Logo
TestyTesty nowych samochodówNowy Focus gotów do walki

Nowy Focus gotów do walki

Cechą charakterystyczną mody jest jej zmienność. W każdym sezonie coinnego jest trendy. Dotyczy to także świata motoryzacji. Jednak trudnouwierzyć, aby kiedykolwiek wyszły z mody hatchbacki klasy kompaktowej

Nowy Focus gotów do walki
Auto Świat
Nowy Focus gotów do walki

W naszym wielkim teście porównujemy dziesięć modeli z 1,6-litrowymi silnikami benzynowymi o mocy około 110 KM. Po raz pierwszy w teście porównawczym bierze udział nowy Focus.

Przy okazji tego testu zmodyfikowaliśmy nieco sposób oceniania samochodów. Teraz mniej punktów przyznajemy za przestrzeń w kabinie. Za to dodamy ich więcej za powierzchnię całkowitą pojazdu.

Kto na małej powierzchni wygospodaruje dużo przestrzeni, musi zostać wyróżniony. Naszym zdaniem to logiczne i uczciwe. Aby test był bardziej przejrzysty przy tej liczbie modeli oraz ocenianych kategorii, każdy samochód opisujemy oddzielnie.

Ilość miejsca z przodu oraz z tyłu, bagażnik, powierzchnia całkowita

Ford Focus

"Kolończyk" jest nie tylko długi (4,34 m), lecz także dość szeroki (1,84 m). Zarówno z przodu, jak i z tyłu oferuje sporo przestrzeni. Z powodu dużej powierzchni całkowitej czasami niełatwe może być znalezienie odpowiedniego miejsca do zaparkowania. Za to bagażnik wystarcza na duże zakupy - mieści 385 litrów.

Honda Civic

Ten samochód okazuje się szerszy tylko od Corolli (o 5 mm). Jednak i tu pasażerowie z tyłu mogą rozprostować nogi, a wąskie miejsca parkingowe nie sprawią kierowcy problemu. Przestrzeń na bagaż jest więcej niż wystarczająca.

Kia Cerato

Koreańczycy potrafią produkować tanie auta, ale czynić cudów już nie. Wystarczy rzut oka na Cerato. Choć pojazd jest długi na 4,34 m, nie oferuje zbyt wiele przestrzeni. Z tyłu wysocy pasażerowie mają mało miejsca na nogi, kolanami będą uderzali o oparcia przednie. Dobra okazuje się natomiast pojemność bagażnika.

Mazda 3

Żwawa Mazda to mała oszustka. Przy długości odpowiadającej samochodom klasy średniej (4,42 m) oferuje przestrzeń nie większą niż krótszy o 22 cm Peugeot 307.

Krótko mówiąc, pozycja siedząca pasażerów z przodu jest dobra, ale jadący z tyłu mogą mieć ciasno. Poza tym przy tych wymiarach autem nie zaparkujemy w każdej wolnej przestrzeni na parkingu. Także pojemność bagażnika jest skąpa (300l).

Opel Astra

Nowy kompakt Opla nie oferuje wprawdzie największej przestrzeni w swojej klasie, jednak na pewno nie jest ciasny. Konstruktorzy wygospodarowali w kompaktowym nadwoziu duży bagażnik (380 do 1330 litrów). Jego funkcjonalość ograniczają jedynie wąski otwór i wysoki próg na podłodze po złożeniu kanapy.

Peugeot 307

Wygląda i oferuje przestrzeń z przodu prawie jak van, pomimo że ma wymiary samochodu kompaktowego. Z tyłu niestety może brakować miejsca na nogi wyższych osób. Bagażnik oferuje przyzwoitą pojemność 341 litrów.

Renault Mégane

Także drugi w naszym porównaniu "francuz" zapewnia dużą przestrzeń zamkniętą w kompaktowych ramach. Z przodu nie jest tak przestronny jak 307, za to z tyłu oferuje więcej niż Peugeot. Ekstrawagancki tył ograniczył miejsce na bagaż do 330 litrów.

Skoda Octavia

Najdłuższe w teście auto (4,57 m) rozmiarami wykracza poza klasę kompaktów. Ponieważ jednak zbudowane zostało na tej samej płycie co Golf, zdecydowaliśmy się uwzględnić je w tym teście. Auto zapewnia wystarczającą, ale nie nadzwyczajną ilość miejsca w kabinie. Za to ma ogromny bagażnik - 560 litrów!

Toyota Corolla

Toyota jest nie tylko najkrótsza i najwęższa, lecz także oferuje najmniej przestrzeni w kabinie. Także bagażnik ma skromną pojemność 289 l. Corolla mogłaby wreszcie urosnąć.

VW Golf

Przy przeciętnych wymiarach zewnętrznych w Golfie dobrze wykorzystano przestrzeń. Zarówno z przodu, jak i z tyłu wnętrze zapewnia dużo miejsca dla każdej części ciała. Bagażnik o akceptowalnej pojemności 350 litrów.

Ładowność, masaprzyczepy, aranżacja przestrzeni w kabinie

Ford Focus

Wysoka krawędź bagażnika oraz stopień powstały po złożeniu oparcia i siedziska (obydwa dzielone) utrudniają załadunek i wyładunek. Za to Ford ma dużą klapę, która otwiera się wystarczająco wysoko, ukazując najszerszy w porównaniu otwór załadunkowy (1,10 m). Ograniczeniem jest niewielka ładowność (430 kg). Tylko Honda i Renault są słabsze w tej kategorii.

Honda Civic

Zarówno oparcie, jak i siedzisko są dzielone i dają się niezależnie składać. Jednak przedtem należy usunąć zagłówki, a po złożeniu siedzeń na podłodze powstaje stopień. Ładowność 385 kg to zdecydowanie za mało.

Kia Cerato

Ładowność 458 kg okazuje się adekwatna do oferowanej wielkości przestrzeni bagażowej. Asymetrycznie dzielone i składane oparcie oraz siedzisko tylnej kanapy. Powstała powierzchnia ładunkowa jest prawie płaska. Również w Kii przed złożeniem siedzeń trzeba wyjąć zagłówki.

Mazda 3

Wystający zderzak oraz płasko otwierająca się klapa (1,78 m) utrudniają wkładanie bagażu. Po złożeniu dzielonego oparcia kanapy mamy do dyspozycji prawie płaską powierzchnię. Ładowność 485 kg to dobry wynik w tej klasie aut.

Opel Astra

Nowa Astra na pewno nie jest wzorcem w zakresie możliwości dopasowania przestrzeni do podtrzeb użytkownika. Oparcie tylne dzielone (w proporcjach 40:20:40 w wersji Enjoy kosztuje 900 zł), jednak po złożeniu go powstaje nierówna podłoga przestrzeni ładunkowej. Dopiero po usunięciu poduszek siedzeń powstaje płaska powierzchnia. 475 kg ładowności powinno wystarczyć w każdej sytuacji.

Peugeot 307

453 kg to wystarczająca ładowność. Po złożeniu siedzeń tylnych powstała w ich miejscu podłoga nie jest płaska. Średnio wysoki kierowca, który nie wymontuje zagłówków, będzie musiał przesunąć fotele - swój i współpasażera - nieco do przodu, żeby zmieścić złożone siedzenie tylne.

Renault Mégane

Podobnie jak pojemność bagażnika także ładowność (395 kg) nie jest mocną stroną Mégane'a. Jedyne wyjście to przyczepa o masie do 1300 kg. Wprawdzie siedzenia tylne Renault można składać bez wyjmowania zagłówków, jednak w każdym przypadku powstaje nierówna podłoga.

Skoda Octavia

Składa się tylko oparcie bez wymontowywania zagłówków. Niestety pozostaje stopień w podłodze bagażnika. Żaden z konkurentów nie potrafi udźwignąć więcej niż Skoda. Ładowność 605 kg to absolutny rekord w tym teście.

Toyota Corolla

Tylko Mégane może ciągnąć równie ciężką przyczepę (1300 kg). Ładowność 455 kg należy uznać za dobrą. Toyota przewyższa konkurentów w zakresie możliwości aranżacji przestrzeni.

Zarówno oparcie, jak i siedzisko dają się niezależnie składać, tworząc płaską podłogę. Wprawdzie trzeba uprzednio usunąć zagłówki, jednak można zyskać parę dodatkowych litrów przestrzeni bagażowej, wymontowując poduszki siedzeń.

VW Golf

Pół tony ładowności powinno wystarczyć każdej rodzinie. Dzielone jest tylko oparcie miejsc tylnych, podczas gdy siedzisko pozostaje na swoim miejscu. Ponadto przy składaniu przeszkadzają zagłówki, po złożeniu powstaje w podłodze schodek, a krawędź bagażnika jest naprawdę wysoka. Prosimy o poprawę!

Osiągi, hałas na zewnątrz i w kabinie

Ford Focus

Sprawne poruszanie się zapewnia żwawy silnik o mocy 115 KM. W razie potrzeby można przyspieszyć od 0 do "setki" w mniej niż 11 sekund i osiągnąć prędkość maksymalną 190 km/h.

Takie osiągi nie zadowolą chyba tylko sportowców. 1,6-litrowy napęd bez trudu i hałasu radzi sobie z kompaktowym Fordem. W teście wspólnie z Mazdą osiąga najlepszy wynik w głośności zewnętrznej - 70 dB.

Honda Civic

Jeśli pominąć prędkość maksymalną, Honda należy do najszybszych w tym porównaniu. Jej 1,6-litrowy, 110-konny napęd wkręca się bardzo wysoko, umożliwiając również bardzo sprawne wyprzedzanie. Dobrą dynamikę uzyskuje się także dzięki stosunkowo niskiej masie własnej (1245 kg).

Kia Cerato

105-konny, 1,6-litrowy silnik benzynowy zapewnia Cerato raczej skromne osiągi. Dotyczy to zarówno przyspieszania od 0 do 100 km/h, jak i elastyczności. Kia zwykle zostaje w tyle.

Przyspiesza ze słyszalnym wysiłkiem, w dodatku bez specjalnych sukcesów. Na szczęście podczas spokojnej jazdy nie jest szczególnie hałaśliwa.

Mazda 3

1,6-litrowy silnik zapewnia osiągi pasujące do dynamicznej linii nadwozia. Umożliwia dynamiczą jazdę i sprawne wyprzedzanie. Na uwagę zasługuje fakt, że 105 KM to najniższa moc w tym porównaniu.

Czterocylindrowy silnik nie zakłóca spokoju pasażerów. Także na zewnątrz poziom hałasu pozostaje niski, nie przekraczając 70 dB.

Opel Astra

Subiektywnie wydaje się, że Astra jest nawet dość dynamiczna. Niestety wyniki pomiarów bezlitośnie odkrywają raczej flegmatyczny charakter auta. O ile 1,6-litrowy, 105-konny silnik w technice Twinport (przy małym obciążeniu drugim kanałem dolotowym silnik otrzymuje z powrotem do 25 proc. spalin) dotrzymuje kroku rywalom w próbie elastyczności, to podczas przyspieszania od 0 do "setki" jest gorszy nawet od Kii o 0,1 s. Silnikowi brak temperamentu. Na szczęście nigdy nie staje się głośny.

Peugeot 307

Na starcie 109 francuskich koni żwawo rozpędza auto, przy czym silnik pozostaje cichy. Dopiero podczas wyprzedzania okazuje się stosunkowo słaby, dając się pokonać nawet ospałej Kii.

Renault Mégane

113-konny silnik jest jednym z mocniejszych w teście, co od razu widać w wynikach pomiarów. Dynamiczny start, świetna elastyczność, zupełnie wystarczająca prędkość maksymalna 192 km/h. Naprawdę nie ma na co narzekać. Auto należy także do najcichszych w naszym teście.

Skoda Octavia

Benzynowy napęd z wtryskiem bezpośrednim wydaje się trochę ospały. Jednak w próbie elastyczności dotrzymuje kroku konkurentom. 198 km/h to najlepszy wynik w tym teście. Niski poziom hałasu znakomicie pasuje do temperamentu samochodu.

Toyota Corolla

Toyota przyspiesza w 10,3 sekundy do 100 km/h, to najlepszy wynik w teście. Nawet przy wysokich obrotach jej 1,6-litrowy, 110-konny silnik nie staje się hałaśliwy. VW Golf.

Golf ma taką samą jednostkę co Skoda. Woli raczej jechać za konkurentami, robiąc przy tym najwięcej hałasu. Sześć biegów oraz słaba elastyczność wymagają częstej zmiany przełożeń.

Droga hamowania, średnica zawracania

Ford Focus

Nowy Ford ma najlepsze hamulce w teście. Żaden z konkurentów po wyciągnięciu średniej wartości nie zatrzymał się na dystansie krótszym niż 38 metrów. Gorsze wrażenie robi średnica zawracania - 11,3 metra - utrudniająca manewrowanie.

Honda Civic

Średnica zawracania jak w małym dostawczaku - 12 m. Droga hamowania podobnie. Wprawdzie przy zimnych hamulcach zatrzymuje się już po 38,7 m, jednak po rozgrzaniu tarcz 2,7 m później! Dłuższa jest już tylko droga hamowania Toyoty przy rozgrzanych hamulcach.

Kia Cerato

Jedynie dystans potrzebny do zatrzymania Kii obok VW i Opla skraca się po rozgrzaniu tarcz. 40 m ze 100 km/h do zera to zbyt wiele. Także średnica zawracania mogłaby być mniejsza.

Mazda 3

Konstruktorzy wyposażyli ten kompakt w mocne hamulce. 38,4 m to dobry wynik (wartość średnia). Droga hamowania nie wydłuża się nawet po dziesiątej próbie. Także średnica zawracania 10,9 m nie daje powodów do narzekań.

Opel Astra

Manewrowanie autem o średnicy zawracania 11,3 m wprawdzie nie należy do przyjemności, jednak kompaktowe wymiary rekompensują tę niedogodność. Ze średnią drogą hamowania 38,6 m Opel należy do czołówki. Po dziesięciu hamowaniach auto zatrzymuje się jeszcze wcześniej.

Peugeot 307

Średnia wartość hamowania 39,6 m to niebezpiecznie blisko magicznej granicy 40 m. Na szczęście układ hamulcowy 307 nie jest podatny na fading (droga potrzebna do zatrzymania nie wydłuża się nadmiernie po rozgrzaniu tarcz). Całkiem przyzwoita średnica zawracania o wartości 11,2 metra.

Renault Mégane

Droga hamowania Mégane'a wydłuża się po 10 pełnych próbach o 1 metr, jednak cały czas pozostaje w rozsądnych granicach. "Francuz" przeciętnie potrzebuje 38,8 metra do zatrzymania ze 100 km/h.

Skoda Octavia

To nam się podoba! Średnica zawracania największego w porównaniu samochodu to 10,8 metra. Średnia droga hamowania wynosi 38,6 metra.

Toyota Corolla

Inżynierowie Toyoty powinni wziąć się do roboty. Ich kompakt z rozgrzanymi hamulcami zatrzymuje się dopiero po 41,7 m! Średnica zawracania - 11,1 m - to przeciętna wartość w klasie kompakt.

VW Golf

Golf może pochwalić się dobrą drogą hamowania (średnio potrzeba do zatrzymania 38,3 m). Lepszy jest tylko Ford. Po rozgrzaniu tarcz Volkswagen zatrzymuje się najszybciej z testowanych aut - już po 37,7 m! Nieduża jest średnica zawracania - 10,8 m.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: