Logo

Na dwa serca

Autor Wojciech Denisiuk
Wojciech Denisiuk

Hybrydy wykorzystują do napędu dwa źródła energii: silnik spalinowy ielektryczny. Idea nie jest nowa, ale dopiero obecny poziomtechnologiczny umożliwił gwałtowny rozwój hybryd

Na dwa serca
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Na dwa serca

Przestronne wnętrze jak w normalnym auciePrius II ma pełnowartościowe, 5-osobowe nadwozie o rekordowo niskim współczynniku powietrza Cx 0,26. Wnętrze jest dość obszerne, zwłaszcza przestronność w przednim rzędzie foteli wyróżnia auto na tle konkurentów z klasy.

Pasażerowie tylnej kanapy również podróżują w komfortowych warunkach. Bagażnik o regularnych kształtach oferuje pojemność 410 l. Pod jego podłogą, tuż za oparciem kanapy, ukryte są akumulatory, które mają zaskakująco małe gabaryty.

Testowana wersja Sol została bogato wyposażona, m.in. w dwustrefową klimatyzację, elektrycznie sterowane lusterka, tempomat i tym podobne udogodnienia.Kokpit o nieszablonowej stylistyce przypomina, że mamy do czynienia z samochodem przyszłości.

Zminimalizowano ilość przełączników, zastępując je ekranem dotykowym służącym do obsługi większości urządzeń takich, jak komputer pokładowy, klimatyzacja czy radio. Na wyświetlaczu śledzi się również kierunek przepływu energii elektrycznej i aktualny stan naładowania baterii. Prędkość pojazdu wskazuje cyfrowy wyświetlacz.

Napęd przyszłości już w seryjnym aucie

Pod maską Priusa kryją się dwa silniki. Pierwszy szesnastozaworowy, benzynowy, o pojemności 1497 ccm i mocy 77 KM oraz drugi elektryczny dysponujący mocą 50 kW (68 KM). Napęd przekazywany jest na koła przednie za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni E-CVT.

Auto uruchamia się, a właściwie wprowadza w stan gotowości, wsuwając kartę startową, a następnie wciskając przycisk "start". Dopiero po przełączeniu dźwigni automatycznej skrzyni na tryb jazdy i lekkim dodaniu gazu samochód bezszelestnie rusza na silniku elektrycznym. Dopiero przy gwałtownym dodaniu gazu włącza się dodatkowo silnik spalinowy.

Oszczędny, ale jeszcze nie idealny

Obietnice producenta o średnim spalaniu na poziomie 4,3 litra były poza naszym zasięgiem. Owszem, przy jednostajnej jeździe z prędkością 70-80 km/h Prius potrafi zadowolić się 3,5 litrami benzyny na 100 km, ale tak zawsze jeździć się nie da.

To dość dynamiczny samochód, rozpędza się maksymalnie do 170 km/h. Przy tej prędkości spala wówczas prawie 11 l/100 km. Podczas jazdy z maksymalną szybkością w jego wnętrzu panuje cisza. Niski poziom hałasu to zasługa m.in. przekładni bezstopniowej.

Silnik hałasuje tylkoprzy przyspieszaniu

Średnie spalanie Priusa wynosi 6,5 l/100 km. Na największe oszczędności w spalaniu możemy liczyć w mieście, gdzie często hamujemy. Baterie są wtedy mocno naładowane i silnik elektryczny często wyręcza spalinowy. Zużycie paliwa wynosi wówczas 5,3 l/100 km.

Dłuższy kontakt z samochodem i pewien trening w jeździe ekonomicznej na pewno pozwoli jeszcze obniżyć zużycie paliwa. Komputer auta oferuje nam coś w rodzaju gry w oszczędność - za każdy odzyskany kW energii przyznaje punkty.

Ucząc się w ten sposób oszczędnej jazdy, mamy szansę osięgnięcia obiecywanego przez producenta średniego spalania 4,3 l/100 km.Zawieszenie sprawuje się bez zarzutów, pozwala w pełni wykorzystać możliwości napędu. Jest komfortowe, a układ kierowniczy daje poczucie pełnej kontroli nad autem. Skuteczny układ hamulcowy.

Autor Wojciech Denisiuk
Wojciech Denisiuk
Powiązane tematy: