Tyle że zwiększanie wysokości auta owocuje głównie przyrostem miejsca na głowy, nie zaś na nogi. Na szczęście w 307 jest inaczej - w aucie kompaktowym pasażerowie tylnej kanapy podróżują niczym w samochodzie klasy średniej.
Najnowszy Peugeot ma w sobie elementy stylistyki studyjnego auta Prometheus, reflektory są niemal identyczne jak w 206 czy 607. Do wyboru są tylko dwie wersje nadwozia - 3- i 5-drzwiowy hatchback. Co ciekawe, model pięciodrzwiowy jest tańszy od auta trzydrzwiowego.
Jak to możliwe?
Otóż Peugeot oferuje w naszym kraju 307 w podstawowej wersji wyposażenia XR wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem. Chętni na nieco ładniejszą (choć to oczywiście kwestia gustu) wersję z trojgiem drzwi muszą wybrać auto z bogatszym wyposażeniem XS, a więc droższe.
Na uwagę zasługuje rzadko dziś spotykana trójkątna szybka w przednich drzwiach, za to zrezygnowano z dzielenia szyby w drzwiach z tyłu. Wnętrze mieści pięciu pasażerów, którzy nie powinni narzekać na miejsce nad głową; imponująca jest także szerokość wnętrza i ilość miejsca na nogi. Duża przestrzeń dla pasażerów to zasługa jednego z największych w klasie rozstawów osi.
W tej dziedzinie Peugeota wyprzedzają jedynie Honda Civic i Ford Focus
Niestety, nie ma nic za darmo - cierpi na tym pojemność bagażnika - 341 l to wynik zaledwie przeciętny. Czytelna tablica przyrządów była wykonana w testowym modelu z niezłej jakości tworzyw sztucznych. Niestety, nie nadążało za nią wykończenie wnętrza.
Niektóre elementy były niezbyt dokładnie spasowane, dotyczy to na przykład deski rozdzielczej i tapicerki na drzwiach. Ciekawym zabiegiem stylistycznym jest użycie innych niż szare lub beżowe tworzyw sztucznych do wyłożenia górnej części tablicy rozdzielczej.
W testowym modelu była ona granatowa, dopasowana kolorem do tapicerki siedzeń.90-konna jednostka wysokoprężna to nowoczesny silnik Diesla wyposażony we wtrysk bezpośredni typu Common Rail. Już od stosunkowo niskiej prędkości obrotowej dysponuje momentem 207 Nm, dzięki czemu silnik żwawo reaguje na pedał gazu.
100 km/h osiąga co prawda dopiero po niecałych 14 sekundach, ale pamiętać należy, że jest to jednostka wysokoprężna, a nie "benzynowa wyścigówka". Osoby z apiracjami sportowymi, którym marzą się szybkie sprinty spod świateł, a w dodatku niskie spalanie, powinny wybrać mocniejszy wariant silnika HDi - 110 KM.
Po uruchomieniu zimnego silnika przez krótką chwilę spod maski wydobywa się charakterystczny dla diesla dźwięk
Ale już po kilkuset metrach jednostka wycisza się i nabiera wysokiej kultury. Praca skrzyni biegów będzie odpowiadać najbardziej wybrednym. Biegi włączają się lekko i pewnie.
Ci, którzy nastawiają się na oszczędną jazdę i kupią 307 HDi, nie będą zawiedzeni. Przy delikatnej jeździe poza miastem auto spali nieco ponad 4 litry oleju napędowego. Podczas testu auto spaliło ponad 6 l/100 km.
Do niedawna silnik napędzający testowego Peugeota 307 był jedynym dieslem dostępnym w tym aucie. Teraz dołączyła do niego jednostka o identycznej pojemności, lecz o mocy 110 KM.
Nieco później pod maskę samochodu roku 2002 ma trafić także silnik 1.4 HDi o mocy 68 KM. Chętni na mocniejszą, 110-konną odmianę 307 HDi muszą niestety liczyć się ze znacznie większym wydatkiem.
Silnik ten jest oferowany tylko w bogatszych wersjach: XT, XT Premium i XSi. Najtańszy z nich XT kosztuje 67 500 zł. To, co udało się francuskim konstruktorom z zawieszeniem 307, należy uznać za sukces.
Auto prowadzi się pewnie, jest przy tym komfortowe
Prawdziwą przyjemnością jazdy 307 odznacza się na szybko pokonywanych zakrętach. Dużą precyzję ma także układ kierowniczy. Szybko i pewnie reaguje na zmianę kierunku jazdy, a jego wspomaganie jest dobrze zestrojone.
Ważnym elementem przy budowie nowoczesnego auta jest wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Poza kontrolowanymi strefami zgniotu producent wyposażył większość wersji modelu 307 w sześć poduszek powietrznych, w tym kurtyny boczne chroniące głowy pasażerów przedniej i tylnej kanapy.
Na polskim rynku zdecydowano się jednak sprzedawać także nieco uboższą odmianę, z dwoma airbagami, oznaczoną XR. Peugeot 307 bardzo dobrze wypadł w przeprowadzonych niedawno testach zderzeniowych. Ogółem zdobył 4 gwiazdki i uzyskał 88 procent skuteczności ogólnej pasażerów.
Galeria zdjęć
Oszczędny laureat
Oszczędny laureat
Oszczędny laureat