By zdobyć rynek, nie wystarczy już sama polityka marketingowa - obniżki, promocje czy specjalne wyposażenie. Trze-ba mieć asa w rękawie w postaci nowości. Może to być np. face lifting modelu lub choćby nowa jednostka na-pędowa. Tak jest przynajmniej w przypadku Hondy i Peugeota.
Najnowszy Civic to już siódma generacja kompaktowego modelu Hondy
Producent zapowiada, że pojazd zuskał ponad 5 tys. nowych elementów. Z przodu auto otrzymało soczewkowe reflektory, szerszy przedni zderzak oraz nowy wlot powietrza. W lusterkach wstecznych znalazły się boczne kierunkowskazy (bogatsze wersje wyposażeniowe), a w tylnej części nadwozia zmodyfikowano zderzak i lampy.
Wymiary auta pozostały niezmienione, podobnie jak boczna linia nadwozia. Więcej nowych elementów można zauważyć wewnątrz pojazdu. Panel centralny pokryto w całości metalizowanym tworzywem, pojawiły się nowe uchwyty na napoje (teraz łącznie jest ich aż sześć), ulepszono kolorystykę i jakość materiałów.
Peugeot 307 na rynku dostępny jest od trzech lat
Obok Fiata Stilo, Toyoty Corolli i Golfa V należy do szerokiego grona kompaktów. Jego wnętrze jest solidnie dopracowane. Wykonane funkcjonalnie i z dobrej jakości materiałów.
Kierowca bez trudu znajdzie dla siebie poprawną pozycję: dzięki kolumnie kierowniczej regulowanej w dwóch płaszczyznach i możliwości zmiany położenia siedziska na wysokość.
W Hondzie wygodną pozycję za kierownicą można uzyskać także dzięki regulacji wysokości siedziska. Niestety jest ono niewygodne w użyciu - ma ciężko obracające się pokrętło. Regulacja ustawienia kolumny kierowniczej odbywa się jedynie w płaszczyźnie pionowej.
Poręczny jest za to lewarek zmiany biegów, który - podobnie jak w poprzedniku - usytuowano w postaci dżojstika na panelu centralnym deski rozdzielczej.Mimo że w Civicu fotel kierowcy znajduje się niżej niż w Peugocie, widoczność do przodu jest dobra.
Gorsza będzie do tyłu, gdyż owalna szyba bagażnika ogranicza znacznie widoczność przy cofaniu. W obydwu autach zagłówki tylnej kanapy są regulowane. W Peugeocie po złożeniu nie ograniczają widoczności do tyłu.
Innowacyjna przestrzeń w Civicu
Civic zaskakuje dobrą przestronnością wnętrza. Pasażerom przednich foteli nie zabraknie miejsca zarówno na nogi, jak i nad głową. Dzięki płaskiej podłodze niżej zamocowano fotele przednie oraz kanapę tylną i tym samym wygospodarowano większą przestrzeń nad głowami.
Najbardziej zadowoleni będą pasażerowie tylnych miejsc, zwłaszcza osoba siedząca pośrodku, której nie będzie przeszkadzać wystający tunel środkowy, a dzięki temu dostanie więcej miejsca na nogi.
Jedyny mankament z tyłu w Hondzie to niefortunne umiejscowienie w drzwiach korbek służących do otwierania szyb. Nie dosyć, że ich zamocowanie jest mało estetyczne, to w dodatku można o nie zaczepić ubranie przy zajmowaniu miejsca na tylnej kanapie.Na brak miejsca też nie powinni narzekać pasażerowie kompaktowego Peugeota.
Z przodu "307" oferuje nieznacznie więcej miejsca niż Civic, z tyłu przestronnością wygrywa zdecydowanie Honda
Także w porównaniu przestrzeni bagażowej lepsze możliwości oferuje japoński kompakt. Bagażnik Peugota ma o prawie 30 l mniejszą pojemność. Również ustępuje ładownością - Honda udźwignie o 75 kg więcej. Umieszczenie przedmiotów w bagażniku będzie łatwiejsze w Hondzie.
Ma niższą krawędź załadunku, osoby wysokie muszą jednak uważać na pokrywę bagażnika, która unosi się na wysokość 182 cm. Rośli pasażerowie mogą nabić sobie guza. Takich kłopotów nie będzie w Peugocie. Tam tylna klapa unosi się znacznie wyżej.
W obydwu autach bagażniki mają regularne kształty i istnieje w nich możliwość powiększenia przestrzeni, dzięki asymetrycznie składanej tylnej kanapie. Po jej rozłożeniu zarówno w Hondzie, jak i w Peugeocie pozostaje niewielki próg w podłodze.
Podobna moc, różne charakterystyki
Testowaliśmy podstawowe wersje silnikowe. Są to nowoczesne, szesnastozaworowe jednostki 1.4, które dysponują mocą około 90 KM. Silnik Peugeota to ubiegłoroczna nowość. Zastąpił wysłużoną ośmiozaworową jednostkę 1.4 75 KM.
Silnik Civica przejęto z poprzedniej generacji modelu. W sprincie do "setki" o 1 s wygrywa z francuskim konkurentem. Dysponuje mocą zaledwie o 2 KM większą od Peugeota, ale jest o ponad 100 kg lżejszy. To daje mu przewagę. Silniki te różnią się znacznie charakterystyką pracy.
Jednostka Hondy dostaje wyraźnie wigoru w górnym zakresie prędkości obrotowej. Silnik Peugeota niemal jednakowo reaguje na gaz w całym zakresie obrotów. Pod względem zużycia paliwa obydwa auta reprezentują zbliżony, dobry poziom. Nieco większym spalaniem odznacza się cięższa "307".
W Civicu wygodny lewarek zmiany biegów
Modele wyposażone są w manualne, 5-stopniowe skrzynie biegów. Praca lewarka zmiany przełożeń w obydwu autach poprawna. Skoki są krótkie, a biegi wchodzą precyzyjnie. Nam jednak bardziej spodobała się obsługa skrzyni w Hondzie.
Krótki lewarek umiejscowiony na panelu centralnym ma poręczniejszą zmianę przełożeń.Układy jezdne obydwu aut są na wysokim poziomie. Przy ostrej jeździe i w sytuacjach ekstremalnych zachowują się poprawnie.
Jednak zawieszenie Peugeota jest nieco sztywniejsze i głośniej pracuje, przez co auto traci na komforcie podróżowania. Z kolei lepiej spisuje się na szybko pokonywanych zakrętach. Tam Honda wykazuje lekką tendencję do podsterowności.
O ile w Peugeocie w przypadku popełnienia przez kierowcę błędu z pomocą może przyjść system ESP, o tyle w Hondzie układ ten nie jest dostępny. Na ciasnych parkingach łatwiej manewrować będzie Peugeotem. Nie tylko ze względu na lepszą widoczność, lecz także mniejszą średnicę zawracania.Honda ma seryjną klimatyzację!
Do testu otrzymaliśmy auta z podstawowymi silnikami
Civic był w najtańszej wersji LS za 54 300 zł. Testowy Peugeot miał wyposażenie bogatsze (XS). Z silnikiem 1.4 88 KM oferowany jest również z uboższym wyposażeniem (XR) za 52 300 zł (2 airbagi, el. ster. szyby przednie).
Gdy zestawimy najtańsze wersje, to Peugeot będzie miał lepszą cenę, ale uboższe wyposażenie seryjne. Honda ma przewagę w postaci seryjnej klimatyzacji manualnej (dopłata w Peugeocie 4,7 tys. zł).
Gdy jednak porównamy bogatsze wersje, wówczas cena Peugeota będzie o 200 zł niższa niż Civica LS High. Bezpośrednio jednak nie można zestawić obydwu modeli ze względu na brak kurtyn powietrznych w Civicu.
Galeria zdjęć
Nowości klasowe
Nowości klasowe
Nowości klasowe
Nowości klasowe
Nowości klasowe
Nowości klasowe
Nowości klasowe