Historia modelu

Subaru Forester zadebiutował w 1997 roku, a jego nowa wersja jest już czwartą generacją tego popularnego SUV-a. Samochód zaprojektowany został tak, aby spełnić wszystkie wymagania jakie są stawiane pojazdowi w tym segmencie. Nowego Forestera charakteryzują świetne właściwości jezdne w szerokim zakresie warunków drogowych i atmosferycznych oraz wysoki poziom bezpieczeństwa.

Polska premiera nowego Subaru Forestera miała miejsce na Torze Kielce w Miedzianej Górze, gdzie na specjalnie wyznaczonych próbach, w towarzystwie instruktorów Szkoły Jazdy Subaru oraz kierowcy SPRT Wojtka Chuchały, można było przekonać się, co potrafi ten japoński SUV. A warunki były do tego doskonałe - kręte tory, niska temperatura i padający śnieg, które nie ułatwiały Foresterowi zadania. Wywiązał się jednak z niego świetnie i bez wpadek.

Wojtek Chuchała i nowy Subaru Forester Foto: Onet.pl
Wojtek Chuchała i nowy Subaru Forester

Napęd

To głównie zasługa sprawdzonego i dopracowanego napędu Symmetrical AWD oraz sprawnie działającej elektroniki. ESP, nawet po wyłączeniu, wspiera kierowcę, opóźniając wtedy jedynie swoje działanie. To dobre ze względów bezpieczeństwa, jednak niekoniecznie spodoba się fanom szaleństw po błocie i śniegu. Bo przecież kiedy decydujemy się na wyłączenie ESP, to robimy to ze świadomością, że jesteśmy w większym stopniu zdani na własne umiejętności...

Subaru Forester Foto: Onet.pl
Subaru Forester

Nowy Forester został wyposażony w opracowany przez Subaru, wspomniany wcześniej, stały napęd wszystkich kół Symmetrical AWD, który w połączeniu z 22-centymetrowym prześwitem i dużymi kątami natarcia (25 st.), zejścia (26 st.) i rampowym (22 st.) zapewnia doskonałe możliwości terenowe. Na co dzień z kolei umożliwia bezpieczne podróżowanie po mokrych i pokrytych śniegiem i lodem nawierzchniach. W trudnych warunkach off-roadowych przydatny okazuje się układ X-Mode, który m.in. zwiększa ciśnienie sprzęgła międzyosiowego, zmienia charakterystykę silnika i uruchamia asystenta zjazdu ze wzniesienia.

Subaru Forester Foto: Onet.pl
Subaru Forester

Wnętrze

Nowy Forester to również bardziej obszerne i komfortowe wnętrze, więcej miejsca dla pasażerów i większy bagażnik, co uzyskano za sprawą powiększenia wymiarów zewnętrznych. Samochód urósł 35 mm na długość, 15 mm na wysokość i jest także 20 mm szerszy. Zwiększono również rozstaw osi o 25 mm, uzyskując 2640 mm.

Silniki

Pod maską modelu znajdą się do wyboru trzy 2-litrowe jednostki typu boxer. Pierwsza z nich, silnik benzynowy wolnossący, produkuje 150 KM i 198 Nm, i jest powiązana z 6-biegową, manualną skrzynią biegów lub przekładnią CVT. Mocniejszy silnik z turbodoładowaniem produkuje 240 KM mocy i 350 Nm, i będzie dostępny tylko ze skrzynią CVT. Z kolei jedyna 2-litrowa wersja wysokoprężna występuje z mocą 147 KM i 350 Nm momentu obrotowego, i jest oferowana z przekładnią manualną.

Subaru Forester - wnętrze Foto: Onet.pl
Subaru Forester - wnętrze

Ceny

Nowy Forester jest dostępny na polskim rynku w cenie od 28 900 euro (ok. 120 600 zł) za wersję z silnikiem benzynowym. Ciesząca się największym wzięciem odmiana z mocniejszym motorem benzynowym ma obecnie promocyjną cenę 34 500 euro (zamiast cennikowych 39 000), natomiast najtańszy diesel to koszt 30 700 euro. Wśród rywali można wymienić m.in. Mazdę CX-5, Toyotę RAV-4, Hondę CR-V czy Mitsubishi Outlandera. Forester jest od większości z nich nieco droższy w wersjach benzynowych, natomiast modele wysokoprężne są pod tym względem znacznie bardziej konkurencyjne.