- Duży SUV Opla wreszcie jest do kupienia w wersji ze 177-konnym dieslem, znanym już m.in. z Insigni
- Niestety, nawet w tym najmocniejszym wariancie Grandland X nie będzie dostępny z napędem na cztery koła
- Wkrótce w gamie Grandlanda X pojawią się kolejne jednostki napędowe znane z wielu innych aut koncernu PSA
Do tej pory gama silników dostępnych w największym z crossoverów Opla była nad wyraz uboga. Składała się z turbodoładowanego benzynowego silnika 1.2 o mocy 130 KM i diesla 1.6 CDTI, który rozwijał 120 KM. Oba współpracowały z 6-biegową skrzynia mechaniczną lub 6-stopniowym automatem. Amatorzy mocniejszego napędu narzekali na skromny wybór i odchodzili z kwitkiem. Szefostwo firmy chyba miało już dość tych utyskiwań, bo zdecydowało się na wyciągnięcie asa z rękawa.
Opel Grandland X dostał teraz mocnego dwulitrowego turbodiesla 2.0 CDTI, który osiąga moc 177 KM i rozwija spory moment obrotowy, równy 400 Nm. Dzięki mocniejszemu silnikowi, Grandland X przekroczył dwie magiczne do tej pory dla tego modelu granice. Może rozpędzić się do 100 km/h w czasie poniżej dziesięciu sekund - dokładnie 9,1 s. Jego prędkość maksymalna przekroczyła też 200 km/h. Producent obiecuje, że z gazem wciśniętym w podłogę osiągnie prędkość maksymalną 214 km/h. Opel Grandland X 2.0 pociągnie także przyczepę o masie 2 ton.
Nowy dla Grandlanda X silnik sprzężono z seryjnym (nie ma opcji wyboru skrzyni mechanicznej) 8-biegowym automatem. Skrzynia ta pracuje niezwykle aksamitnie. Biegi zmienia w sposób tak delikatny. Podczas spokojnej jazdy trudno wyczuć moment zmiany przełożenia na wyższe. Zestrojoną ją przede wszystkim z myślą o komfortowej. Po gwałtownym wciśnięciu gazu, zwłaszcza przy prędkościach autostradowych, nie należy spodziewać się błyskawicznej redukcji. Trzeba się w tym momencie zdecydować na szybszą ręczną zmianę przełożenia. Priorytetem przy jej zestopniowaniu było też osiągnięcie jak najniższego spalania. Według danych producenta wynosi ono 4,9 l/100 KM. Podczas pierwszej jazdy udało nam się osiągnąć wartość 6,1 l/100 km
Przy okazji debiutu Grandlanda X z silnikiem 2.0 CDTI Opel uchylił rąbka tajemnicy odnośnie do silnikowej ewolucji Grandlanda X. Już za moment dotychczasowy silnik 1.6 CDTI zostanie zastąpiony turbodieslem 1.5 mocy 100 lub 130 KM. Latem tego roku 130-konny benzynowy 1.2T zostanie sprzężony z 8-biegowym automatem. Pojawi się także mocniejszy benzynowy silnik turbo 1.6 o mocy 180 KM. Na przyszły rok Opel szykuje natomiast niespodziankę. Na drogach pojawi się hybryda plug-in. Będzie to jednocześnie pierwszy Grandland X oferowany z napędem na cztery koła.
Opel Grandland X - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1997 cm3, R4 turbodiesel. |
Moc | 177 KM przy 3750 obr./min |
Moment obrotowy | 400 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowa automatyczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 214 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,9 l/100 km (producent) |
Masa własna | kg |
Cena | nieustalona |
Galeria zdjęć
W topowej wersji wyposażeniowej Ultimate seryjnym wyposażeniem są między innymi 19-calowe aluminiowe obręcze kół z lekkich stopów oraz dach, który jest lakierowany w kolorze kontrastowym względem reszty karoserii.
Srebrne nakładki na dolnej częśći zderzaka oraz elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika znalazły się na liście wyposażenia seryjnego wszystkich wersji wyposażeniowych oferowanych z silnikiem 2.0 CDTI.
Ledowe reflektory AFL z funkcją doświetlenia zakrętów oraz asystentem świateł drogowych i automatycznym poziomowaniem wiązki świetlnej to standard w wersji Ultimate
Deska rozdzielcza została wykonana z dobrej jakości tworzyw sztucznych. Standardowo wielofunkcyjna kierownica jest pokryta skórą, a pomiędzy zegarami znalazł się kolorowy 3,5-calowy wyświetlacz.
Ośmiobiegowy automat - z funkcją ręcznej zmiany biegów - to konstrukcja japońska, która w ubiegłym roku zadebiutowała w nowym Oplu Insignia.
Pasażerowie zajmujący skrajne miejsca na tylnej kanapie moga korzystać z dobrodziejstwa podgrzewanych foteli. Tylne siedzenie jest dzielone w proporcji 60/40. Bagażnik o pojemności od 514 do 1652 l ma praktyczną podwójną podłogę Flex Floor.
W Ultimate jest montowany topowy system multimedialny Navi 5.0 IntelliLink z 8-calowym ekranem dotykowym oraz nawigacją 3D, łączem Bluetooth, USB i interfejsem Apple CarPlay oraz Android Auto.
W schowku pod podłokietnikiem środkowym znalazła się indukcyjna ładowarka telefonów komórkowych. W niższych wersjach wyposażeniowych wymaga dopłaty, w Ultimate jest montowana seryjnie.
W Oplu Grandland X Ultimate seryjnie montuje się m.in.: kamerę rozpoznającą znaki ograniczenia prędkości, układ utrzymania pojazdu w pasie ruchu oraz system rozpoznawania pieszych i automatycznego hamowania. Adaptacyjny tempomat z funkcją utrzymywania odstępu od poprzedzającego pojazdu wymaga dopłaty 3000 zł.
Nowy turbodiesel 2.0 o mocy 177 KM będzie dostępny w trzech wersjach wyposażeniowych Opla Grandlanda X. Najtańsza z nich to Innovation za 132 300 zł, lepiej wyposażona Elite wymaga wyłożenia 136 700 zł. Topową wersją wyposażeniową jest Ultimate za która trzeba uiścić przy kasie 153 600 zł.