To Golf stał się punktem odniesienia dla innych modeli w tym segmencie. Natychmiast po pojawieniu się kolejnej, piątej już generacji bestselleru z Wolfsburga postanowiliśmy sprawdzić, czy nowy model nadal może być wzorem dla konkurentów w klasie.
W teście znalazło się dziesięć aut kompaktowych z pięciodrzwiowymi nadwoziami i silnikami o mocy od 100 do 115 KM. Aby test był jak najbardziej szczegółowy, postanowiliśmy podzielić go na dwie części.
W pierwszej przedstawione zostaną wyniki testów, druga natomiast dotyczyć będzie kryteriów subiektywnych, wrażeń z jazdy oraz kwestii finansowych. Aby ocena była możliwie obiektywna, wybraliśmy też specjalną formę opisu testowanych samochodów.
Ilość miejsca wewnątrz/bagażnik
Fiat Stilo
Przestronność na dobrym poziomie. Wysoko poprowadzona linia dachu sprawia, że pasażerowie mają dużo przestrzeni nad głowami. W obu rzędach siedzeń podróżujący znajdą sporo miejsca na nogi. Osiągnięto to kosztem bagażnika. Szerokie wnęki kół ograniczają pojemność do przeciętnych w tej klasie 335 litrów.
Ford Focus
Był pierwszym wysokim autem w klasie kompaktowej. Jednak od 1996 roku sporo się zmieniło, konkurenci są jeszcze wyżsi. Z przodu wygodnie, za to na tylnej kanapie może być ciasno. Bagażnik o dobrej pojemności 350 litrów.
Mazda 3
Z zewnątrz bardzo duża (4,42 metra długości), wewnątrz przestronna. Wszyscy pasażerowie mają sporo miejsca, jednak przestrzeń nie jest optymalnie zagospodarowana, a bagażnik ma zaledwie 300 litrów pojemności.
Mercedes klasy A
Wygląd minivana pozwala przypuszczać, że mały Mercedes oferuje wewnątrz dużo miejsca. Nie do końca jest to prawdą. Wygodę zapewnia jedynie na tylnej kanapie. Za to na przednich fotelach doskwiera ciasnota, auto okazuje się zbyt wąskie.
Opel Astra
Auto kompaktowe starszej daty. Na przednich fotelach trudno mieć zastrzeżenia do ilości miejsca, za to z tyłu nawet dzieci mogą być rozczarowane. Lepiej byłoby, gdyby nawet kosztem wielkości bagażnika poprawiono warunki podróżowania na tylnej kanapie. Jednak coś za coś - bagażnik ma imponującą jak na tę klasę pojemność 370 litrów.
Peugeot 307
Van wśród kompaktów zapewniający wewnątrz wyjątkową swobodę ruchów. Bezkonkurencyjna ilość miejsca w środku, przyzwoity bagażnik ma pojemność 341 litrów.
Renault Mégane
Pod ekscytującą karoserią kryje się całkiem zwyczajne auto kompaktowe. Przeciętna ilość miejsca w środku, niezbyt duży bagażnik (330 litrów).
Skoda Octavia
Wymiarami zewnętrznymi (4,51 metra długości) wykracza już poza ramy przyjęte dla klasy kompaktowej. Pod obszerną karoserią kryją się podzespoły mechaniczne Golfa czwartej generacji.
Największą różnicę między tymi autami stanowi olbrzymi bagażnik Skody mieszczący aż 528 litrów. To znacznie więcej niż ma do zaoferowania niejedno kombi. Miejsce w bagażniku wygospodarowano jednak kosztem wygody pasażerów tylnej kanapy. O ile na przednich fotelach ilość miejsca wystarczająca, o tyle z tyłu jest ciasno.
Toyota Corolla
Nowy model, ale zaprojektowany według starej szkoły. Pod względem ilości miejsca dla pasażerów oraz pojemności bagażnika (289 litrów) Toyota nie ma się czym chwalić. Inne samochody kompaktowe znacznie lepiej potrafią wykorzystać przestrzeń.
VW Golf
Nareszcie nie ma powodów do niezadowolenia. Większa ilość miejsca na tylnej kanapie oraz pojemność bagażnika w końcu odpowiadają oczekiwaniom klientów. Zakres regulacji foteli zaspokoi potrzeby najwyższych pasażerów. Pod względem przestronności należy do czołówki wśród kompaktów.
Ładowność/funkcjonalność
Fiat Stilo
Dzielona asymetrycznie i składana tylna kanapa umożliwiają pełne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. W wyposażeniu opcjonalnym za 1600 złotych dostępne jest również przesuwane tylne siedzenie. Ułatwia to dostosowanie przestrzeni z tyłu do potrzeb pasażerów lub bagażu. Na przyzwoitym poziomie jest ładowność.
Ford Focus
Kompaktowy Ford może się przydać przy przeprowadzkach, dzielona tylna kanapa po złożeniu zapewnia płaską powierzchnię bagażnika. Dzięki temu łatwiej w nim umieścić duże i ciężkie przedmioty.
Mazda 3
Ten samochód nie wygląda zbyt imponująco pod względem możliwości transportu dużych walizek. Bagażnik ma zaledwie 300 litrów pojemności. Mniej zmieści się tylko w Corolli. Po złożeniu kanapy powstaje płaska powierzchnia, dobra ładowność wynosi 455 kg.
Mercedes klasy A
Uniwersalny niczym szwajcarski scyzoryk. Fotele można przesuwać, składać lub nawet demontować. Tak wielu możliwości nie oferuje żaden konkurent. Ładowność wynosząca zaledwie 400 kg ogranicza możliwości transportowe.
Opel Astra
Kompaktowy model dobrze nadaje się do przewożenia dużych bagaży. Jego kufer mieści 370 litrów. Oparcie tylnej kanapy jest dzielone, siedzisko można złożyć jedynie w całości. Ładowność: 470 kg.
Peugeot 307
Podobnie jak w Mercedesie wnętrze francuskiego kompaktu można dostosować do konkretnych potrzeb przewozowych. Peugeot potrafi doskonale wykorzystać przestrzeń we wnętrzu. W zasadzie brakuje tylko możliwości przesuwania kompletnej tylnej kanapy jak w Fiacie Stilo.
Renault Mégane
Poza urodą ładny tył Mégane'a ma również inne zalety. Po złożeniu oparć oraz siedzisk znacznie zwiększają się niezbyt duże zdolności przewozowe. Jeśli to nie wystarczy, Mégane może pociągnąć nawet sporą przyczepkę o masie do 1300 kilogramów.
Skoda Octavia
Pochylona olbrzymia pokrywa bagażnika sprawia, że trudno znaleźć auto łatwiejsze do załadunku. Doskonałe właściwości transportowe Octavii zwiększa dzielona asymetrycznie tylna kanapa.
Toyota Corolla
Dzielona, składana tylna kanapa pomaga w transporcie większego bagażu. To tym ważniejsze, że bagażnik jest mały przy standardowym położeniu siedzeń. Płaska przestrzeń ładunkowa oraz wzorowa ładowność na poziomie 475 kilogramów.
VW Golf
W tej dziedzinie nie należy do faworytów. Dzielone oparcie składa się na siedzisko. Z tego powodu nie można uzyskać płaskiej powierzchni ładunkowej. Ładowność na poziomie 460 kg to dobry wynik w tej klasie.
Osiągi
Fiat Stilo
Na zostawianie śladów gumy na asfalcie przy ruszaniu nie ma co liczyć. Wyniki pomiarów wskazują, że włoski temperament nie jest domeną Fiata Stilo. Osiągi raczej przeciętne. Główny powód: masa własna auta wynosi 1310 kg. Cięższy jest tylko Volkswagen.
Ford Focus
Mimo niższej masy własnej Focus wcale nie wykazuje większego temperamentu od Fiata. Trzeba jednak przyznać, że podobnie nieelastyczny jest również silnik nowego Golfa. Dzięki odpowiednim przełożeniom skrzyni biegów powyżej 60 km/h można poruszać się na piątym biegu. Obrotomierz pokazuje wtedy zaledwie 1300 obrotów.
Mazda 3
Firma chełpi się, że jej silnik 1.6 mimo przynależności do wspólnego koncernu nie ma nic wspólnego z jednostką napędową Forda. I ma rację! Mimo takiej samej pojemności oraz momentu obrotowego silnik Mazdy jest bardziej dynamiczny, co potwierdzają wyniki pomiarów. Podobnie jak Fiat Stilo oraz Ford Focus nie należy może do sprinterów, jednak prędkość maksymalna na poziomie 182 km/h w zupełności wystarcza.
Mercedes klasy A
Postęp w motoryzacji jest wyraźnie widoczny. Większość testowanych aut potrzebuje do osiągnięcia 100 km/h około 11 s. Przed laty takich osiągów nie powstydziłby się nawet samochód sportowy. Mercedes nie zachwyca temperamentem, jest najwolniejszy spośród porównywanych modeli. Na jego korzyść przemawia jednak wystaraczająca elastyczność.
Opel Astra
Nieco przestarzały już kompaktowy Opel pod względem osiągów prezentuje przeciętny poziom wśród porównywanych samochodów. Prędkość maksymalna wynosi 188 km/h, na osiągnięcie 100 km/h potrzeba 11,7 s.
Peugeot 307
Skąd w Peugeocie tyle temperamentu? Mimo podobnej pojemności do pozostałych testowanych pojazdów francuski kompakt wykazuje doskonałą dynamikę. Dobra elastyczność umożliwia jazdę bez częstych zmian biegów.
Renault Mégane
Nowoczesna konstrukcja jednostki napędowej ze zmiennymi fazami rozrządu zapewnia doskonałe przyspieszenia i prędkość maksymalną na poziomie 192 km/h. Pod względem elastyczności nie osiąga jednak wyników Peugeota.
Skoda Octavia
Masa własna wynosząca 1255 kg nie należy do najwyższych spośród testowanych aut, mimo to pod względem osiągów Skoda pozostaje nieco w tyle za konkurentami. Dzięki dobrze dobranym przełożeniom skrzyni biegów stary silnik z koncernu Volkswagena ma przyzwoitą elastyczność. W razie potrzeby można Skodą pojechać nawet z prędkością 190 km/h.
Toyota Corolla
Z tym silnikiem to doskonała propozycja dla osób, które nie lubią zmieniać biegów. Już przy prędkości 50 km/h można wrzucić piąty bieg i przy 1400 obr./min. silnika spokojnie toczyć się po szosie. Elastyczny silnik domaga się zmiany biegu jedynie na wzniesieniach lub przy znacznym obciążeniu samochodu.
VW Golf
Nowy Golf wypada tu dość dobrze. Zarówno pod względem mocy, jak i momentu obrotowego prezentuje wysoką formę. Nieco słabiej plasuje się w dziedzinie elastyczności.
Co jest powodem słabego wyniku Golfa? Jego szcześciobiegowa skrzynia. Bardzo długi 6. bieg sprawia, że Golf bez zmiany przełożenia przyspiesza niemrawo. Jednak kierowca pracowicie zmieniający biegi może poruszać się Golfem naprawdę dynamicznie.
Hamulce/hałas/średnica zawracania
Fiat Stilo
Droga hamowania poniżej 40 metrów nie jest niczym nadzwyczajnym dla nowoczesnego auta. Pod względem akustycznym Stilo odpowiada włoskim gustom.
Samochód ma być nie tylko widoczny, ale również słyszalny. Promień skrętu na poziomie 11 metrów nie świadczy dobrze o poręczności auta w mieście, jednak konkurencja nie jest pod tym względem wyraźnie lepsza.
Ford Focus
Przyzwoite hamulce potrzebują nieco poniżej 40 metrów do zatrzymania Focusa. Ford wygrywa w konkurencji na najcichsze auto (w kategorii: hałaśliwość zewnętrzna).
Mazda 3
Wyposażony w 15-calowe koła model hamuje lepiej niż testowana wcześniej wersja na kołach 16-calowych. Kroku dotrzymuje jej Renault. W dziedzinie hałasu wewnątrz Mazda należy razem z Renault, Toyotą i Volkswagenem do najlepszych aut w teście.
Mercedes klasy A
Podobnie jak w przypadku Fiata pracę silnika Mercedesa wyraźnie słychać na zewnątrz. W środku jednak jest dużo ciszej niż we włoskim kompakcie. Do wyposażenia seryjnego należy układ stabilizacji toru jazdy, asystent hamowania i ABS zapewniające przyzwoite wyniki w testach. Olbrzymi promień skrętu wynoszący 11,5 metra sprawia, że najkrótsze auto jest najmniej poręczne.
Opel Astra
Największy powód do niezadowolenia to zbyt słabe hamulce. Przeciętne wyniki w testach akustycznych, zwrotność porównywalna z autami konkurencji.
Peugeot 307
Przy zimnych hamulcach Peugeot potrzebuje ponad 40 metrów do zatrzymania z prędkości 100 km/h. Na ciepło wyniki są nieco lepsze. Mimo tej poprawy łącznie jest to raczej słaby rezultat. Pod względem poziomu hałasu oraz zwrotności Peugeot prezentuje się przeciętnie.
Renault Mégane
Doskonałe wyniki we wszystkich konkurencjach. Droga hamowania poniżej 38 metrów, poziom hałasu równie niski co w Maździe, Toyocie i VW. Zwrotność zbliżona do bardzo dobrych wyników Golfa.
Skoda Octavia
Droga hamowania podobna do wyników Peugeota. Nie pomógł doskonały rozkład mas między przednią i tylną oś (57 do 43 proc.) i opony 195. Mały promień skrętu mimo największej długości. Skoda należy do najporęczniejszych samochodów w teście.
Toyota Corolla
Prawie 42 metry potrzebne są do zatrzymania samochodu ze 100 km/h przy zimnych hamulcach. W awaryjnej sytuacji grozi to czymś więcej niż tylko wgniecionym zderzakiem. Niski poziom hałasu.
VW Golf
Droga hamowania poniżej 39 metrów to dobry wynik, ale Mazda i Renault pokazują, że nie jest to szczyt możliwości. Dobre wyniki pomiarów akustycznych i mały promień skrętu.