Logo
TestyTesty nowych samochodówNiebieska technologia

Niebieska technologia

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Od pewnego czasu Amerykanie zaczęli przywiązywać wielką wagę doczystości spalin samochodowych. Normy emisji zanieczyszczeń stają sięcoraz bardziej restrykcyjne i coraz bardziej gryzą się z wizerunkiemprzeciętnego amerykańskiego auta z wielkim, bulgoczącym benzyniakiemzużywającym wiadro benzyny na 100 km. Dlatego najnowsza propozycja Mercedesa - superczysty i superoszczędny turbodiesel- musi szokować

Niebieska technologia
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Niebieska technologia

Z pojazdów użytkowych do aut osobowych

Pierwszy seryjny samochód osobowy z systemem Bluetec, sprawdzonym dotąd głównie w ciężarówkach i autobusach, trafia do klasy E. Efekt to osiągi charakterystyczne dla benzynowego V8 połączone ze zużyciem paliwa kompaktowego auta i emisja spalin na nieosiągalnym dotąd poziomie.

Mercedes E 320 Bluetec, bo o nim tutaj mowa, przyspiesza do 100 km/h w ok. 7 s. Ma moment obrotowy 540 Nmi spala przy tym średnio 6,7 l/100 km w cyklu mieszanym. Zużycie paliwa jest o ok. 20-40 proc. niższe niż w porównywalnych autach na benzynę, a moment obrotowy o30-50 proc. wyższy! Szczególnie spalanie w warunkach miejskich wynoszące 9 l/100 km pozostaje poza zasięgiem większości amerykańskich limuzyn.

Z hybrydami wygrywa

Ważna jest też przewaga nad autami hybrydowymi, znacznie droższymi w produkcji niż turbodiesle (w dodatku te ostatnie spalają mniej paliwa). Rzeczywiste spalanie turbodiesli jest bardzo zbliżone do podawanego przez producentów na podstawie testów, a przy napędzie hybrydowym te dwa wyniki potrafią się znacznie różnić w zależności od warunków jazdy.

Szczególnie duża jest przewaga diesla podczas jazdy poza miastem, gdziesystemy magazynowania i odzyskiwania energii aut hybrydowych nie bardzo mają okazję się wykazać.

Dynamika i ekonomika lepsze niż w hybrydach

Wypada też wspomnieć o zasięgu, który w przypadku E 320 Bluetec dochodzi do 1200 km. Napęd Mercedesa już dziś spełnia wszystkie planowanenormy czystości spalin.

Jak działasilnik najczystszego diesla na świecie?

Od strony mechanicznej to zupełnie przeciętne V6 CDI znane z Mercedesów. Jednak nie zapominajmy,że tutaj"przeciętność" oznacza wykorzystanie wszystkichdostępnychobecnie nowinek stosowanych w silnikach Diesla. Największe znaczeniema układ wydechowy,w którymumieszczono wysokowydajny filtr cząstek stałych, katalizator tlenków azotu oraz katalizator utleniający tlenki węgla.

Co w przyszłości?

W przyszłych modelach planuje się uzupełnienieukładu o rozwiązanie znane już z ciężarówek i autobusów, nazwane przezMercedesa AdBlue,polegające na wtryskiwaniu do układu wydechowego preparatu zawierającego amoniak.Dodatkowy zbiornik zmieści się pod podłogą bagażnika i wystarczy do jazdy od przeglądu doprzeglądu (autozużywa ok. 0,1 l dodatku na 100 km jazdy). Amoniakpozwalana rozkład tlenkówazotu naniegroźneazot i wodę.

Tak wyposażony Mercedes spełnia najostrzejszą normę czystości spalin, która zacznie obowiązywać w USA w roku 2009.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: