Każdy fan motoryzacji powinien znaleźć coś dla siebie - na ekspozycji zobaczymy m.in. superoszczędne samochody hybrydowe spod znaku BMW i Mercedesa (X5 i GLK, tym razem silnik elektryczny współpracuje z turbodieslem!), ciekawe "maluchy" (kolejna generacja Forda Fiesty), rodzinne kombi (Audi A4 Avant) czy funkcjonalne hatchbacki (5-drzwiowa Dacia Sandero, nowe Citroën Berlingo/Peugeot Partner). W Genewie europejski debiut będzie miał Nissan GT-R, a światową premierę Mercedes SL 63 AMG i Rolls-Royce Coupé. Dla odwiedzających salon będzie otwarty od 6 do 16 marca, w godzinach 10-20 (sobota-niedziela 9-19).Bilet wstępu dla osoby dorosłej kosztuje 14 franków szwajcarskich, dzieci w wieku 6-16 lat zapłacą 8 CHF. Wejściówki można też kupić przez internet (bilet elektroniczny), na stronie internetowej www.auto-salon.ch.Od 4 marca nowości salonu genewskiego do obejrzenia na: www.auto-swiat.pl. Aston Martin Vantage RSPomysł na ten samochód był prosty: wziąć Vantage'a, wyjąć z niego silnik V8 i... włożyć V12! W rezultacie auto rozpędza się do "setki" w 4 s, a prędkość 160 km/h pokazuje się na liczniku po 8,5 s. Vantage RS to na razie koncept, ale nie wierzymy, by firma nie zdecydowała się na produkcję małej seriiAudi R8 V12 TDISportowy samochód z dieslem? Czemu nie! 12-cylindrowy silnik o pojemności 5,9 litra w R8 wywołuje piorunujące wrażenie: 500 KM, 1000 NmAudi TTSOdpowiedź na Porsche Boxstera ma 272 KM. Samochód będzie dostępny także w wersji odkrytej (roadster). Na rynku od lataBrilliance BS6Pierwszy zawiódł w crashtestach, teraz Chińczycy spróbują z limuzyną po liftingu (silniki od 122 do 130 KM). Cena? Ok. 70 tys. złBrilliance BS4Mniejszy "brat" BS6 (odpowiednik np. Skody Octavii) będzie dostępny z dwoma benzynowymi silnikami: 136 i 170 KM. Cena mogłaby się zaczynać poniżej 60 tys. złBrilliance BC3Czy to aby na pewno "chińczyk"? BC3 będzie napędzany silnikiem 1.8 T/170 KM (konstrukcja własna)Ford Fiesta Mk 7 - W salonach od jesieniGdy w zeszłym roku we Frankfurcie pokazywano koncepcyjnego Verve'a, nikt nie dowierzał, że nowa Fiesta będzie do niego podobna. Ford zdecydował się na naprawdę bardzo odważną stylistykę i tym samym zakończył produkcję najnudniejszego auta segmentu B wszech czasów - Fiesty szóstej generacji. Teraz firma chce zwrócić się w stronę zupełnie innego, znacznie młodszego klienta. Sprzedaż samochodu ruszy jesienią. Niestety, nie znamy jeszcze nawet orientacyjnych cen. Producent przewiduje 4 silniki benzynowe (1.25/60 i 80 KM, 1.4/91 KM oraz 1.6/115 KM) i jednego turbodiesla 1.6/90 KM. W wyposażeniu auta znajdziemy m.in. airbag kolanowy i bezkluczykowy system zabezpieczaniaBMW X6Mniej praktyczne, ale z pewnością znacznie bardziej eleganckie niż X5. Pierwszy SUV Coupé będzie w salonach od połowy roku, cena jest na razie nieznanaBMW X5 HybridDiesel wspomagany silnikiem elektrycznym (tzw. soft hybryda). Na rynku od przyszłego rokuBMW serii 1 Cabrio"Jedynka" z miękkim, materiałowym dachem otworzy w Genewie wiosenny sezon kabrioletówHonda AccordNa rynku od maja. Silnik wysokoprężny 2.2 ma teraz 150 KM. Dostępne będą też 2 silniki benzynowe: 2.0/156 i 2.4/200 KMHyundai i10Sprzedaż następcy Atosa rusza na przełomie marca i kwietnia. Wrażenia z jazd autem prezentowaliśmy w nr. 8/08 "AŚ"Lancia DeltaNareszcie! Delta wraca do gry. Bazujący na Fiacie Bravo samochód mierzy 4,5 m długości. Do napędu posłużą silniki benzynowe i diesle o mocy 120-200 KMSL 63 AMGObszerny lifting, jeszcze więcej mocy - w wersji SL 63 AMG z silnika V8 osiągane jest 525 KM, a w SL 65 AMG (V12) aż 612 KMMercedes GLKEuropejska premiera będzie wzbogacona o wersję 300 Bluetec Hybrid - diesel współpracuje z silnikiem elektrycznymMercedes SLKLifting "małego SL-a" przyniósł dodatkowe 21 koni w podstawowym silniku, wersja 3,5-litrowa ma więcej o 33 KM. Ceny nieznacznie wyższeMercedes CLCSportcoupé jest passé, niech żyje CLC! Dotychczas model ten nie miał zbytniego szczęścia i nie zyskał popularności. Teraz auto odpowiednio "zaostrzono" (na wzór nowej klasy C), a produkcję z Niemiec przeniesiono do Ameryki Południowej. Czy to wystarczy?Mazda 2W Genewie zobaczymy także nową wersję nadwoziową "dwójki" - tym razem 3-drzwiowego hatchbacka. Mamy nadzieję, że dystrybucją tego pojazduzajmie się już generalny importer na PolskęMini John Cooper WorksDługa nazwa, a wystarczy przecież wszystko mówiący skrót: JCW. Auto wyposażone w fabryczny kit osiąga 211 KMMitsubishi Lancer5-drzwiowy Lancer sportback o wiele mówiącej nazwie Prototyp S to na razie koncept, ale seryjne auto pojawi się w sprzedaży już w połowie roku. Pod maską 2-litrowy, doładowany silnik o mocy 240 KM i momencie 343 Nm, dwusprzęgłowa skrzynia DSG i (oczywiście!) permanentny napęd na obie osieTata NanoNajtańsze auto świata jeszcze długo nie trafi do Europy, ale koncern z pewnością zdecyduje się pokazać je w Genewie. Mierzący 3,1 m długości samochodzik jest napędzany 33-konnym, 2-cylindrowym silnikiem 0,6 l, umieszczonym z tyłu (napęd oczywiście na tylną oś) Nissan GT-RSpośród europejskiej konkurencji najodpowiedniejszym rywalem dla Nissana GT-R będzie z pewnością Porsche 911 Turbo - obydwa samochody mają identyczną moc (480 KM). W Nissanie powstaje ona w silniku V6 wyposażonym w podwójną turbinę, w Porsche to oczywiście zasługa 6-cylindrowego boksera (także z dwiema turbinami). Prędkość maksymalna: 309 km/h. Napęd na obie osie w standardzie Volkswagen SciroccoJeszcze kilka lat temu taki samochód VW byłby w ogóle nie do pomyślenia: nowe Scirocco jest odważne, drapieżne i w ogóle niepodobne do innych modeli firmy. Olbrzymi wlot ma za zadanie dostarczyć wystarczającą ilość powietrza do silnika (od 122 do 200 KM). Samochód odziedziczył technikę Eosa i będzie wytwarzany w Portugalii. Później pod maskę trafią diesle (140-200 KM)Renault Twingo RSListwy na progach, większe alufelgi, spoilery i przede wszystkim nowy silnik 1.6 o mocy 133 KM - oto Twingo RSRenault KoleosJesienią rusza sprzedaż produkowanego w Korei SUV-a Renault. Klienci będą mieli do wyboru 2 diesle (150 i 173 KM) oraz silnik benzynowy (172 KM)Rinspeed SqubaPrawdziwy rodzynek - elektryczny samochód, który potrafi także... nurkować! Za zanurzanie odpowiadają 2 silniki odrzutowe o mocy 3,6 kW (maksymalna głębokość 10 m), a za napęd pod wodą śruby z tyłu, także napędzane silnikami elektrycznymi (0,6 kW) - pojazd może się wówczas poruszać z prędkością 3 km/h. Prędkość maksymalna na lądzie 120 km/h. Czyżby James Bond szukał nowego środka lokomocji? Volkswagen Passat CCJeszcze nie trafił do sprzedaży, a już został ochrzczony mianem najładniejszego Passata wszech czasów. Dłuższy, szerszy i niższy - oto Passat w ładniejszym ubraniu quasi-coupé. Pod maską silniki benzynowe rozwijające nawet do 300 KM (w topowej wersji 3.6, z napędem na obie osie). Amatorom znacznie spokojniejszej i dużo ekonomiczniejszej jazdy przypadną do gustu diesle o mocy 140 i 170 KM. Wyprofilowanie tylnej kanapy przewiduje podróż na niej wyłącznie 2 pasażerówSkoda SuperbW lipcu na rynek trafi druga generacja największej ze Skód - Superba. Pod maską silniki od 105 do 260 KM, napęd 4x4, skrzynia DSG. Czesi nie wykluczają także wersji kombiSaab 9-4XStudyjny, kompaktowy SUV Saaba wzbudza coraz większe zainteresowanie. 2-litrowa, turbodoładowana jednostka może być zasilana E85 (paliwem zawierającym 85 proc. bioetanolu) i rozwija 300 koni mocy (przy zasilaniu zwykłą benzyną 245 KM). Napęd (debiutujący teraz w 9-3X) jest przekazywany na obie osie poprzez 6-stopniową, automatyczną skrzynię biegów. Debiut rynkowy Saaba jest spodziewany najwcześniej w 2009 rokuVolvo XC 60Długo pokazywane jako samochód studyjny, w Genewie w końcu zobaczymy seryjne wykonanie. Technika pochodzi od Land Rovera Freelandera i Forda Kugi. Debiut rynkowy planowany jest na późną jesień. Pod maską 2 diesle (165 i 185 KM) oraz turbodoładowana benzynowa jednostka 6-cylindrowa o mocy 285 KM
Nowości Genwskie 2008
Podczas tegorocznego 78. salonu w Genewie spodziewamy się ponad 50 światowych premier (obok przegląd najważniejszych z nich).