Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Peugeot 308 GTi – model skupiony na dobrych osiągach | TEST

Peugeot 308 GTi – model skupiony na dobrych osiągach | TEST

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Hot hatch Peugeota jest na rynku od kilku dobrych lat, ale niedawno ze względu na ekologię jego moc została obniżona. W teście sprawdzamy, jak spisuje się 262-konne 308 GTi.

Peugeot 308 GTI
Zobacz galerię (13)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Peugeot 308 GTI
  • Peugeot 308 GTi rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,4 s
  • Auto precyzyjnie wykonuje polecenia kierowcy, trzyma się zakrętów jak przyklejone
  • Sztywne zawieszenie mocno obciąża kręgosłup i szyję kierowcy

Idea aut klasy GTI polega na oferowaniu dobrych osiągów bez konieczności rezygnacji z codziennej funkcjonalności. Problemem producentów nie jest zamontowanie mocnego silnika pod maską czy twardego sportowego zawieszenia, większymi wyzwaniami okazują się przekazanie wysokiej mocy na koła jednej osi i uzyskanie dobrego komfortu jazdy. Jak sobie z tym poradził Peugeot, sprawdzimy, testując model 308 GTi.

Peugeot 308 GTi – mniej mocy, nadal dynamiczny

Gdy w 2015 roku zadebiutował hot hatch Peugeota, wyposażono go wówczas w 272-konną jednostkę 1.6 Turbo (aż o 72 KM mocniejszą od poprzednika). Zaostrzenie norm emisji spalin spowodowało jednak, że w połowie 2018 r. producent musiał zredukować moc wspomnianego silnika o prawie 10 KM. Zapewniał jednak, że zmiana ta nie wpłynie na pogorszenie osiągów auta i nadal 308 GTi będzie rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 6 s.

schemat wymiarów
schemat wymiarówŻródło: Auto Świat

Trzeba przyznać, że wciąż jesteśmy pod wrażeniem możliwości silnika 1.6 Turbo, który żwawo reaguje na gaz już od najniższych obrotów. W jego przypadku nie ma mowy o dziurze turbinowej, ale też przyznamy, że charakterystyka pracy nie jest tu liniowa. Gdy na suchej nawierzchni wykonywaliśmy pomiary przyspieszenia, podczas startu nie występowały kłopoty z trakcją. Pojawiły się one dopiero po chwili, gdy strzałka obrotomierza przekroczyła 3500 obr./min, i objawiały się nieprzyjemnymi metalicznymi stukami spod maski oraz silnym szarpaniem kierownicą. Utrata przyczepności kół do nawierzchni występowała także na 2. biegu, ale tym razem obyło się bez hałasu, świadczyła o niej jedynie migająca kontrolka ESP. Próby przyspieszenia odbywały się oczywiście w trybie Sport, ale kłopoty z trakcją występowały także w standardowych ustawieniach.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Peugeot 308 GTi – szybki na torze, a na co dzień...

Bezpośredni układ kierowniczy, obniżone i utwardzone zawieszenie 308 GTi oraz 19-calowe koła z oponami 235/35 są sprzymierzeńcami sportowej jazdy. Samochód precyzyjnie wykonuje polecenia kierowcy, trzyma się zakrętów jak przyklejony i pozwala czerpać dużą frajdę z jazdy, zwłaszcza że po dezaktywacji ESP tylna oś jest podatna na uślizgi wynikające z ujęcia gazu. Niestety, to co na torze daje przyjemność, na co dzień szybko męczy. 308 GTi przenosi do wnętrza dużo drgań (zarówno na fotele, jak i kierownicę) wynikających z nierówności drogi. Zwłaszcza po najechaniu na studzienkę mocno obciążone są kręgosłup i szyja kierowcy. Także działające sportowo sprzęgło (zero-jedynkowo) utrudnia jazdę szczególnie w korkach.

To nam się podoba: mocny i elastyczny silnik, rasowe brzmienie, precyzyjne prowadzenie, pojemny bagażnik, rozsądne spalanie, bogate wyposażenie seryjne, dobre trzymanie foteli.

To nam się nie podoba: za mała kierownica, kłopoty z trakcją, słaba filtracja nierówności, sterowanie nawiewem przez ekran, na autostradzie wysoki hałas w kabinie, mało miejsca z tyłu.

Peugeot 308 GTi – moim zdaniem

Jazda 308 GTi potrafi sprawić dużo frajdy. Silnik 1.6 Turbo imponuje przyspieszeniem i brzmieniem, a podwozie zapewnia dobrą precyzję prowadzenia i przyczepność. Niestety, producent za bardzo skupił się na sportowych walorach hot hatcha i nieco zapomniał o komforcie przydatnym podczas codziennej eksploatacji. 

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h2,6 s
0-100 km/h6,4 s
0-130/0-160 km/h9,9/14,1 s
Elastyczność60-100 km/h
80-120 km/h5,9/7,5 s (5./6. bieg)
Masa własna/ładowność1336/454 kg
Rozdział masy (przód/tył)63/37 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)10,8/10,9 m
Hamow. ze 100 km/h zimne36,7 m
gorące 36,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h61 dB (A)
przy 100 km/h66 dB (A)
przy 130 km/h70 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)7,8 l/100 km
Zasięg680 km

Dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1598
Moc silnika (KM/obr./min)262/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min)340/2100
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h)6,0/250 (ogr. elektr.)
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km)7,5/169
Skrzynia biegów/napędman. 6/przedni
Marka i model opon test. autaMichelin Pilot Super Sport
Rozmiar opon test. auta235/35 ZR 19
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l)420-1228/53

Wyposażenie

WersjaGTi
6 airbagów/reflektory LEDS/S
Klimatyzacja aut./nawigacjaS/S
Nagłośnienie Denon/CD + DAB2000/1400 zł
Kamera z f. Top Rear View1 300,00 zł
Podgrzew. fotele/asys. pasa r.700 zł/S
Lakier specjalny/alufelgi 19''4650 zł/S

Ceny/gwarancja

Cena podst. testowanej wersji139 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata (b.o.)/12 lat
Przeglądyco 20 tys. km/rok
Cena testowanego auta157 200,00 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków