Oprócz prezentowanego duetu PSA i Mitsubishi Nissan pokazał nowego X-Traila, a Seat koncepcyjną Alteę Freetrack. W najbliższej przyszłości podobne samochody zapowiadają koncerny Renault oraz Ford i gdy ich zapowiedzi się spełnią, firmy bez SUV-ów w ofercie będzie można policzyć na palcach jednej ręki. Pierwszy SUV w historii PSA nie jest do końca samochodem zrobionym samodzielnie. Tak naprawdę za dużym wlotem powietrza na zderzaku i lwem na masce kryje się technika Mitsubishi Outlandera. Oczywiście, zewnętrzne elementy stylizacyjne powstały w studio Peugeota w Vélizy. Nie tylko napęd czyni z auta "terenówkę" Pojazd mierzy 4,64 m długości i standardowo ma 7 miejsc. Dzięki dużemu rozstawowi osi (2,67 m) pasażerowie 2. rzędu siedzeń nie powinni narzekać na brak miejsca, gorzej sytuacja będzie wyglądała na dwóch dodatkowych fotelach 3. rzędu - te siedzenia należy brać pod uwagę tylko przy krótszych podróżach. W miarę wygodnie będą mogły tam jeździć głównie dzieci. Przykonfiguracji 5-osobowej kufer Peugeota 4007/Citroëna C-Crossera pomieści 510 l bagażu. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność zwiększa się do 1686 l. Pełna, 7-osobowa obsada powoduje, że bagażnik ma tylko 184 l - jeszcze jeden powód, by w takim składzie poruszać się na krótkich dystansach, przy których nie ma konieczności zabierania większych pakunków.Siedzenia 2. rzędu można także wzdłużnie przesuwać (zakres 80 mm). Choć 4007 ma być przede wszystkim samochodem podkreślającym styl i spojrzenie na świat właściciela, system napędu Mitsubishi ma radzić sobie także z większymi przeszkodami drogowymi. Pokrętłem na środkowym tunelu kierowca może wybrać jeden z trzech trybów: napęd wyłącznie na przód, stały napęd 4x4 oraz automatycznie dołączany napęd na tylną oś (komputer sam decyduje, kiedy część mocy przekazywać na tył). Rozdział uzyskiwany jest sprzęgłem wielopłytkowym. Teoretycznie więc samochód ma duże szanse poradzić sobie nie tylko z błotnistymi drogami. Jest tylko jedno małe "ale": prześwit karoserii wynosi zaledwie 174 mm - to zbyt mało, by zjechać na większe wyboje i nierówności. Napęd 4x4 przyda się więc z pewnością przy ciągnięciu przyczepy oraz w trudniejszych sytuacjach drogowych. Na wszelki wypadek konstruktorzy zdecydowali się jednak na standardowe wyposażanie samochodu w system stabilizacji toru jazdy ESP. Francuzi dołożyli swój silnik wysokoprężny Ale samochód to nie tylko nadwozie. Wkład PSA w 4007 to przede wszystkim silnik. Jednostka 2.2 HDi jest znana m.in. z 607 i C5 (170 KM), w nowym SUV-ie ma 156 KM. Znacznie ważniejszym parametrem w tego typu aucie jest moment obrotowy - 380 Nm jest osiągane już przy 2 tys. obrotów. Dzięki temu zmiana przełożeń 6-stopniowej skrzyni nie będzie zbyt częstą czynnościąkierowcy. Producent obiecuje, że 4007 będzie spalał średnio 7,2-7,3 l/100 km (w zależności od szerokości opon). Do "setki" auto ma rozpędzać się w 9,9-11,0 s. Dzięki filtrowi cząstek stałych wyeliminowano problem kłębów czarnego dymu z rury wydechowej. Okresy międzyprzeglądowe tego urządzenia wynoszą 180 tys. km (uzupełnienie specjalnego płynu). Peugeot 4007 i bratni Citroën C-Crosser mają trafić na rynek w Polscejesienią. Nie wiemy, jakie będą ceny auta, ale ze względu na miejsce produkcji (Japonia) i konieczność doliczenia 10-proc. cła na auta spoza Unii Europejskiej podejrzewamy, że nie będzie to tania propozycja.Outlander już w sprzedażyPewną wskazówką w sprawie przyszłej ceny francuskich modeli może być debiutujące właśnie Mitsubishi Outlander. W tym przypadku jednak sprzedawane u nas samochody nie są na razie wyposażane w jednostkę 2.2/156 KM, lecz pochodzący z Volkswagena 2-litrowy silnik o mocy 140 KM, w którym technika wtrysku opiera się na pompowtryskiwaczach. Outlander w podstawowej wersji kosztuje od 109 990 zł, najlepiej wyposażony - 139 990 zł. Pod koniec roku do oferty wejdzie silnik PSA oraz benzynowa jednostka 2.4/170 KM. W USA oraz w Rosji i na Ukrainie klienci mogą kupić auto z 3-litrowym silnikiem benzynowym (220 KM), który nie spełnia jeszcze normy Euro 4 (obowiązkowej w krajach EU).
Peugeot 4007 - Z francuską duszą
Zakończony właśnie salon w Genewie jak zwykle miał kilka motywów przewodnich. Obok pojazdów ekologicznych (hybryd i autnapędzanych gazem ziemnym lub bioetanolem) i sportowych, superszybkich bolidów dało się zauważyć również inny trend - znaczny wzrost zainteresowania SUV-ami.