• Duży SUV Opla wreszcie jest do kupienia w wersji ze 177-konnym dieslem, znanym już m.in. z Insigni
  • Niestety, nawet w tym najmocniejszym wariancie Grandland X nie będzie dostępny z napędem na cztery koła
  • Wkrótce w gamie Grandlanda X pojawią się kolejne jednostki napędowe znane z wielu innych aut koncernu PSA

Do tej pory gama silników dostępnych w największym z crossoverów Opla była nad wyraz uboga. Składała się z turbodoładowanego benzynowego silnika 1.2 o mocy 130 KM i diesla 1.6 CDTI, który rozwijał 120 KM. Oba współpracowały z 6-biegową skrzynia mechaniczną lub 6-stopniowym automatem. Amatorzy mocniejszego napędu narzekali na skromny wybór i odchodzili z kwitkiem. Szefostwo firmy chyba miało już dość tych utyskiwań, bo zdecydowało się na wyciągnięcie asa z rękawa.

Opel Grandland X dostał teraz mocnego dwulitrowego turbodiesla 2.0 CDTI, który osiąga moc 177 KM i rozwija spory moment obrotowy, równy 400 Nm. Dzięki mocniejszemu silnikowi, Grandland X przekroczył dwie magiczne do tej pory dla tego modelu granice. Może rozpędzić się do 100 km/h w czasie poniżej dziesięciu sekund - dokładnie 9,1 s. Jego prędkość maksymalna przekroczyła też 200 km/h. Producent obiecuje, że z gazem wciśniętym w podłogę osiągnie prędkość maksymalną 214 km/h. Opel Grandland X 2.0 pociągnie także przyczepę o masie 2 ton.

Nowy dla Grandlanda X silnik sprzężono z seryjnym (nie ma opcji wyboru skrzyni mechanicznej) 8-biegowym automatem. Skrzynia ta pracuje niezwykle aksamitnie. Biegi zmienia w sposób tak delikatny. Podczas spokojnej jazdy trudno wyczuć moment zmiany przełożenia na wyższe. Zestrojoną ją przede wszystkim z myślą o komfortowej. Po gwałtownym wciśnięciu gazu, zwłaszcza przy prędkościach autostradowych, nie należy spodziewać się błyskawicznej redukcji. Trzeba się w tym momencie zdecydować na szybszą ręczną zmianę przełożenia. Priorytetem przy jej zestopniowaniu było też osiągnięcie jak najniższego spalania. Według danych producenta wynosi ono 4,9 l/100 KM. Podczas pierwszej jazdy udało nam się osiągnąć wartość 6,1 l/100 km

Przy okazji debiutu Grandlanda X z silnikiem 2.0 CDTI Opel uchylił rąbka tajemnicy odnośnie do silnikowej ewolucji Grandlanda X. Już za moment dotychczasowy silnik 1.6 CDTI zostanie zastąpiony turbodieslem 1.5 mocy 100 lub 130 KM. Latem tego roku 130-konny benzynowy 1.2T zostanie sprzężony z 8-biegowym automatem. Pojawi się także mocniejszy benzynowy silnik turbo 1.6 o mocy 180 KM. Na przyszły rok Opel szykuje natomiast niespodziankę. Na drogach pojawi się hybryda plug-in. Będzie to jednocześnie pierwszy Grandland X oferowany z napędem na cztery koła.

Opel Grandland X - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1997 cm3, R4 turbodiesel.
Moc 177 KM przy 3750 obr./min
Moment obrotowy 400 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 8-biegowa automatyczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna 214 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s
Średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km (producent)
Masa własna kg
Cena nieustalona