Spośród wymienionych aut klasa E i A5 mają miękki składany dach (softtop). Kabriolet BMW wykorzystuje z kolei sztywny dach (hardtop). Sprawdziliśmy czas ich składania i okazało się, że czynność tę najszybciej wykonuje mechanizm w A5 (poniżej 20 s), podczas gdy „trójce” i klasie E zajęło to odpowiednio 23 i 26 s.
Choć kabrioletami głównie podróżują dwie osoby, to każdy z nich ma fotele także w 2. rzędzie. I właśnie w Audi ilość miejsca oferowana na tylnej kanapie okazała się największa spośród trzech rywali. Ale to nie wszystko. Także pod względem przestrzeni bagażowej A5 okazało się najlepsze (320-750 l) – klasa E (300-390 l) i „trójka” (210-350 l) były gorsze. To zasługa nie tylko większej pojemności, ale i konstrukcji. Audi jako jedyne ma składane oparcie kanapy umożliwiające przewiezienie dłuższych przedmiotów, np. nart wodnych.
Kabriolety to auta, które używane są raczej do krótkich przejażdżek niż dalekich tras. Dlatego też trafienie na oszczędną, wysokoprężną jednostkę jest w tej klasie rzadkością. Ale w przypadku testowanej wersji 3.0 TDI producentowi nie chodziło raczej o niskie spalanie (notabene dużo wyższe od „fabrycznego”), lecz o osiągi, jakie oferuje 240-konny turbodiesel. Nie tylko zapewnia autu bardzo dobre przyspieszenia, ale przede wszystkim – dysponując aż 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego – superelastyczność. Idealnie do tego silnika pasują seryjnie oferowane w tym modelu: dwusprzęgłowa skrzynia S tronic oraz napęd quattro, rozdzielający moment obrotowy między przednią a tylną oś w stosunku 40:60.
Właśnie dzięki niemu nie ma najmniejszych problemów z przekazaniem tak dużych wartości momentu obrotowego na koła. Quattro pomaga również kierowcy szybko i bezpiecznie pokonywać ostre zakręty. Dobre prowadzenie to także zasługa dobrego rozłożenia mas między przednią a tylną osią (54:46 procent). O wygodę podróżowania w testowym aucie dbał opcjonalny system Drive Select (7500 zł), zawierający układ regulacji twardości amortyzatorów. Kierowca przyciskiem z kabiny może uruchomić jeden z programów: sportowy, komfortowy lub średni. Drive Select zmienia także czułość pedału gazu, punkty przełączania biegów w skrzyni oraz precyzję układu kierowniczego.
Audi A5 Cabrio 3.0 TDI to drogi pojazd, ale jego cena jest porównywalna z rywalami, a w dodatku auto ma seryjny napęd 4x4. Producent zaleca wykonywanie przeglądów raz w roku lub co 15 tys. km. Można jednak wybrać opcję long life, dzięki której wystarczy odwiedzać serwis co 30 tys. km.