Nie tylko do pizzerii

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Trzykołowa ciężarówka z silnikiem skutera - brzmi to jak wizja szalonegokonstruktora. Piaggio Ape 50 jest jednak prawdziwe i może przewozić do200 kg

Niby niewiele, ale wystarczająco dużo, aby sprostać potrzebom drobnych kupców czy rzemieślników, nie posiadających prawa jazdy. Pojazd zarejestrowany jest jako motorower i do prowadzenia go osoby pełnoletnie nie potrzebują żadnych uprawnień.

Nadwozie/jakość

Firma znana jest z produkcji skuterów i to właśnie bazując na ich podzespołach, zbudowano APE 50. Trzy maleńkie kółka stanowią podporę całej konstrukcji. Jej kręgosłup to solidna rama ze stali. Na niej spoczywa skrzynia ładunkowa.

Najciekawsza jest jednak kabina, a właściwie minikabina, w której wygospodarowano miejsce dla jednej osoby. Można do niej wejść z lewej lub prawej strony. W środku zaskoczenie - kierownica jednośladu. W prawej ręce manetka gazu, a w lewej mechanizm ręcznej zmiany biegów.

Przyjemność z jazdy/układ napędowy

Silnik uruchamia się rozrusznikiem. Początkowo trudności sprawia przyzwyczajanie się do ręcznej zmiany biegów (taki sam system jak w polskim motorowerze Komar).

Ape jest napędzane dwusuwowym silnikiem skutera o pojemności 50 ccm. 2,5 KM to wszystko, czym dysponuje, a przy pełnym obciążeniu musi rozpędzić prawie 500 kg. Dlatego skrzynia biegów ma aż 4 przełożenia.

Osiągi

Maksymalna prędkość to nieco ponad 40 km/h, a osiągnięcie jej wymaga sporej cierpliwości.

Układ jezdny/bezpieczeństwo

Na wybojach Ape jest bardzo niestabilne. Jednak po pewnym przyzwyczajeniu ta mała ciężarówka okazuje się wystarczająco stabilna, aby z maksymalną prędkością pokonać większość zakrętów.

Niebezpieczne jest nagłe skręcenie kierownicy do oporu, co powoduje oderwanie się od ziemi jednego z tylnych kół. Skuteczne tylne hamulce z łatwością blokują koła.

Komfort

Wygoda jazdy minimalna, ale i pokonywane odległości nie są duże. Kabina drży i jest głośna.Koszty. Ape 50 w wersii ze skrzynią ładunkową kosztuje 13,5 tys. zł. Sumę tę rekompensują koszty eksploatacji: średnie spalanie 4 l/100 km.

Ocena: 3

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: