Passat ma wiele odmian. Pierwsza, najbardziej oczywista, to limuzyna. Na jej bazie zbudowano też 4-drzwiowe coupé CC, które od niedawna nie nazywa się już Passat. No i kombi – ta odmiana jest dla Wolfsburga szczególnie ważna, bo ponad połowa sprzedaży modelu to właśnie Variant. Co chce jeszcze poprawić VW w kolejnej generacji Passata?

Przede wszystkim firma zastosuje modułową platformę do aut z poprzecznie usytuowanymi silnikami(MQB), nowe motory oraz innowacyjne systemy asystujące. Passat kombi B7 wystartuje w maju 2014 roku, równocześnie z odmianą sedan. Koncern zapowiada, że w stosunku do obecnej generacji auto schudnie o ok. 70 kg.

Wszystko za sprawą aluminiowych silników, lżejszych struktur karoserii i mniejszej masy wyposażenia. Jednocześnie auto ma być przestronniejsze – zastosowanie MQB oznacza, że moduły mechaniki będą zabierały mniej miejsca. Długość nadwozia (4,8 m) pozostanie prawie bez zmian, za to zwiększy się rozstaw osi – z 2,71 do 2,8 m.

Całkiem inaczej swoje kombi wyobraża sobie Audi – ta firma stawia wyraźnie na lifestylowe formy. Dzięki temu drogi Passata i A4 zupełnie się rozejdą. Sedan pojawi się pod koniec 2014 r., a Avant – wiosną 2015. W A4 silniki będą montowane wzdłużnie, a udział aluminium w nadwoziu zwiększy się do 20 proc., co pozwoli zmniejszyć masę o 100 kg.

Przestronność we wnętrzu znacząco się nie zmieni, za to pojawią się nowe rozwiązania obsługi urządzeń pokładowych – zniknie wyświetlacz na środkowym tunelu, a jego zadania przejmie wielofunkcyjny ekran na desce rozdzielczej. Jedynym zegarem „na stałe” będzie prędkościomierz, resztę (np. obrotomierz czy nawigację) da się modyfikować.

Koncern chce także bardziej zróżnicować oba auta pod względem ceny – Audi będzie przynajmniej o 4 tys. euro droższe.

Siódma generacja Passata Varianta będzie wybierana z rozsądku, a nowe A4 Avant ma budzić jeszcze większe emocje. Obydwa auta staną się lżejsze, mają zużywać mniej paliwa i mieć lepsze osiągi. Koncern chce jednak tym razem wyznaczyć wyraźniejsze granice, dlatego właśnie w palecie jednostek napędowych Passata znajdziemy wyłącznie 4-cylindrowe motory, wnętrze A4 będzie tak innowacyjne, jak nigdy dotąd, a lista opcji – bardzo długa.