Pięciodrzwiowa Astra hatchback ma 4,42 m długości (obecna generacja 4,25 m) i o 71 mm większy od poprzednika rozstaw kół. Sylwetka wyróżnia się atrakcyjnie prowadzoną linią karoserii z mocno pochyloną szybą przednią i ostro ściętym tyłem. Jak mówi Mark Adams, wiceprezes ds. designu General Motors Europe: „Nowa Astra wykorzystuje elementy stylistyczne wprowadzone w modelu Insignia, jak skrzydło i ostrze, ale zinterpretowane na nowo, ponieważ ważne jest by każdy model Opla miał własną osobowość. To dlatego widoczne są podwójne skrzydła każdego ze świateł tylnych i dynamiczna, odwrócona, ostra linia boczna, wizualnie łącząca się z linią tylnej szyby i tylnym słupkiem”. Te charakterystyczne kształty znajdziemy także we wnętrzu, m.in. w kierownicy, drążku skrzyni biegów i konsoli środkowej.
Ergonomiczne przednie fotele Astry mają zagwarantować optymalne podparcie pleców i komfort podróżowania kierowcy oraz pasażerów. Duży nacisk położony też został na jakość materiałów wykończeniowych.
W konstrukcji Opla Astry IV zastosowano wiele rozwiązań technicznych z modelu Insignia. Są to m.in.: mechatroniczne podwozie z „inteligentnym”, elektronicznym systemem sterowania FlexRide, który dostosowuje się do zmian stylu jazdy i prędkości auta, a przy tym pozwala kierowcy na wybór jednego z trzech trybów amortyzacji (Standard, Sport i Tour), system bi-ksenonowych świateł Adaptive Forward Lighting (AFL+), zmieniający natężenie i i zasięg zależnie od stylu jazdy i warunków drogowych (9 trybów oświetleniowych), oraz układ Opel Eye rozpoznający znaki drogowe i ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.
Oferta jednostek napędowych nowego Opla Astry obejmie 8 silników, w tym wysokoprężne o pojemnościach od 1,3 do 2,0 l i mocach od 95 do 160 KM oraz benzynowe 1,4-1,6 l o mocach od 100 do 180 KM. Nowością będzie 140-konny motor 1.4 turbo, który zastąpi stosowaną dotychczas jednostkę 1.8.Publiczny debiut modelu odbędzie się 17 września.