Jednak od roku coraz częściej możemy ich oglądać na Yamahach XJ 900 P, które mają docelowo zastąpić wysłużone już Hondy. Mieliśmy możliwość przetestowania jednej z takich maszyn.
Nadwozie
Wersja policyjna motocykla jest wyraźnie rozpoznawalna za sprawą charakterystycznego osprzętu i przede wszystkim białego koloru. Przednia owiewka jest szersza od seryjnej i ma dłuższą szybę.
Do owiewki mocowane są dwa sygnały świetlne. Trzeci na specjalnym teleskopie zamocowano z tyłu, obok dwóch pojemnych kufrów. Przed znacznymi uszkodzeniami, gdy pojazd się przewróci, chronią masywne gmole (specjalnie wyprofilowane stalowe rury).
Silnik/przekazanie napędu
W tym najważniejszym zespole motocykla nie znajdziemy tajemniczych rozwiązań podnoszących moc. Jest to standardowa jednostka bliźniacza z cywilną wersją. Czterocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 892 ccm uzyskuje moc 90 KM.
Nie jest to najnowsza konstrukcja, o czym świadczą zaledwie 2 zawory na cylinder. Jednak odbija się to korzystnie na cenie motocykla i jego kosztach eksploatacji. Pięciostopniowa skrzynia biegów wsółpracuje z wałem Kardana, który dodatkowo zmniejsza czynności obsługowe.
Układ jezdny
Zawieszenie motocykla ma wyraźnie turystyczny charakter. Przednie teleskopy o dość miękkiej charakterystyce mają klasyczną konstrukcję. Z tyłu zastosowano centralny element resorujący. Również koła i ogumienie XJ 900 nie pozwalają na bardzo sportowy styl jazdy.
Wrażenia z jazdy
Silnik z racji chłodzenia powietrzem szybko się rozgrzewa i już po chwili z ochotą prezentuje swoje możliwości. Motocykl jest dość ciężki, lecz mimo to, aby przyśpieszyć do 100 km/h, wystarczy nieco ponad 4 s. Jak na potrzeby policji wydaje się to wystarczające, podobnie jak prędkość maksymalna około 215 km.
XJ 900 pozostawia pozytywne wrażenia z jazdy dzięki zdecydowanej i płynnej reakcji na gaz. Jednak silnik mógłby pracować nieco ciszej. Na piątym biegu przy średnich obrotach silnika aż chce się wrzucić jeszcze jeden bieg.
Stróże prawa z pewnością mają problemy z przestrzeganiem ograniczeń prędkości, gdyż obszerna owiewka stwarza poczucie prędkości mniejszej niż rzeczywista. Komfortowe podwozie i wygodna pozycja pozwalają na długą, wygodną jazdę.
Koszty
W Polsce motocykl dostępny jest tylko na zamówienie i oczywiście w wersji cywilnej. Cena wynosi 35 700 zł.
Podsumowanie
Yamaha XJ 900 Police to odpowiedni motocyklem dla policji. Zapewnia komfort pracy, a jej osiągi wystarczą z pewnością w konfrontacji z każdym miejskim piratem.
Ocena: 4