Logo
TestyTesty nowych samochodówOpel Vectra 2.2 16V CDX - Opel Vectra z nowym sercem

Opel Vectra 2.2 16V CDX - Opel Vectra z nowym sercem

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Produkowana od 1995 roku Vectra B już niedługo doczeka się następcy.Kolejna generacja limuzyny średniej klasy spodziewana jest na rynkumotoryzacyjnym na początku przyszłego roku

Opel Vectra 2.2 16V CDX - Opel Vectra z nowym sercem
Auto Świat
Opel Vectra 2.2 16V CDX - Opel Vectra z nowym sercem

Zanim jednak pojawi się nowy model, Opel wprowadził zmiany w ofercie jednostek napędowych. Jedną z nowości jest benzynowy silnik o pojemności 2,2 litra, który na niektórych rynkach zastąpił jednostkę 2-litrową.

Taka zmiana warty powinna się podobać klientom Opla. Szczególnie że w nowej jednostce oprócz pojemności skokowej wzrosła także moc i moment obrotowy. Samochód żwawo reaguje na każde naciśnięcie pedału gazuNiespełna dziesięć sekund wystarczy, by wskazówka szybkościomierza przekroczyła "setkę". Silnik dość szybko wchodzi na obroty, a to powoduje, że także elastyczność jest na dobrym poziomie.

Czas wyprzedzania niezależnie od tego, na którym biegu akurat jedziemy, nie powinien przyspieszyć pracy serca spowodowanej dziwnie szybko kończącą się odległością do nadjeżdżającej z przeciwka ciężarówki.

Dobra elastycznośći poprawnie zestopniowana skrzynia biegów sprawiają, że dla uzyskania dobrej dynamiki nie ma konieczności częstego sięgania do lewarka dźwigni skrzyni przekładniowej. Ale jej precyzja działania pozostawia niestety nieco do życzenia. Dobre osiągi nie zostały na szczęście okupione wysokim zużyciem paliwa, które średnio kształtuje się na poziomie dziewięciu litrów na sto kilometrówJednak pełne wykorzystanie możliwości samochodu jest nieco ograniczone. Winę za to ponosi zbyt miękko zestrojone zawieszenie. Trzeba uważać, by przy szybko pokonywanym zakręcie auto nie zmieniło toru jazdy.

Niewskazane są także zbyt gwałtowne ruchy kierownicą. W opanowaniu auta pomaga bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy. Jego wadą jest zbyt słabe wspomaganie.

O ile podczas jazdy kręcenie kołem nie nastręcza żadnych problemów, to manewrowanie na parkingu wymaga od kierowcy użycia znacznej siły.Żadnych negatywnych reakcji nie należy się spodziewać podczas jazdy na wprost. Nawet w momencie dynamicznego przyspieszania karoseria samo- chodu zachowuje się stabilnie.Zastrzeżeń nie można mieć też do komfortu jazdyWszelkie nierówności poprzeczne i podłużne Vectra pokonuje nie informując o nich pasażerów. Do wnętrza kabiny nie przenikają żadne drgania ani odgłosy dochodzące z okolic zawieszenia.

Świadczy to o doskonałym dopracowaniu układu jezdnego, zarówno pod względem akustycznym jak i tłumienia drgań.Najwyższa jakośćMateriały wykorzystane w części pasażerskiej są miłe w dotyku i przyzwoicie spasowane.

Elegancji dodają drewnopodobne okładziny na konsoli środkowej i taka sama końcówka lewarka zmiany biegów.Podczas jazdy do uszu podróżnych nie dochodzą żadne trzaski ani piski z elementów deski rozdzielczej.

Jest ona przy tym funkcjonalnie i przejrzyście rozplanowana. Nie wszystkim mogą się spodobać jedynie przyciski sterowania szybami umieszczone przy dźwigni zmiany biegów.

Trzeba jednak przyznać, że sięganie do nich nie sprawia żadnego problemu. Mankamentem jest brak wzdłużnej regulacji położenia kierownicy. Jednak jej brak będzie doskwierał tylko wysokim kierowcom.

Natomiast wszyscy docenią doskonałą widoczność

Pod warunkiem jednakże, że przy cofaniu nie będą korzystali tylko z lusterek. Owszem, z zewnątrz wyglądają efektownie, ale ich małe powierzchnie poważnie ograniczają obserwację tego, co znajduje się za samochodem.

Bezproblemowa jest obsługa radia wyposażonego w zmieniarkę płyt kompaktowych. Wyświetlacz jest czytelny, a obsługa łatwa i nie wymaga odrywania wzroku od drogi. Na konsoli środkowej znalazło się miejsce dla pokręteł do obsługi automatycznej klimatyzacji, z której użytkowaniem nie ma kłopotów.Przestronnie z przoduWnętrze oferuje sporo miejsca. Z przodu kierowca i pasażer, nawet jeżeli wzrostem wykraczają daleko ponad przeciętność, nie będą narzekali. Miejsca jest pod dostatkiem, a zajęcie wygodnej pozycji umożliwiają regulowane na wysokość fotele i szeroki zakres ich przesuwania.

Jeżeli jednak jadący w pierwszym rzędzie zechcą wykorzystać ten zakres maksymalnie, ich znajomi siedzący na tylnej kanapie będą protestować przeciwko nietolerancyjnemu traktowaniu.

Podczas jazdy trzeba uważać na luźno przemieszczające się drobiazgi, z którymi nie ma co zrobić. Schowki w drzwiach są niewielkie, a ten przed pasażerem z racji umieszczenia w nim zmieniarki płyt kompaktowych zmalał do mikroskopijnych rozmiarów.

Dużo przestrzeni oferuje część bagażowa

Jej pojemność wynosi 500 litrów, co wystarczy, by cała rodzina zabrała wszystko co niezbędne podczas urlopu. Jeżeli okaże się, że walizek jest dużo, a w podróż wybierają się tylko dwie osoby, można bagażnik powiększyć dzięki składanym tylnym siedzeniom.

Wówczas do dyspozycji jest 1240 litrów. Otwór ładunkowy jest duży i ułatwia zapakowanie walizek, ale wnikające zawiasy nie pozwalają w pełni wykorzystać regularnie ukształtowanego bagażnika.Niezbyt bezpiecznieNiewiele dobrego można powiedzieć o bezpieczeństwie biernym. W crash- -testach Euro-NCAP Vectra wypadła nie najlepiej. Producent zatem dostrzegł tę wadę i wyposażył ją seryjnie w cztery poduszki.

Do zatrzymania służą skuteczne hamulce z ABS.Bogate wyposażenie standardowe wersji CDX obejmuje także układ TCS zapobiegający buksowaniu kół przy gwałtownym ruszaniu, elektryczne sterowanie szyb i podgrzewanych lusterek oraz klimatyzację.

Dynamiczny silnik, niewielkie zużycie paliwa i bogate wyposażenie to atuty Vectry. Szkoda, że wysoka cena nie rekompensuje zalet. Jednak kupując ten model nie trzeba się już obawiać niedoróbek i tzw. chorób wieku dziecięcego.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: