W przypadku sedana całkowicie zrezygnowano z wariantu 1.4/60 KM.Ładna i praktycznaW nadwoziu Fabii sedan trudno znaleźć wiele uchybień. W porównaniu do bezpośredniej konkurencji (walczyć będzie musiała głównie z Renault Thalią i Fiatem Sieną) jest po prostu ładniejsze. Nowoczesne kształty poparte są dobrą aerodynamiką (współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,32). Cynkowanie nadwozia pozwoliło fabryce udzielać 10-letniej gwarancji perforacyjnej.Karoseria oferuje bardzo dużo przestrzeni. Na przednich fotelach dość jest miejsca zarówno na szerokość (niemal 140 cm), jak i na nogi (nawet gdy osoba siedząca z przodu maksymalnie odsunie się ku tyłowi, zostaje minimum kilkanaście centymetrów). Tylna część auta oferuje niemal tyle miejsca co większe auta kompaktowe.Duży przedział pasażerski nie odbił się negatywnie na bagażniku, który jest pojemny i funkcjonalny. Składana tylna kanapa dzielona jest w stosunku 1 do 2, zawiasy pokrywy nie wnikają do wnętrza. Pod podłogą odnaleźć można drobne schowki, ciekawym gadżetem są haki, na których powiesić można np. torbę z zakupami. Porządek pomagają zachować kotwy do mocowania np. siatki przytrzymującej bagaż. Wygodzie służyć ma oświetlenie bagażnika i gniazdko elektryczne 12 V.Najnowsze auta Skody są bardzo dobrze wyciszone. Tak samo jest z Fabią. Nawet praca silnika na wysokich obrotach nie jest uciążliwa dla ucha. Niewątpliwą zaletą jest niezła jakość wykonania (również we wnętrzu wiele elementów pochodzi z półek Volkswagena), ale wygoda foteli oraz trzymanie boczne jest tylko przeciętne. Tablica rozdzielcza nie jest popisem stylistów, natomiast w dziedzinie ergonomii zasługuje na wysokie noty. Dzięki regulowanemu w dwóch płaszczyznach kołu kierownicy oraz możliwości zmiany wysokości fotela nietrudno znaleźć "swoją" pozycję.Założeniom nowoczesności odpowiada wyposażenie. Wersja Comfort oferuje dwie poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa, nie brak też elementów podnoszących komfort podróży: filtr przeciwpyłkowy, szyby atermiczne, dużo praktycznych schowków, lampki do czytania z przodu i z tyłu. Ale (zgodnie z polityką VW) elektryczne sterowanie mają tylko szyby w drzwiach przednich.Ze stajni VWMocnym atutem auta jest silnik. Szesnastozaworowy motor rozwija 75 KM. Działa płynnie w całym zakresie obrotów, łatwo osiągając maksymalne. Choć nie gwarantuje rewelacyjnej dynamiki, to auto porusza się sprawnie i zapewnia przyjemność z jazdy. Skrzynia biegów ma długie przełożenia, co może nie pomaga w sprincie, za to pozwala utrzymać spalanie na przyzwoitym poziomie. W mieście co prawda przekroczy ono 9 l, ale średnio spadnie poniżej 7 l/100 km. Opisywany silnik jako jedyny w gamie Fabii doposażyć można w czterobiegową automatyczną skrzynię. Liczyć się jednak trzeba ze wzrostem ceny samochodu o 5 tys. złotych, spalanie wzrasta o 1-1,5 litra, a dynamika ulega znacznemu pogorszeniu.Dużo pochwał zbiera podwozie samochodu. To klasyczna konstrukcja wykorzystująca kolumny McPhersona w przedniej i belkę skrętną w tylnej osi. Pożytecznym uzupełnieniem są stabilizatory przechyłów. Charakterystyka podwozia jest bardzo dobrym kompromisem komfortu i bezpieczeństwa. Nawet szybka jazda po krętych drogach nie wytrąca Fabii z równowagi. Elektrohydraulicznie wspomagany układ kierowniczy zapewnia łatwe manewrowanie, nie odbierając precyzji przy szybkiej jeździe. Dzięki dobrej zwrotności auto doskonale sprawdza się w warunkach jazdy miejskiej. Pomocą w zapewnieniu doskonałego zachowania na drodze są 14-calowe koła oraz szerokie opony.W wyposażeniu seryjnym brak ABS, który występuje dopiero w wersji 100-konnej. Chętni skusić się mogą na znacznie kosztowniejszą odmianę Elegance. W pakiecie z ABS występuje elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego oraz układ ASR zapobiegający poślizgowi kół przy przyspieszaniu.Warta uwagiFabia 1.4 16V jest bez wątpienia nowoczesnym, godnym uwagi samochodem. W porównaniu do Felicii do zupełnie nowe auto, któremu bliżej do konstrukcji "zachodnich". Niestety, Skoda jeszcze długo musi pracować na poprawę wizerunku marki. Choć jakość aut jest zadowalająca, ciągle postrzegane są jako czeskie samochody o wątpliwej trwałości. Największą wadą może okazać się jednak cena auta, która przekracza 45 tys. zł. To na pewno (nawet biorąc pod uwagę wyposażenie) niemało. Pocieszeniem jest tanie ubezpieczenie (często dołączane w ramach promocji gratis). Skąd więc biorą się tak dobre wyniki sprzedaży? Powodzenie mają podstawowe, znacznie tańsze modele. Oferują one równie dobrą karoserię i podwozie, ale wykorzystują przestarzały silnik Skody. Uzupełnienie gamy o sedana (dotychczas oferowany był tylko 5-drzwiowy hatchback i kombi) na pewno pomoże Skodzie umocnić swoją pozycję na polskim rynku.
Galeria zdjęć
Nowoczesność na co dzień
Nowoczesność na co dzień
Nowoczesność na co dzień