moto Guzzi z rodziny V7 (Special i Racer) najłatwiej rozpoznać po zmienionych pokrywach zaworów. Modernizacja napędu przyniosła 3 dodatkowe KM, ale w tej klasie nie to jest najważniejsze. Liczą się elegancja i nawiązanie do tradycyjnych włoskich jednośladów.
KTM 690 Duke - Duke 690 stał się nieco bardziej komfortowy, ale to nadal agresywny miejski wojownik. Moc 70 KM nie robi większego wrażenia, ale nie zapominajmy, że masa motocykla to tylko 159 kg.
KTM Freeride 350 - Freeride 350 to lekki motocykl łączący cechy konstrukcji enduro i trial. Nie wiemy, jaką dysponuje mocą (firma nie ma zwyczaju jej podawania), ale KTM zapewnia, że to dobry motocykl nawet dla początkujących.
KTM 200 Duke - Idealny motocykl dla początkujących. Jest lekki, dynamiczny, wygląda całkiem atrakcyjnie, a przy tym okazuje się przystępny cenowo. Lekka konstrukcja i dość mocny silnik gwarantują wiele radości z jazdy.
Piaggio X10 - Następca modeli X8 i X9 prezentuje się okazale. Oprócz topowej wersji 500 (z elektronicznie regulowanym tylnym zawieszeniem) X10 występuje również z mniejszymi silnikami 125 i 350 cm³.
Suzuki V-Strom 650 - V-Strom zastąpił model DL 650. Czy powtórzy jego sukces? Ma duże szanse, gdyż jest właściwie jego poprawioną wersją w nowej szacie. To nadal łatwe w prowadzeniu i uniwersalne enduro. Silnik zyskał na elastyczności, a większe owiewki zapewniają lepszą ochronę przed wiatrem.
Suzuki GSX-R 1000 - Supersport Suzuki przeszedł lifting, jednak nie był on zbyt spektakularny. Prace przy silniku skupiły się na poprawie przebiegu momentu obrotowego, zmieniono też układ wydechowy. Motocykl odchudzono o 2 kg i wyposażono w skuteczniejsze hamulce. Niestety, czołówka jest mocniejsza.
Yamaha Xenter 150 - Najnowszy skuter Yamahy to idealny pojazd do miasta. Silnik o pojemności 155 cm3 jest wystarczająco mocny (16 KM), by zapewnić dobre osiągi, a jednocześnie na tyle lekki, że skuter nie traci na poręczności. Zaletą są duże, 16-calowe koła podnoszące komfort jazdy. Mały bagażnik pod kanapą ma zrekompensować seryjny centralny kufer.
Triumph Tiger 1200 Explorer - Zdjąć z piedestału BMW R 1250 GS próbowało już wielu, ale bezskutecznie. Triumph Tiger Explorer może jednak dokonać przełomu. Jest mocniejszy od niemieckiego rywala i ma wszystko, co potrzebne w dużym turystycznym enduro.
Yamaha YZF-R1 - Sportowa „litrówka” Yamahy w końcu doczekała się kontroli trakcji. Model na sezon 2012 zyskał kilka innych przydatnych detali i nieco zmieniony kształt przedniej owiewki.
Yamaha T-Max - Największy wśród skuterów Yamahy doczekał się nowego wydania. Jest lżejszy i dynamiczniejszy od poprzednika oraz jeszcze bardziej komfortowy – w standardzie regulowana szyba.
W ubiegłym roku liczba zarejestrowanych po raz pierwszy w Polsce jednośladów przekroczyła 140 tys. Dużo, ale obejmuje to pojazdy nowe i używane oraz motocykle i motorowery. Dane określające sprzedaż markowych jednośladów nie są już aż tak spektakularne. Wciąż najlepiej radzi sobie Honda, ale nawet ona sprzedała w ubiegłym roku tylko 1718sztuk. Tylko, bo to niewiele jak na 40-milionowe społeczeństwo. Powody? Zbyt krótki sezon? Na pewno, ale przede wszystkim wciąż zbyt wysokie ceny jak na możliwości przeciętnego Polaka. Na szczęście wśród tegorocznych nowości pojawiło się kilka ciekawych modeli w bardzo przystępnych cenach.
Motocykle i skutery: nowości sezonu 2012
Motocykle i skutery: nowości sezonu 2012