Model ten uznany za jeden z najbezpieczniejszych w swojej klasie (cztery gwiazdki w testach zderzeniowych Euro-NCAP) i doskonale sprzedający się w Europie, w przyszłym roku spodziewać się może następcy.
Tymczasem jednak Renault dba o wzbogacenie oferty i wprowadza do modelu nowy silnik 1.8 16V wraz z szerokim asortymentem wyposażenia. Zgrabne nadwozie pięciodrzwiowego kompaktu znane jest wszystkim i jest już bardzo opatrzone. Ale są sposoby, by nie ingerując w konstrukcję nadwozia uatrakcyjnić model.
Modny ostatnio tuning zewnętrzny w postaci sportowych felg aluminiowych, drobnych spoilerów czy też ingerencja we wnętrze auta, to jest właściwy kierunek. Tak też Renault postąpiło.
Najmocniejszą wersję wyposażono w 15-calowe felgi aluminiowe o sportowym wzornictwie, które wyróżniają auto i podkreślają znacznie jego dynamikę.
Na tylnej klapie zamontowano spoiler, mający jedynie walor wizualny, a nie jak w przypadku samochodów wyczynowych - aerodynamicznego dociążenia auta. Najbardziej jednak rzuca się w oczy nowy "grill", który przypomina swoim wzorem plaster miodu. To tyle na zewnątrz...
A w środku...
Tu też widać dobrą rękę stylisty. Wersja Dynamique zaopatrzona została w skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów, które doskonale komponują się z aluminiowymi inkrustacjami na panelu centralnym.
Oprócz wymienionych wyróżników znajdziemy także tarcze zegarów w jasnoszarym kolorze oraz sportowe siedzenia obszyte tapicerką welurowo-materiałową. Z "bajerów", czasami bardzo przydatnych, mamy (tu ucieszą się głównie panie) podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych, podłokietniki dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń oraz praktyczny schowek na okulary.
Podsumowując
Wnętrze oferowane w najbogatszym wydaniu Mégane oceniamy bardzo wysoko. Tu znajdziemy wszystko to, czego nie oferował jeszcze niedawno żaden kompakt. Przykładem niech będzie choćby system kontroli ciśnienia w oponach - oferowany co prawda opcjonalnie, wraz z radioodtwarzaczem.
Zdolności transportowe Mégane są dość duże, choć nie największe w klasie. Bagażnik oferuje standardowo 348 l pojemności. Po rozłożeniu kanapy dzielonej w stosunku 1/3-2/3 uzyskamy przestrzeń o pojemności 1210 l. Na pochwałę zasługuje zdolność do przewożenia ciężkich ładunków.
Ładowność Mégane wynosi bowiem aż 515 kg.Moc 120 KM to nie bagatela jak na kompakt ważący zaledwie 1135 kg. Osiągi więc są zadowalające. Auto uzyskuje bardzo dobre przyspieszenie (poniżej 9 s do 100 km/h), co spokojnie kwalifikuje samochód do klasy aut GTI.
Wyprzedzanie tym autem należy do przyjemności
Jednostka jest niezwykle elastyczna. Ale nie ma się czemu dziwić, bowiem do dyspozycji mamy prawie 160 Nm momentu obrotowego, który uzyskiwany jest przy niskiej prędkości obrotowej (3750 obr./min). Wydawałoby się, że przy mocnej jednostce uzyskamy wysokie zużycie paliwa. Mégane 1.8 16V okazał się stosunkowo oszczędny.
Na trasie spalanie wahało się w granicach 6,8 l/100 km.Dodam jedynie, że nie była to jazda z nastawieniem na uzyskanie minimalnego spalania. Trochę gorzej było już w mieście. Tam komputer pokładowy wskazywał spalanie na poziomie 10,4 l/100 km (jazda z włączoną klimatyzacją).
Rozrzut w zużyciu paliwa jest więc spory; oznacza to, że spalanie będzie uzależnione głównie od stylu jazdy kierowcy. Jednostka odznaczała się wysoką kulturą pracy i niskim poziomem hałasu.
Skrzynia biegów została dobrze zestopniowana do charakterystki silnika. Mamy jedynie zastrzeżenia do zbyt długich skoków lewarka dźwigni zmiany biegów. Moc silnika pozwala na bardzo dużo, zwłaszcza w dziedzinie uzyskiwania wysokich prędkości. Zestrojenie zawieszenia samochodu musi być więc dość twarde. Oznaczałoby to, że z komfortu nici.
Konstruktorzy poszli jednak w drugą stronę
Założyli, że Mégane 1.8 16V będzie samochodem szybkim, ale nie sportowym. Ma to być doskonale wyposażony kompakt, o niebagatelnych osiągach i wysokim komforcie podróży. Dlatego też kierowcy o sportowym zacięciu muszą to mieć na uwadze przy szybkiej jeździe.
Nadwozie ma tendencje do lekkiego przechyłu w zakręcie; dodać należy - z zachowaniem granic bezpieczeństwa.Co prawda w najbogatszym Mégane nie znajdziemy systemu ESP, ale układ hamulcowy wyposażony jest w ABS, EBD (wspomaganie nagłego hamowania) i EBV (elektroniczny rozdział siły hamowania). Układ kierowniczy odznacza się wysoką precyzją, jednak przy jeździe po wzdłużnych nierównościach staje się nieco nerwowy.
Ale to nie jest wina konstrukcji
Po prostu 15-calowe koła w rozmiarze 185 mają problem ze zna-lezieniem swojego miejsca w koleinach. Jak przystało na Renault, słynące ostatnio z produkcji bezpiecznych aut, Mégane wyposażony jest w trzy trójpunktowe pasy bezpieczeństwa zaopatrzone w pirotechniczne napinacze.
Wszystko to oczywiście na tylnej kanapie
Tam również znajdziemy trzy zagłówki tylne z regulacją wysokości. Dla dzieci przewidziano system mocowania fotelika Isofix. A jeśli mowa o bezpieczeństwie, to w topowej wersji Mégane znajdziemy w seryjnym wyposażeniu cztery poduszki powietrzne.
Przy tak bogatej liście wyposażenia w opcji pozostaje otwierane elektrycznie okno dachowe, pakiet zimowy zawierający szybę i przednie siedzenia podgrzewane oraz trzy rodzaje radioodtwarzaczy, także z CD.
Galeria zdjęć
Najmocniejszy wariant
Najmocniejszy wariant
Najmocniejszy wariant