Mając ten samochód, można przeżyć jedyną w swoim rodzaju rozkosz: pędzić po autostradzie (oczywiście, tylko w Niemczech!) 200 km/h i widzieć na wyświetlaczu komputera pokładowego wartość spalania średniego 5,8 l/100 km. To niesamowite, co potrafi dieslowski silnik produkcji Audi-Volkswagena.
Nadwozie/jakość
Karoseria A4 zdecydowanie zyskała na nowoczesności i elegancji po ostatnich zmianach stylistycznych. Jest teraz i wyrazista, i nowoczesna. Wnętrze tradycyjnie bardzo wysokiej jakości.
Z przodu siedzi się wygodnie, z tyłu jest ciaśniej, wiele samochodów klasy średniej oferuje obszerniejsze kabiny. Nie do końca zrozumiałe, że Audi domaga się dopłaty za możliwość składania oparcia tylnej kanapy.
Przyjemność z jazdy/układ napędowy
Tylko dieslowskie TDI Golfa ma więcej mocy i siły od tej jednostki napędowej (150 KM). Moc maksymalna 130 KM i moment obrotowy 285 Nm - aż trudno zrozumieć, jak z silnika wysokoprężnego o pojemności 1,9 l zdołano tyle wyciągnąć.
W dodatku konstruktorzy obstają przy twierdzeniu, że w niczym nie ogranicza to jego trwałości i niezawodności. Przy rozpędzaniu dziura turbinowa pojawia się tylko na chwilę, przy niższych partiach prędkości obrotowej.
Później następuje gwałtone przyspieszenie. Przełożenia pięciostopniowej, manualnej skrzyni biegów zostały dobrze zestrojone z charakterystyką silnika.
Osiągi
Kiedy benzynowy odpowiednik jeszcze się zbiera w sobie do pracy, ten turbodiesel już dawno jest w pełnym galopie. 10 sekund wystarcza na osiągnięcie 100 km/h, maksymalna prędkość zaś to 207 km/h. Ale te liczby jeszcze nie mówią wszystkiego, bo subiektywnie, zza kierownicy, odczuwa się, że dzieje się to wszystko dużo szybciej!
Układ jezdny/bezpieczeństwo
Wszystko na najwyższym poziomie, choć twarde zawieszenie nie najlepiej łagodzi krótkie nierówności poprzeczne. Mamy tu doskonałe hamulce, w razie czego czuwa seryjny system ESP. A na wypadek najgorszego Audi zabezpiecza pasażerów przed obrażeniami poprzez czołowe i boczne poduszki powietrzne oraz kurtynki przednie i tylne.
Komfort
Dwie rzeczy nie pasują do tego wzrocowego modelu: wspomniane już reakcje na poprzeczne nierówności i stale słyszalny, dość wysoki poziom hałasu - pompowtryskiwacze w silniku zawsze są pod tym względem gorsze od systemów Common Rail.
Koszty
Ponad 100 tys. zł za samochód klasy średniej to zdecydowanie za dużo. Płacimy dużo za wyrafinowaną technikę i wysoką jakość. Także za dobre wyposażenie, nienaganny poziom bezpieczeństwa i oszczędną jazdę.
Podsumowanie
Jeśli A4, to właśnie ten model: o wiele bardziej harmonijny od 130-konnej wersji benzynowej, nieznacznie wolniejszy od 150-konnego TDI V6, a przy tym niewiarygodnie ekonomiczny. Tak, silnik TDI stanowi udany kompromis między dobrymi osiągami a oszczędnością.
Ocena: 5