Logo
TestyTesty nowych samochodówPeugeot pokazał „Lwi Pazur”

Peugeot pokazał „Lwi Pazur”

Autor Korzeniowski Bogusław
Korzeniowski Bogusław

Przepis na budowę samochodu o charakterze sportowym jest znany wszystkim producentom. Składniki przepisu to: karoseria o kształcie coupe, silnik i układ napędowy zapewniające dobre osiągi, oraz "sportowe" wykończenie wnętrza. Jednakże, tak jak w przypadku sztuki kulinarnej, wszyscy korzystają z jednego przepisu, ale gotowe wyroby albo zachwycają wyrafinowanym smakiem, albo …są co najwyżej przeciętnością.

Peugeot pokazał „Lwi Pazur”
Onet
Peugeot pokazał „Lwi Pazur”

Firma Peugeot miała niezłego kucharza.

Kiedy w roku 1996 pierwszy raz zobaczyłem Peugeot 406 Coupe, samochód zrobił ogromne wrażenie. Przyzwyczajonym do klasycznej bryły limuzyny (taką posiadał bowiem, będący od roku na rynku, następca Peugeot 405), styliści z firmy Pininfarina pokazali jak zachowując rozpoznawalne cechy limuzyny 406, można stworzyć model o sylwetce sportowego Coupe. Ich kunszt był tym większy, że oprócz karoserii sprawiającej wrażenie "przyklejonego do nawierzchni bolida", samochód cechował się doskonałymi proporcjami nadwozia.

Gdy jesienią 2005 zaprezentowano Peugeot 407 Coupe, model nie wywołał takiego szoku jak dziesięć lat wcześniej "406 Coupe". Nie był to już bowiem całkowicie nowy typoszereg, ale modyfikacja stylu analogiczna do tej jaką wcześniej przeszła limuzyna 406 przeobrażając się w 407.

Jednakże po bliższym poznaniu, trudno pozostać obojętnym na dojrzalszy styl. Model powstał w Centrum Stylistycznym Peugeot i jak powiedział jeden z projektantów: mając doskonały wzór poprzednika, dążono do zaakcentowania sportowego stylu, przy akceptacji poprzednich osiągnięć. Ponieważ zaś "szczegóły mogą wyrazić więcej niż słowa", skoncentrowano się na wyeksponowaniu charakterystycznych, rozpoznawalnych cech. Mają to uczynić: z przodu "otwarta paszcza" wlotu powietrza, obramowana przez wyciągnięte oczy reflektorów i "skrzela rekina", a z tyłu napięte linie pokrywy bagażnika i masywny, nisko osadzony kufer..

Jednakże 407 Coupe to nie tylko sportowy styl. Osoby decydujące się na wydanie 150 000 zł (a oferowane w Polsce wersje 2,7 Diesel i 3,0 V6 są droższe) oczekują nie tylko efektownego, wzbudzającego respekt innych kierowców kształtu karoserii, ale także komfortu adekwatnego do wydawanych pieniędzy. Tym samym pojazd trudno porównywać z modelami Opel Astra GTC, czy nawet Vectra OPC. Są to zupełnie różne modele, a ich odbiorcami są inni użytkownicy. W przypadku Peugeot właściciel decydujący się na zakup, nie szuka osiągów sportowego bolida, ale jego żądaniem są dobre osiągi "luksusowej dwudrzwiówki coupe".

Stąd też w samochodzie zastosowano wykończenie tapicerskie z dobrej jakościowo skóry, a fotele (umieszczone nisko jak modelach sportowych) mogą mieć elektryczne ustawienia. Jednakże miłośników sportowych wnętrz  muszę rozczarować. Fotele, mimo umieszczenia nisko nad podłogą, co zmusza do pozycji półleżącej i wyprofilowań bocznych, nie są twardymi kubełkami, ale komfortowymi siedziskami jak w limuzynie. Ponadto elektryczne przesuwanie fotela, aby odsłonić dostęp  do tylnej kanapy, trwa tak wolno (chociaż z pewnością dostojnie), że kłóci się z naładowanym adrenaliną sportowym stylem.

Gdy jednak ktoś zasiądzie za sterami nie szukając "sportowego szaleńczego tempa", a tylko "luksusowy sportowy styl" na pewno będzie czuł się usatysfakcjonowany. Nowoczesna nawigacja, dobrej klasy system audio, oraz dodatki takie jak tempomat, włącznik świateł, włącznik deszczu i biksenonowe światła przednie, to elementy których szukamy w pakietach luksusu, a nie sportowego image.

Wystrój wnętrza i poziom wyposażenia nie oznaczają jednak, że pojazd ma charakter "limuzyny dla tatusia przeżywającego drugą młodość".

Testowany pojazd miał silnik wysokoprężny V6 z dwoma turbosprężarkami. Dzięki tej jednostce o mocy 204 KM (najsilniejszy w ofercie 407 Coupe to benzynowy V6 mający 211 KM), pojazd mógł jechać z prędkością powyżej 230 km/h. Silnik współpracował ze skrzynią biegów, zapewniającą wybór między automatyczną lub ręczną zmianą przełożeń. W automacie "inteligentny" program sterujący przełożeniami skrzyni, może rozpoznać nie tylko sposób prowadzenia pojazdu przez kierowcę, ale także profil drogi. W sekwencyjnym trybie zmiany biegów, kierowca za pomocą dźwigni wybiera bieg wyższy lub niższy, a urządzenia zabezpieczające chronią układ przed przeciążeniem lub niedociążeniem

Innowacją znaną dotychczas z samochodów sportowych jest system zmiennego amortyzowania. Sterowany elektronicznie układ oferuje 9 różnych stopni tłumienia amortyzatorów, oddzielnie dla przedniego i tylnego zawieszenia. Jeżeli na przykład zawieszenie przednie wykryje nierówność na drodze, zawieszenie tylne automatycznie się dostosuje - zanim jeszcze koło tylne dojedzie do nierówności. System ten dopasowuje sztywność amortyzatorów do parametrów zależnych od prędkości, profilu drogi i reakcji kierowcy.

Peugeot 407 Coupe nie jest typowym samochodem sportowym, w którym wykończenie wnętrza, oraz wyciszenie pracy silnika i szumu kół, są mniej istotne niż przyspieszenia rzędu 5 sek. Jest to raczej auto mające wyposażenie i dostojność limuzyny, ale dodatkowo "sportową duszę" jak Maserati, czy Aston Martin. Tym którzy uśmiechną się do porównania z modelami "sportowych potęg" przypominam, że z reguły samochody tych firm nie wykorzystują nawet 70% swoich możliwości, a ich nabywcami nie są jedynie "młodzi i bogaci miłośnicy szybkich aut", ale głownie bogaci, dystyngowani panowie.

Autor Korzeniowski Bogusław
Korzeniowski Bogusław
Powiązane tematy: