Logo
TestyTesty nowych samochodówPeugeot 406 Prestige 160 - Milutki, ale lew!

Peugeot 406 Prestige 160 - Milutki, ale lew!

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Świat się zmienia, dziś nie ma popytu ani na zapłakanych mięczaków, ani na machos. Teraz "branie" mają jednostki silne, ale wrażliwe. Niczym Zorro z pierwszej ekranizacji: czarujący uśmiech Don Diega i stalowe muskuły zamaskowanego mścicieli

Peugeot 406 Prestige 160 - Milutki, ale lew!
Auto Świat
Peugeot 406 Prestige 160 - Milutki, ale lew!

I właśnie tak skomponował Peugeot swego nowego lwa: model 406 Prestige 160. To limuzyna, o której wdzięku nie trzeba nikogo przekonywać. Ale drzemie w niej potężna moc, którą bardzo łatwo powołać do życia. Silnik/skrzynia biegówDla tych, którzy narzekali na brak siły w 138-konnej wersji dwulitrowej i na nadmiar kosztów w 208-konnej wersji V6, Peugeot przygotował 2,2-litrowy silnik. Jego 157 KM wykonuje swoją pracę po cichu, ale bardzo skutecznie, i ani na moment nie daje podstaw do narzekania na brak mocy.

Dzięki dwóm wałkom wyrównoważającym silnik zachowuje taką kulturę pracy, jakiej nie powstydziłaby się żadna "szóstka", a i osiągi są naprawdę imponujące: przyśpieszenie poniżej 10 s do 100 km/h i prędkość maksymalna 214 km/h mówią same za siebie.

Inna sprawa, że jednostka dwulitrowa prezentuje się niewiele gorzej. Ale rzecz - jak wie każdy doświadczony kierowca - nie w sprincie i szybkości maksymalnej. Królewską koronę wśród silników czterocylindrowych ten motor zawdzięcza elastyczności.

Ta jest efektem zastosowania systemu zmiennych faz rozrządu VTC, stąd 217 Nm, z których aż 85 proc. mamy do dyspozycji od 2600 obr./min. W rezultacie 406 2.2 przyśpiesza na 5 biegu tak żwawo, jakby miał silnik sześciocylindrowy.

Manewry wyprzedzania stają się w ten sposób przyjemnością, a w dodatku nie trzeba za to płacić nadmiernejceny: spalanie te- stowe wyniosło9,3 l/100 km. Nadwozie/wnętrzeZnana linia, znana kabina, przestronne wnętrze o bardzo wygodnych fotelach, dobrej jakości wykończeniu i poprawnej ergonomii. Z zewnątrz wersja Prestige wyróżnia się chromowaną listwą na burtach i klamkami w kolorze karoserii. Układ jezdny/bezpieczeństwoJak to zawsze w tym bardzo udanym modelu: wzorowe zachowanie w zakrętach i na prostej, precyzyjny układ kierowniczy i wysoki standard bezpieczeństwa (czujnik deszczowy, ABS, cztery airbagi, pięć zagłówków i trzypunktowych pasów bezpieczeństwa). Niestety, hamulce są nie tyle za słabe, co po prostu żenująco słabe jak na ten poziom auta: 42,7 m. KomfortResorowanie i fotele znakomite, wspaniałe wyposażenie wersji Prestige - w standardzie są teraz nawet odtwarzacz CD i automatycznie przestawiające się lusterko wsteczne. Koszty48 800 DEM (w Niemczech) to dużo pieniędzy, o 3000 DEM więcej od wersji dwulitrowej. W Polsce sprzedaż 406 z 2,2-litrowym silnikiem planowana jest w tym roku. PodsumowanieLwie, dobrze ryknąłeś, chciałoby się zawołać za Szekspirem. Silnik przekonuje cichą i kulturalną pracą, świetnymi osiągami i rezerwami mocy w niemal każdej sytuacji. Pasuje doskonale do luksusowego wyposażenia Prestige. Wszystko jest tak piękne, nawet cena do przyjęcia. Szkoda tylko, że w takim aucie hamulce są za słabe. Ocena: 5

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: