Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Opel Astra II Eco 4 - Oszczędzanie bez dopłaty

Opel Astra II Eco 4 - Oszczędzanie bez dopłaty

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Ceny oleju napędowego systematycznie rosną. Przyczyna jest bardzo prosta i odległa od motoryzacji; dobrą koniunkturę na dieslowskie paliwo utrzymuje olej opałowy, tylko trochę uboższy krewny naszej poczciwej ropy

Opel Astra II Eco 4 - Oszczędzanie bez dopłaty
Auto Świat
Opel Astra II Eco 4 - Oszczędzanie bez dopłaty

Sposobem na kłopoty może być Astra Eco 4 - pierwsze auto, które w oszczędnościowej wersji nie wymaga specjalnych dopłat w stosunku do modelu podstawowego.

Nadwozie/wnętrze

Duży plus dla kompaktowego Opla. Mimo wszystkich zmian w stosunku do zwykłej Astry pasażerowie nie zauważą nawet modyfikacji, które poczynili konstruktorzy, by zmniejszyć masę auta.

Bardzo dobrej jakości stal umożliwiła zastosowanie cieńszych blach, co zmniejszyło masę nadwozia o 15 kg. Poza tym pedał sprzęgła, panel ogrzewania wykonane są z tworzyw sztucznych, kierownica i wycieraczki ze stopów magnezu i aluminium.

Poprawiono również aerodynamikę: spoiler, osłony pod autem, mniejsze wloty powietrza do chłodnicy i o 10 mm mniejszy prześwit - wszystko po to, by zmniejszyć opór powietrza.

Silnik/skrzynia biegów

Do napędu posłużyła jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.7 DTI. Zmiany dotyczyły skrzyni biegów - 4. i 5. przełożenie są dłuższe. Oszczędnościowy diesel zostawia w tyle siostrzany model (jest o 5 km/h szybszy).

Układ jezdny/bezpieczeństwo

Aluminiowe kolumny McPhersona i amortyzatory z odchudzonym tłoczyskiem oszczędzają na wadze auta. Nie zrezygnowano jednak z żadnego oplowskiego elementu wpływającego na poprawę bezpieczeństwa.

Ten nieskazitelny wizerunek psują trochę wąskie opony (175/80 R 14) z roboczym ciśnieniem 2,8 bara! Droga hamowania wynosi 41,1 metra. Wersja zwykła z oponami 195 zatrzymuje się po 40,6 m, a auto z benzynowym silnikiem 1.6 z ogumieniem o szerokości 205 potrzebuje na zatrzymanie ze 100 km/h tylko 39,6 metra!

Komfort

Silnik wpada w wibracje praktycznie w całym zakresie prędkości obrotowych. Wąskie opony z tak dużym ciśnieniem roboczym niezbyt dobrze radzą sobie z nierównościami.

Cena/koszty

W tej wersji auto nie jest w Polsce dostępne. Zwykła Astra z silnikiem 1.7 DTI kosztuje 58 250 zł. Producent podaje średnie spalanie Eco 4 na poziomie 4,8 litra, wersja zwykła 4,9 litra. Przy jeździe oszczędnościowej (poza miastem, bez niepotrzebnego wciskania pedału gazu) testowy egzemplarz spalił 3,8 l/100 km. Zwykłe DTI - 4,1 l; oszczędna jazda jak widać popłaca.

Ocena: 5

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: