Po raz pierwszy takie zawieszenie zastosowano w 1956 roku w modelu DS. Do dziś system ten ma zastosowanie, np. w nowym modelu C5. Testowana przez nas Xantia, poprzedniczka C5, również wyposażona została w hydropneumatyczne zawieszenie.
W latach 80. importem samochodów ze znaczkiem Citroena w Polsce zajmowały się firmy Citcar i Classic. One zaczęły tworzyć sieć autoryzowanych stacji. Gdy w 1993 roku rozpoczął działalność generalny importer - Citroen Polska, przejął część wcześniej powstałych ASO i rozpoczął rozbudowę sieci dilerskiej.
Obecnie w Polsce istnieje 50 autoryzowanych stacji zajmujących się sprzedażą aut i części zamiennych oraz ich serwisowaniem. W 2001 roku Citroen zajął 9 miejsce w sprzedaży samochodów nowych.
W ubiegłym roku łącznie sprzedano 11 988 aut osobowych. Numerem jeden na liście sprzedaży w ubiegłym roku była Xsara (3485 sztuk). Podstawowym warunkiem utrzymania gwarancji samochodu, a także jego nienagannego stanu technicznego, a tym samym niezawodności, jest usuwanie "na bieżąco" zaistniałych usterek, a także regularne dokonywanie przeglądów wg zaleceń producenta. W tym celu posiadacz auta powinien serwisować pojazd w autoryzowanej stacji obsługi.
A z jakością usług, jakie wykonują ASO, bywa różnie
Wiemy o tym z własnych doświadczeń (cykl testu warsztatów), a także dzięki listownym oraz telefonicznym skargom. "Auto ŚWIAT", by sprawdzić jakość wykonywanych usług danej marki, wybiera losowo 8 autoryzowanych warsztatów.
Staramy się tak dobierać stacje, by rozlokowane były na terenie całego kraju. Telefonicznie umawiamy się na przegląd w danym dniu i o określonej godzinie. Już podczas rozmowy telefonicznej informujemy o rodzaju usługi, jaką chcemy wykonać. Dajemy w ten sposób możliwość wcześniejszego przygotowania się serwisu i zebrania odpowiednich części zamiennych.
Przed przyjazdem preparujemy w aucie kilka usterek, które podczas prawidłowo wykonanego przeglądu powinny być wykryte. Niektóre z nich powstały na skutek zużycia eksploatacyjnego (np. luzy w zawieszeniu), pozostałe sporządzane są przez nas (np. za niski poziom w ukł. chłodzenia)
. Za każdym razem zlecamy wykonanie dużego, pełnego przeglądu, podczas którego serwis powinien w pełni skontrolować auto. Informujemy serwisanta przyjmującego samochód, że nie mamy książeczki obsługowej i nie znamy historii napraw przeprowadzonych w aucie.
Oddając samochód na przegląd, zostawiamy numer telefonu kontaktowego, by pracownik serwisu w razie wykrycia poważnej usterki mógł telefonicznie uzgodnić ewentualną wymianę wadliwego elementu. Jeżeli serwisant przyjmujący auto nie jest w stanie podać godziny odbioru, wówczas prosimy o informację telefoniczną po zakończeniu naprawy. Przy odbiorze auta oczekujemy wyjaśnień na temat przeprowadzanych napraw, a także informacji o stanie technicznym auta. Pobieramy rachunek za naprawę, by móc porównać ceny części zamiennych i robocizny przeglądu. Odzwierciedleniem rachunku jest tabela kosztów znajdująca się na stronie 22. Wspólnie z rzeczoznawcą PZM przy Automobilklubie Polski sprawdzamy skuteczność i fachowość wykonanej usługi. Sporządzamy protokół, który zawiera wykaz czynności obsługowych i listę spreparowanych przez nas usterek. Będąc w stacjach, zwracamy uwagę na oznaczenie planszami drogi do serwisu, na możliwości parkingowe i łatwość dojazdu. Te informacje znajdują się w rubryce "Dojazd". Estetyka stacji, jej wyposażenie, możliwość skorzystania z toalety - tego rodzaju informacje znajdują się w rubryce "Estetyka". Dużo uwagi przywiązujemy do samej obsługi. Opisujemy, czy przyjęcie auta na przegląd odbyło się punktualnie, czy serwisant wydał kopię zlecenia, czy w trakcie przeglądu kontaktował się z nami. Ważne jest również, czy udzielił wyjaśnień po przeglądzie oraz - w przypadku marki Citroen - czy wydał kartę jakości Citroena. Taki detal, jak umycie auta w trakcie przeglądu, świadczy również o podejściu stacji do klienta. Z rubryki "Rachunek" dowiemy się, czy faktura zawiera wyszczególnienie ceny części zamiennych i robocizny.Końcową ocenę stacji wystawiamy tylko i wyłącznie na podstawie liczby niewykonanych czynności obsługowych. Informacje podane w rubrykach opisowych ("Dojazd" itp.) nie mają wpływu na końcową ocenę serwisu.
Test warsztatów CitroĎna przeprowadzaliśmy, dokonując przeglądu w modelu Xantia
Rozpoczęcie testu poprzedziły szczegółowe badanie stanu technicznego auta. Auto zostało zakupione w Polsce w sieci dilerskiej. Xantia miała oryginalny przebieg 115 tys. km. Według zaleceń producenta duży, pełny przegląd przypada po 120 tys. km.
Podczas niego powinna zostać dokonana wymiana paska rozrządu wraz z kołami oraz wymiana płynu LHM. My jednak odmawialiśmy wymiany paska ze względu na uprzednie jej dokonanie przy przebiegu 95 tys. km.
Na wymianę płynu LHM decydowaliśmy się, jeżeli serwisant upierał się, że jest konieczna. Ale już samo pytanie pracownika stacji: "Czy wymieniać płyn LHM?" uznawaliśmy za czynność wykonaną. Podobnie traktowaliśmy przypadek, gdy zapytano nas o wymianę paska rozrządu.
Chorzów Tempo jak w boksie Formuły 1
Dojazd
Poruszanie się po aglomeracji śląskiej nie należy do łatwych. Kierując się z Katowic na Chorzów i bacznie śledząc reklamy stacji, dotarliśmy jednak na miejsce bez kłopotu. Przed serwisem znajduje się parking.
Estetyka
W budynku mieści się salon sprzedaży i serwis. Z daleka widoczne estetyczne szyldy firmowe przyciągąją wzrok. Podczas naszej wizyty remontowano pomieszczenie obok punktu obsługi klienta.
Rachunek
- Na przegląd umówieni byliśmy o 12 w południe. Samochód podstawiliśmy 20 minut przed czasem. Jeszcze przy nas zabrano auto na stanowisko. Serwisant pytał o zakres przeglądu: wymianę paska rozrządu, płynu LHM. Odmówiliśmy. Otrzymaliśmy kopię zlecenia i umówiliśmy się na odbiór. Otrzymaliśmy telefon z informacją o zużytych klockach hamulcowych. Odmawiamy. Telefon w sprawie odbioru auta. Szczegółowe wyjaśnienia po przeglądzie. Nie wymieniono filtra powietrza - stwierdzono, że był "jeszcze dobry". Wydano nam kartę jakości Citroena. Samochód umyto.Pomimo informacji o dobrym stanie klocków kół tylnych nie dokręcono śrub w kole. Rachunek.
Faktura czytelna
Niski koszt usługi. Możliwa płatność kartą
Wałbrzych Chęci duże, skuteczność mała
Dojazd
Wjeżdżając drogą z Wrocławia i kierując się na centrum miasta, po drodze bez trudu napotkaliśmy stację Citroena. Rozglądaliśmy się wcześniej za reklamami, ale bez skutku.
Na terenie stacji, za ogrodzeniem, duży parking. Estetyka. Duża, nowoczesna stacja, a w niej serwis, salon sprzedaży i sklep z częściami zamiennymi. Na terenie salonu znajduję się punkt obsługi klienta.
Obsługa
- Przyjęcie auta na przegląd odbyło się o wyznaczonej godzinie Szczegółowo pytano o zakres napraw: wymianę paska rozrządu, płynów LHM i chłodniczego. Nie chcieliśmy wymiany. Wydano kopię zlecenia. W trakcie przeglądu dzwoniono z informacją o potrzebie wymiany klocków hamulcowych i luzach w zawieszeniu. Nie zadzwoniono, że auto można juz odebrać. Po czterech godzinach sami zadzwoniliśmy. Udzielono szczegółowych wyjaśnień. Stwierdzono podczas przeglądu zużycie: wahaczy przednich (2 szt.), drążków kierowniczych (2 szt.), sworzni wahaczy przednich (2 szt.), katalizatora (jako źródła rezonansu). Otrzymaliśmy kartę jakościową Citroena. Nadwozia nie umyto.
Rachunek
Wystawiono oddzielny rachunek za robociznę i za części zamienne. Czytelność dobra. Niemożliwa płatność kartą kredytową.
Warszawa Lepiej z własnymi świecami
Dojazd
Stacja Classic położona jest przy drodze wylotowej na Piaseczno i Górę Kalwarię. Nie zauważyliśmy reklam, ani drogowskazów. Na terenie stacji duży parking przed salonem.
Estetyka
Perfekcyjna pod względem wyglądu i estetyki. W biurze serwisu trzy stanowiska przyjęcia auta, mała poczekalnia, automat z napojami.
Obsługa
- W stacji ruch spory, ale przyjęcie odbywa się punktualnie. Otrzymaliśmy kopię zlecenia i poinformowano nas, że po zakończonym przeglądzie ktoś zadzwoni. Upierano się przy wymianie płynu LHM. Zgodziliśmy się. W trakcie przeglądu nie było żadnego telefonu ze stacji. Po 5 godzinach sami skontaktowaliśmy się z serwisem. Poinformowano nas, że auto jest gotowe. Przy odbiorze powiedziano jedynie o zużyciu klocków hamulcowych i na tym wyjaśnienia skończyły się. Na nasze pytanie, dlaczego nie wymieniono świec, odpowiedziano, że akurat ich nie ma. Brak certyfikatu jakości Citroena. Wymieniono płyn LHM, ale pozostawiono zbyt wysoki poziom. Nadwozie umyto.
Rachunek
Faktura oddzielna za częścii robociznę. Na specyfikacji wymienionych części występują dwie pozycje "filtr". Klient musi domyślać się, o jaki chodzi! Możliwa płatność kartą.
Toruń Mało dokładni
Dojazd
Wjeżdżając od strony Łodzi do Torunia, nie zauważyliśmy żadnych reklam. Na informację o stacji natknęliśmy się dopiero na drodze wylotowej z Torunia do Bydgoszczy. Dojazd do stacji był nieco utrudniony ze względu na remont odcinka drogi. Na terenie serwisu dobre możliwości parkingowe.
Estetyka
Przed stacją powiewają widoczne z daleka flagi firmowe Citroena. Na tyłach salonu znajduje się punkt obsługi klienta. Wewnątrz czysto i schludnie. Dla oczekujących na odbiór auta przewidziano miejsca siedzące.
Obsługa
- Przyjęcia samochodu na przegląd odbyło się o umówionej porze. Pracownik serwisu wydał nam kopię zlecenia. Padła propozycja wymiany LHM z wcześniejszym zalaniem układu płynem czyszczącym. Zaproponowano wymianę paska rozrządu. Odmówiliśmy. W trakcie przeglądu nie zadzwoniono do nas. Po 3 godzinach zadzwoniliśmy sami. Usłyszeliśmy: "Auto jest w myjni, proszę przyjeżdżać". Ogólne informacje o naprawach; stwierdzono zużycie klocków hamulcowych. Brak certyfikatu jakości Citroena. Nadwozie umyto.
Rachunek
Rachunek zawiera wyszczególnienie kosztu robocizny i cen części zamiennych. Płatność możliwa jedynie gotówką.
Gdynia Wnikliwi, choć bez rewelacji...
Dojazd
Jadąc główną drogą Trójmiasta z Gdańska do Gdyni, napotkamy serwis Citroena. Po drodze nie zauważyliśmy reklam, jedynie niewielki drogowskaz (1 km) tuż przed stacją. Wokół stacji duży parking.
Estetyk
Na terenie stacji znajduje się budynek, w którym mieści się serwis, salon i stacja kontroli pojazdów, tuż obok sklep z częściami zamiennymi. Rozmowa z klientem na stojąco.
Obsługa
- O umówionej porze przybyliśmy na miejsce. Za chwilę pracownik wjechał autem na stanowisko. Wypisano zlecenie, jednak jego kopii nam nie wydano. Otrzymaliśmy ją dopiero przy odbiorze auta. Pytano o wymianę paska rozrządu. Zrezygnowaliśmy. Dzwoniono z pytaniem o wymianę linki hamulca ręcznego. Zgodziliśmy się. Skontaktowaliśmy się ze stacją po 3 godzinach. Poinformowano, że przegląd potrwa jeszcze godzinę. Wyjaśniono nam, że klocki hamulcowe trzeba niedługo wymienić. Zwrócono niewykorzystany płyn LHM i olej silnikowy. Wymieniono LHM, jednak po operacji poziom płynu był za niski. Brak certyfikatu jakości CitroĎna. Nadwozie umyto.
Rachunek
Na fakturze brak wyszczególnienia cen części zamiennych. Możliwa płatność kartą. Wysoki koszt przeglądu.
Lublin W dobrym kierunku
Dojazd
Znalezienie stacji nie sprawiło problemów. Pomocne okazały się reklamy. Parking znajduje się przed salonem i na tyłach serwisu. Mimo dużej liczby aut na terenie stacji udało nam się zaparkować.
Estetyka
Duża, nowoczesna stacja, położona na zboczu. Od ulicy wejście do salonu sprzedaży, na tyłach stanowiska serwisowe. Wewnątrz biura obsługi klienta panuje ład i porządek. Przez szybę można obserwować pracę mechaników na stanowiskach.
Obsługa
- Do stacji przyjechaliśmy spóźnieni (10 minut). Pracownik serwisu wypisał zlecenie i podszedł do auta. Przez 15 minut dokonywał oględzin i pytał o usterki. Serwisant zauważył "pocenie" uszczelki pod pokrywą zaworów i pompy wspomagania. W trakcie przeglądu dzwoniono do nas z pytaniem, czy wymieniać płyn chłodniczy. Zgłoszono zużycie tulei wahacza z przodu, łącznika lewego przedniego stabilizatora i luzów w tylnym zawieszeniu.Po zakończeniu naprawy zadzwoniono do nas po odbiór. Szczegółowe informacje o naprawach. Wymieniono LHM. Zwrócono uwagę na zużycie klocków hamulcowych. Brak karty jakości CitroĎna. Nadwozia nie umyto.
Rachunek
Czytelność faktury dobra. Możliwa płatność kartą lub gotówką.
Poznań Tylko dostatecznie
Dojazd
Serwis Auto Lama położony jest przy głównej trasie, około 10 km za Poznaniem w kierunku na Piłę. Po drodze zauważyliśmy dwie reklamy stacji. Dla klientów serwisu przewidziano duży parking.
Estetyka
Nowoczesny kompleks z dużym salonem sprzedaży i wydzielonym biurem serwisu. Klient obsługiwany na stojąco, ale dla osób czekających na odbiór samochodu jest stolik i krzesła.
Obsługa
- Auto punktualnie wjechało na stanowisko napraw. Pracownik serwisu wydał nam kopię zlecenia. Pozostawiliśmy auto i umówiliśmy się na odbiór po 4 godzinach. W trakcie naprawy nikt do nas nie dzwonił. Przyjechaliśmy o umówionej porze i czekaliśmy na umycie auta. Pracownik serwisu zgłosił nam potrzebę wymiany klocków hamulcowych i zdiagnozował przyczynę rezonansu "wydechu" jako uszkodzenia poduszki silnika. Po wymianie płynu LHM pozostawiono za wysoki poziom. Brak karty jakości CitroĎna. Nadwozie umyto.
Rachunek
Do ceny przeglądu doliczono robociznę: filtra paliwa (42 zł), kpl. piór wycieraczek (21 zł), płynu LHM (83 zł). Na fakturze wyszczególniono ceny trzech piór wycieraczek (210 zł) i czterech żarówek kierunkowskazów (21 zł). Możliwa płatność kartą.
Koszalin Za mało precyzji!
Dojazd
Stacja serwisowa w Koszalinie umiejscowiona jest w centrum miasta. Mimo dwóch reklam, jakie zauważyliśmy, z trudnością odnaleźliśmy serwis. Przed salonem parking z dużą ilością wolnych miejsc.
Estetyka
Wygląd stacji nie budzi zastrzeżeń. Punkt przyjęcia aut do serwisu mieści się na terenie salonu. Przyjęcie i odbiór auta odbywa się na stojąco.
Obsługa
- Przyjęcia auta na przegląd odbyło się punktualnie. Wypisano zlecenie, przekazano nam kopię i jeszcze przy nas auto wjechało na stanowisko. Mechanik zauważył na wstępie, że rozrusznik słabo "kręci" i zapewnił, że sprawdzi akumulator. Pytano o pasek rozrządu i wymianę LHM. Podczas przeglądu dzwoniono do nas dwukrotnie, jednak z naszej winy nie odebraliśmy telefonu. Po trzech godzinach pojawiliśmy się po odbiór. Auto czekało gotowe. Przy odbiorze poinformowano nas o wymianie klocków hamulcowych i zapieczonej lince hamulca ręcznego. Nic nie powiedziano o akumulatorze. Brak certyfikatu jakości CitroĎna. Pozostawiono niepodłączone przewody elektryczne przy czujniku poziomu LHM. Nadwozie umyto.
Rachunek
Faktura czytelna. Doliczono koszt wymiany klocków (części i robocizna - 402 zł). Możliwa płatność kartą.