Auto zwraca na siebie uwagę, a charakterystyczny układ grilla, reflektorów, tylnych bocznych szyb i słupka C to typowe rozwiązanie dla nowej szkoły stylistycznej koncernu. Ale nie tylko design jest mocną stroną studyjnej Merivy. W modelu tym zastosowano nowatorski układ tylnych drzwi, tzw. FlexDoors, dzięki któremu otwierają się one "pod wiatr" i pod kątem 90 stopni, zapewniając swobodny dostęp do obszernego wnętrza. Co ciekawe, nie zrezygnowano tu ze słupka środkowego i drzwi przednie i tylne można otwierać niezależnie od siebie. Poprawia to nie tylko funkcjonalność, lecz także zwiększa odporność samochodu na uderzenia w bok nadwozia.
Opel Meriva powstał na wydłużonej platformie obecnej generacji Corsy. Ma bardzo funkcjonalne i modularne wnętrze, do którego zaadaptowano z obecnego modelu system składania i przesuwania siedzeń Flex-Space.
Pojemność bagażnikaw zależności od konfiguracji foteli sięga od 415 do 1420 l. Nowością jest zespół zabudowanych schowków między fotelami z przodu i z tyłu, tzw. FlexConsole, który można przesuwać lub wyjmować.
Źródłem napędu Opla Merivy jest nowy, turbodoładowany silnik o poj. 1,4 l. Do wersji seryjnej trafią jednostki znane z dotychczasowej generacji,w tym diesle 1.3 i 1.7 CDTI o mocach od 75 do 125 KM. Wszystkie będą seryjnie wyposażone w system start-stop obniżający zużycie paliwa. Wyłącza on silnik podczas zatrzymania samochodu, np. na światłach, i automatycznie uruchamia ponownie w momencie wciśnięcia pedału gazu i zdjęcia nogi z hamulca. Fanów sportowych emocji ucieszy fakt, że w ofercie nie zabraknie topowej odmiany OPC z turbodoładowaną jednostką benzynową o pojemności 1,6 l i mocy 189 KM. Opel planuje również prezentację ekonomicznej i ekologicznej odmiany hybrydowejz silnikiem 1.3 CDTI i małą jednostką elektryczną.
Opel Meriva ma pojawić się w sprzedaży na rynku europejskim na początku przyszłego roku. Głównymi konkurentami będą Mini Clubman, Volkswagen Golf Plus oraz bazujący na najnowszej generacji Fiesty nowy mikrovan Forda.