Pod koniec 2009 roku zadebiutuje 5-drzwiowy hatchback, Caravan (kombi) zostanie zaprezentowany rok później. Inne odmiany, jak van, coupé czy ewentualnie cabrio (nad tą ostatnią zbierają się „czarne chmury”) – dopiero w 2011 roku. Produkcja najnowszego kompaktu Astry będzie się odbywała m.in. w gliwickim zakładzie Opla. Niewykluczone, że śląska fabryka zajmie się wyłącznie wytwarzaniem tego modelu.

Używana we wszystkich markach GM platforma podwoziowa Astry IV, którą otrzymał już Chevrolet Cruze, nazywa się Global Delta. Tylne zawieszenie nadal nie jest niezależne, ale Opel znacząco zmodyfikował znacznie tańszą w produkcji oś zespoloną. W efekcie auto ma być bardzo komfortowe i świetnie się prowadzić. Poza tym tego typu rozwiązanie lepiej pasuje do kompaktowego charakteru auta – jest lżejsze i zabiera mniej miejsca.

Nad bezpieczeństwem pasażerów i synchronizacją układu jezdnego z zawieszeniem czuwają: ESP, ABS i ASR. Dostępne opcjonalnie zmienne wspomaganie kierownicy zostanie wyposażone w elektryczny napęd. Trzystopniowa regulacja siły działania amortyzatorów będzie wymagała dopłaty, tak jak w obecnym modelu.

Zupełnie na nowo urządzone wnętrze jest przytulniejsze i za sprawą lepszych materiałów robi wrażenie szlachetniejszego. Kokpit przypomina trochę ten znany z Insignii. Wyjątek to wielofunkcyjne pokrętło obsługi systemów pokładowych, które z braku miejsca nie zostanie umieszczone między przednimi fotelami, lecz na centralnym panelu. Nowością będzie również tryb sportowy, którego użycie zmieni nie tylko nastawy układu jezdnego, lecz także kierowniczego (wspomagania) oraz wrażliwość pedału gazu.

Na pokładzie nowej Astry znajdziemy także m.in.: system utrzymywania wybranego pasa ruchu, kamerę cofania i klawisze szybkiego dostępu do wybranych funkcji (na wzór BMW).

Silniki i skrzynie biegów projektowano przede wszystkim z myślą o oszczędzaniu. Nowe jednostki z bezpośrednim wtryskiem są już oczywiście testowane, ale na rynku pojawią się dopiero w 2011 roku.

W momencie rozpoczęcia sprzedaży paleta motorów będzie następująca:

  • 1.4/90 KM;1.6/115 KM;1.4 turbo/136 KM;1.6 turbo/180 KM (od 2011 r. będzie zastąpiony wersją 2.0 o mocy 220 KM);1.3 CDTI/90 KM;1.7 CDTI/110 KM;1.7 CDTI/125 KM;2.0 CDTI/160 KM.

Pod koniec 2010 roku do oferty dołączy także 2-litrowy diesel CDTI o mocy 190 KM. W przypadku Astry IV Opel planuje stopniową „hybrydyzację”, wersje napędzane gazem ziemnym oraz odmiany EcoFlex – z zestawem poprawiającym aerodynamikę, lekkimi felgami i dłuższymi przełożeniami skrzyni biegów. Prawdziwe emocje zaczną się, gdy – zgodnie z przeciekami z dobrze poinformowanych źródeł – Opel zdecyduje się na budowę sportowych odmian na bazie „czwórki” według wzoru Manty czy Calibry. Aby plany te mogły być wprowadzone w życie, sprzedaż tego typu aut musiałaby kształtować się na poziomie 90 tys. sztuk rocznie.