• Opel Insignia Country Tourer to optycznie „uterenowiona” wersja modelu o minimalnie zwiększonym prześwicie
  • Dzięki oponom o wyższym profilu i innym nastawom zawieszenia Country Tourer jest bardziej komfortowy od zwykłego Opla Insignia
  • Odmiana z silnikiem 1.6 o mocy 200 KM ma napęd na przednią oś, dwulitrowego diesla (170 lub 210 KM) można mieć też z napędem 4x4

Podoba wam się Opel Insignia, ale nie chcecie wyglądać w nim jak ktoś, kto jeździ autem służbowym? Jest na sposób – wybierzcie wersję Country Tourer, czyli „uterenowiony” wariant modelu. Oczywiście, cudzysłów ma tu uzasadnienie, bo „terenowość” tej odmiany Opla Insignia jest symboliczna – zawieszenie podwyższono o ok. 2 cm, pod silnikiem znajduje się plastikowa osłona, a wokół nadkoli i zderzaków pojawiły się czarne listwy z solidnego tworzywa. Z reguły nie przepadam za samochodami, które coś udają, ale w tym przypadku zrobię wyjątek – dla mnie to najciekawszy wariant tego modelu.

Opel Insignia również w wersji Country Tourer zachowuje wszystkie dotychczasowe zalety bazowego modelu. W przeciwieństwie do poprzedniej generacji Insigni, obecna jest wielka nie tylko na zewnątrz, ale i w środku. To naprawdę olbrzymie auto – nie tak dawno temu ponad pieć metrów długości mierzyły najwyżej limuzyny klasy wyższej. W kabinie jest przestronnie, zarówno dla osób siedzących z przodu, jak i dla tych podróżujących na tylnej kanapie.

Opel Insignia Country Tourer – bogate wyposażenie w standardzie

Opel Insignia Country Tourer oferowany jest wyłącznie w „wypasionej” wersji wyposażeniowej Elite – domyślnie auto ma fotel kierowcy AGR (Aktion Gesunder Ruecken – Akcja Zdrowe Plecy) z regulacją 8-kierunkową (przód-tył, góra-dół, pochylenie oparcia, nachylenie siedziska) z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego (4-kierunkową). Za dopłatą z uroków podróżowania na ortopedycznych fotelach może korzystać również pasażer. Co do samych foteli, to choć nie są one aż tak radykalnie wyprofilowane, jak wcześniejsze wersje oplowskich AGR-ów, to nadal mogą one wzbudzać mieszane odczucia – większość kierowców jest nimi zachwycona, ale osoby o figurze mocno niestandardowej mogą nie znaleźć na nich wygodnej pozycji. Przy fotelu kierowcy wyboru nie ma, ale przed wydaniem 1000 zł na opcjonalny, specjalny fotel pasażera, warto zabrać go na jazdę próbną.

Pod względem rozplanowania wnętrza, ergonomii i wygody obsługi aktualna generacja Insigni to duży krok naprzód – do największych konkurentów, czyli Volkswagena Passata albo Skody Superb, wciąż nieco brakuje, ale też poważniejszych powodów do narzekania naprawdę nie ma. Materiały też wyglądają dosyć szlachetnie, najwyżej w zakamarkach widać efekty pracy księgowych – kieszenie w boczkach drzwi lub plastiki tunelu środkowego mogłyby być nieco szlachetniejsze. System multimedialny działa poprawnie i bezproblemowo współpracuje ze smartfonami.

Opel Insignia Country Tourer – ile mieści się do jego bagażnika?

Olbrzymie auta z nadwoziami kombi nie są szczytem mody. Kupuje się je dla ich walorów praktycznych, a przede wszystkim dla ich możliwości przewozowych – z tymi też jest w przypadku Insigni całkiem nieźle, choć z pewnym zastrzeżeniem. Pojemność bagażnika to 560 litrów (po złożeniu kanapy 1665 l), czyli naprawdę dużo, ale... Niestety, projektanci, którzy stworzyli atrakcyjną bryłę Insigni, zdecydowali się wyposażyć ją w dosyć mocno pochyloną klapę bagażnika. To niestety znaczy, że duże przedmioty, np. spore kartony, skrzynki czy klatki do przewożenia psów wprawdzie do bagażnika wejdą, ale klapy zamknąć się już nie da. W poprzedniej generacji Opla Insigni było z tym jeszcze gorzej, ale nowemu modelowi do ustawności Vectry z kanciastym nadwoziem kombi brakuje sporo. Przy ładunkach „gabarytowych” Volkswagen Passat jest nieco pakowniejszy.

Opel Insignia Country Tourer – mocny silnik benzynowy

Pod maską testowanego egzemplarza pracuje benzynowy silnik 1.6 o mocy 200 KM. Ta wersja silnikowa dostępna jest wyłącznie w połączeniu z 6-biegowym automatem i napędem na przednią oś. Osiągi nie dają najmniejszych powodów do narzekania – sprint do setki zajmuje niespełna 8,5 sekundy, auto rozpędza się do niemal 230 km/h. Zastrzeżenia może za to budzić praca skrzyni biegów – jeśli ktoś jeździ płynnie, bez sportowego zacięcia, będzie zadowolony. Przy bardziej dynamicznym, żeby nie powiedzieć nerwowym, stylu jazdy skrzynia potrafi się czasem nieco pogubić i nie najlepiej dobrać przełożenie. Zużycie paliwa oczywiście też zależy od stylu jazdy, ale jak na tak duże auto ze stosunkowo niewielkim i dosyć wysilonym silnikiem benzynowym, nie ma co marudzić – nie siląc się przesadnie na oszczędzanie, ale jeżdżąc mniej-więcej przepisowo, da się uzyskać średnią poniżej 9 l/100 km. 200-konny benzyniak to w tym modelu wersja bazowa, za minimalną dopłatą można mieć 170-konnego diesla z manualną skzynią biegów, który spali nieco mniej, ale będzie miał gorszą kulturę pracy i osiągi.

Opel Insignia Country Tourer – komfortowe zawieszenie

Jak sprawuje się podniesione zawieszenie? Dodatkowe dwa centymetry prześwitu niczego nie zepsuły – ta wersja modelu Insignia nadal prowadzi się pewnie, bezpiecznie i przewidywalnie. Za to dzięki oponom o stosunkowo wysokim profilu (rozmiar 235/50 R18) Country Tourer znacznie lepiej od standardowej odmiany filtruje wszelkie nierówności nawierzchni, lepiej znosi jazdę po dziurach czy pokonywanie krawężników. W mieście jeździ się nim naprawdę dobrze, oczywiście pod warunkiem, że kierowca „ogarnia” naprawdę imponujące gabaryty auta.

Opel Insignia Country Tourer – ceny modelu

Cennik modelu Insignia Country Tourer zaczyna się od 157 450 zł – niemało, ale jak na wielkość, wyposażenie i możliwości auta to uczciwa cena, tym bardziej, że można liczyć jeszcze na dodatkowe rabaty. Najmocniejszy w gamie, 210-konny diesel z napędem 4x4 i 8-biegowym automatem kosztuje według cennika 182 950 zł.

Opel Insignia Country Tourer – dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1598 cm3, R4, turbo benz.
Moc 200 KM przy 4700-5500 obr./min
Moment obrotowy 200 Nm
Skrzynia biegów i napęd automat 6 b., napęd na przód
Prędkość maksymalna 227 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s
Średnie zużycie paliwa 7,3 l/100 km (WLTP)
Masa własna 1412 kg
Cena od 157 450 zł