Dzięki temu V50 może pochwalić się doskonałą elastycznością w szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika. Dobre zestopniowanie 6-biegowej skrzyni sprawia, że do dynamicznej jazdy nie jest konieczne częste operowanie drążkiem.
Manualna przekładnia, opracowana pierwotnie dla najmocniejszej wersji R, pracuje precyzyjnie. Skoki drążką są krótkie i płynne. Zużycie paliwa nie należy do mocnych stron auta. Podczas testu rzadko udawało nam się zejść poniżej 10 l/100 km.
W cyklu miejskim apetyt samochodu wzrastał do ponad 15 l/100 km. Parametry te jednak nie wpływają na pogorszenie ogólnej oceny układu napędowego. Błyskawiczne reakcje na wciśnięcie pedału gazu, spory zapas mocy i dynamika skutecznie niwelują większe zapotrzebowanie na benzynę.
Który kierowca zresztą myśli o stacji paliw, kiedy do 130 km/h przyspiesza w 12,3 s, do 160 w 19,1 s, a 200 km/h może jechać już po niespełna 37 s?Jezdny majstersztyk W V50 AWD zastosowano układ napędowy znany z większych modeli szwedzkiego koncernu.
Moment obrotowy rozdzielany jest na obie osie za pośrednictwem elektronicznie sterowanego sprzęgła hydraulicznego Haldex. W normalnych warunkach większość siły napędowej przekazywana jest na przednią oś.
Na śliskiej nawierzchni lub podczas dynamicznej jazdy, kiedy dochodzi do utraty przyczepności, cały moment może zostać przeniesiony na oś tylną. W efekcie auto prowadzi się pewnie i trudno wytrącić je z równowagi.
O bezpieczeństwo czynne podróżnych dba też elektronika
Układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy DSTC subtelnie wtrąca się w sytuacjach granicznych i jego praca jest właściwie niezauważalna. Błyskawicznie niweluje również pojawiające się czasami tendencje do podsterowności.
Co ciekawe, po wyłączeniu systemu (przycisk na konsoli środkowej) auto na zakrętach bywa nadsterowne.Przy ruszaniu dobrą robotę wykonuje system TRACS, który przyhamowuje koło zaczynające się ślizgać i przekazuje większy moment na pozostałe.
System ten działa niezależnie na przednią i tylną oś. Zaletą testowanego modelu jest skuteczny układ hamulcowy z ABS-em i elektronicznym rozdziałem siły hamowania. Zatrzymanie samochodu z prędkości 100 km/h przy zimnych tarczach wymaga przejechania niewiele ponad 36 m.
Charakterystyka zawieszenia odpowiada stylowi auta. Sztywniejsze nastawy umożliwiają szybką i bezpieczną jazdę bez kołysania nadwoziem, gwarantując przy tym wysoki komfort.
Na trasie zachowuje się jak limuzyna, a na nierównościach lubi podskakiwać. Precyzyjny układ kierowniczy z elektrohydraulicznym wspomaganiem umożliwia dobre wyczucie i opanowanie samochodu.
Elegancko, choć ciasno
O ile układy jezdny i napędowy mogą służyć za wzór do naśladowania w klasie kompaktowej, o tyle zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz samochodu można potraktować jak przysłowiową łyżkę dziegciu.
Co prawda z przodu kierowca i pasażer mają wystarczającą ilość przestrzeni do wygodnego podróżowania, ale na tylnej kanapie jest po prostu ciasno. Miejsca brakuje na nogi i nad głową, a jeśli przednie fotele zajmą wysokie osoby, to z tyłu wygodnie podróżować będą najwyżej dzieci.
Przydałaby się także większa ilość schowków na drobiazgi - te w drzwiach są małe i nie mieszczą wiele. Do najmniejszych w klasie należy bagażnik. Przestrzeń ładunkowa przy standardowym ustawieniu siedzeń ma pojemność 417 l, a po ich rozłożeniu powiększa się do 1307 l.
Jej zaletą jest natomiast płaska podłoga ułatwająca pakowanie bagażu, a także uchwyty mocujące, do których można przyczepić siatkę zabezpieczającą przedmioty znajdujące się w bagażniku przed przesuwaniem się. Poziom wykończenia i jakość użytych materiałów nie budzą żadnych wątpliwości.
To światowa czołówka
Skórzana tapicerka i chromowane wstawki w konsoli środkowej współgrają ze sportowym image'em auta. W testowanej wersji Summum standard wyposażenia poza wspomnianymi już elementami obejmował m.in. elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzację, radioodtwarzacz CD, komputer pokładowy, kierownicę obszytą skórą, elektrycznie ustawiany fotel kierowcy, biksenonowe reflektory i 16-calowe felgi ze stopu lekkiego.
Funkcjonalnym dodatkiem jest IDIS - system inteligentnego informowania kierowcy, który gdy sytuacja na drodze wymaga koncentracji, wstrzymuje sygnały z pokładowego telefonu komórkowego i niektórych urządzeń do momentu zakończenia potencjalnego zagrożenia.
Pakiet bezpieczeństwa to 6 poduszek powietrznych oraz systemy zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych SIPS i przed urazami kręgosłupa szyjnego WHIPS (V50 w testach zderzeniowych Euro-NCAP zdobyło maksymalną ocenę 5 gwiazdek).
Sama stylistyka nadwozia zwraca uwagę. V50 to bez wątpienia atrakcyjne kompaktowe kombi łatwo rozpoznawalne jako członek rodziny szwedzkiej marki.