Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Nie warto uciekać

Nie warto uciekać

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Mieszkańcy większych miast Polski przyzwyczaili się już do widokupolicjantów na motocyklach. Od kilku lat jako narzędzie pracy służą imgłównie Hondy CBX 750

Nie warto uciekaćŹródło: Auto Świat

Jednak od roku coraz częściej możemy ich oglądać na Yamahach XJ 900 P, które mają docelowo zastąpić wysłużone już Hondy. Mieliśmy możliwość przetestowania jednej z takich maszyn.

Nadwozie

Wersja policyjna motocykla jest wyraźnie rozpoznawalna za sprawą charakterystycznego osprzętu i przede wszystkim białego koloru. Przednia owiewka jest szersza od seryjnej i ma dłuższą szybę.

Do owiewki mocowane są dwa sygnały świetlne. Trzeci na specjalnym teleskopie zamocowano z tyłu, obok dwóch pojemnych kufrów. Przed znacznymi uszkodzeniami, gdy pojazd się przewróci, chronią masywne gmole (specjalnie wyprofilowane stalowe rury).

Silnik/przekazanie napędu

W tym najważniejszym zespole motocykla nie znajdziemy tajemniczych rozwiązań podnoszących moc. Jest to standardowa jednostka bliźniacza z cywilną wersją. Czterocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 892 ccm uzyskuje moc 90 KM.

Nie jest to najnowsza konstrukcja, o czym świadczą zaledwie 2 zawory na cylinder. Jednak odbija się to korzystnie na cenie motocykla i jego kosztach eksploatacji. Pięciostopniowa skrzynia biegów wsółpracuje z wałem Kardana, który dodatkowo zmniejsza czynności obsługowe.

Układ jezdny

Zawieszenie motocykla ma wyraźnie turystyczny charakter. Przednie teleskopy o dość miękkiej charakterystyce mają klasyczną konstrukcję. Z tyłu zastosowano centralny element resorujący. Również koła i ogumienie XJ 900 nie pozwalają na bardzo sportowy styl jazdy.

Wrażenia z jazdy

Silnik z racji chłodzenia powietrzem szybko się rozgrzewa i już po chwili z ochotą prezentuje swoje możliwości. Motocykl jest dość ciężki, lecz mimo to, aby przyśpieszyć do 100 km/h, wystarczy nieco ponad 4 s. Jak na potrzeby policji wydaje się to wystarczające, podobnie jak prędkość maksymalna około 215 km.

XJ 900 pozostawia pozytywne wrażenia z jazdy dzięki zdecydowanej i płynnej reakcji na gaz. Jednak silnik mógłby pracować nieco ciszej. Na piątym biegu przy średnich obrotach silnika aż chce się wrzucić jeszcze jeden bieg.

Stróże prawa z pewnością mają problemy z przestrzeganiem ograniczeń prędkości, gdyż obszerna owiewka stwarza poczucie prędkości mniejszej niż rzeczywista. Komfortowe podwozie i wygodna pozycja pozwalają na długą, wygodną jazdę.

Koszty

W Polsce motocykl dostępny jest tylko na zamówienie i oczywiście w wersji cywilnej. Cena wynosi 35 700 zł.

Podsumowanie

Yamaha XJ 900 Police to odpowiedni motocyklem dla policji. Zapewnia komfort pracy, a jej osiągi wystarczą z pewnością w konfrontacji z każdym miejskim piratem.

Ocena: 4

Robert Rybicki
Powiązane tematy:Nowe
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków