Mój sąsiad jest zagorzałym zwolennikiem marki Audi. Dlatego, gdy tylko zajechałem na parking nowym dwulitrowym Q5 napędzanym silnikiem TDI, nie mogłem się od niego opędzić. Zasypał mnie gradem pytań: ile ma koni, ile wyciąga, jaki ma zasięg… Zanim dobrnął do końca tej listy, zacząłem odpowiadać: 190 KM, prędkość maksymalna to 210 km/h, a między tankowaniami można przejechać ponad 1000 km.

Patrzyłem w jego oczy wielkie jak spodki. Z niedowierzania szczęka mu opadła. Nagle warknął: „Nie rób mnie w konia!”. A przecież mówiłem samą prawdę! Chłopaki z Audi po prostu spisali się na medal podczas prac nad tym samochodem. I właśnie ta sumienność łączy ich z inżynierami z BMW i Mercedesa, którzy równie rzetelnie podchodzą do swych obowiązków.

Nic jednak w tym dziwnego – wszyscy wymienieni producenci są znani ze swej konsekwencji w doskonaleniu oferowanych produktów. Dzisiaj przecież nikt nie może sobie odpuścić, bo wypadnie z rynku. W segmencie premium szansę na sukces mają najlepsi, a kto tego nie rozumie, przegrywa.

Nowoczesne diesle są bardzo oszczędne

Do rąk nabywców trafiają więc pojazdy z nowoczesnymi jednostkami dieslowskimi, które nie tylko dostarczają mnóstwo przyjemności z jazdy, lecz przy okazji zadowalają się ograniczonymi porcjami oleju napędowego. Audi i BMW wydusiły ze swych dwulitrowców po 190 KM. Mercedes zaufał wypróbowanej jednostce 220 CDI, generującej o 20 KM mniej. Nasze porównanie wykaże, które auto zasługuje na miano króla oszczędności, potrafiącego nie tylko dbać o budżet kierowcy, lecz także dać najwięcej frajdy z jazdy i komfortu, z uwzględnieniem cech czysto praktycznych.

Audi Q5 2.0 TSI Quattro Clean Diesel

Każdy z uczestniczących w teście samochodów waży blisko dwie tony, ale żaden nie zużywa więcej niż 7 litrów oleju napędowego na 100 km! To doprawdy imponujące, do czego konstruktorzy potrafią zmusić znaną dobrą jednostkę TDI. W Q5 silnik przyjemnie mruczy – jak drapany po brzuszku kocur.

Te SUV-y ważą prawie dwie tony, a diesele mają zaledwie około dwóch litrów pojemności

Miękko i płynnie wprawia w ruch niemal dwutonowy pojazd, jakby prawa fizyki dotyczyły go jedynie częściowo. Kto w mieście będzie musiał poruszać się w promenadowym tempie, zorientuje się, że jazda zderzak w zderzak wymaga ciągłego temperowania wigoru tej dynamicznej jednostki napędowej.

Bardzo żwawo i niemal bez szarpnięć pracuje w Q5 siedmiobiegowy, dwusprzęgłowy „automat”. Do prędkości 160 km/h porównywane przez nas samochody pędzą nos w nos, a raczej chłodnica w chłodnicę. Potem między zawodnikami powstają pewne subtelne różnice.

BMW X3 20d xDrive

Kogo temperament całej trójki przyprawia o gęsią skórkę przed wizytą na stacji paliw, ten będzie pozytywnie rozczarowany. Zarówno X3, jak i Q5 spalają po 6,7 l/100 km, co wobec 75-litrowego baku Audi teoretycznie powinno pozwolić na przejechanie 1110 km bez tankowania. Za to X3 ma mniejszy bak i wcześniej trzeba zrobić przerwę na dolanie paliwa.

Pasażerowie BMW kiedy wysiądą, żeby rozprostować kości, będą w dobrym nastroju, bo 190-konny dwulitrowiec auta wprawdzie nie w pełni udanie maskuje swą dieslowską naturę i nieco nadwyręża zmysł słuchu, ale na własności jezdne samochodu i spalanie nie ma co narzekać. Przy prędkościach nieco powyżej „setki” auto z Monachium wyprzedza rywali o włos, potem o tyle samo przed konkurentów wysuwa się Audi. Pojedynek z Q5 kończy się, gdy na liczniku pojawia się liczba 210.

Osiągi Audi Q5, BMW X3 i Mercedesa GLK okazały się wyjątkowo wyrównane

Wszystkie testowane SUV-y są dynamiczne i prawie nigdy nie brakuje im mocy, przy czym subiektywne odczucie jest takie, że 20d wydaje się nieco bardziej pobudzone. Również w niższych zakresach obrotów BMW podczas sprintu śmiało pcha się do przodu i osiąga prawie o 500 obrotów na minutę więcej niż Audi i Mercedes. Oprócz żwawego silnika BMW ma cudowny ośmiostopniowy „automat”, który zbliża możliwości samochodu do perfekcji.

A ponieważ przełożenia zmieniane są szybko, miękko i płynnie, to automatyczna skrzynia ZF, pracująca w X3, otrzymała od nas maksymalną liczbę punktów. Funkcjonującemu w Mercedesie siedmiostopniowemu „automatowi” własnej produkcji sporo brakuje do skrzyni w BMW.

Mercedes GLK 220 BlueTec 4MATIC

Mimo że sama zmiana przełożeń w GLK nie zasługuje na krytykę, to jednak w trakcie dynamicznej jazdy, z częstym hamowaniem i przyspieszaniem, pracy urządzenia brakuje i szybkości, i płynności. Obywa się to bez szarpnięć, ale pożądany bieg każe na siebie za długo czekać. Daje się to odczuć zwłaszcza podczas gwałtownego przyspieszania, gdy noga kierowcy uruchamia kick-down, albo podczas zmiany biegu za pomocą łopatki przy kierownicy.

Na odcinku pomiarowym Mercedes nie pozwolił rywalom na odjechanie i deptał im cały czas po piętach. To niemała niespodzianka, bo auto nie tylko ma o 20 KM mniej, lecz także z masą 1965 kg było najcięższe w stawce. Okazuje się jednak, że sprytna jednostka napędowa dobrze zna się na rzeczy i nie pozwala rywalom odjechać.

Oszczędne diesel nie odbierają SUV-om praktyczności

A co z zadaniami dnia codziennego? Audi Q5 absolutnie swobodnie je wypełnia. W testowanym gronie nie jest wprawdzie najdłuższym, ale za to bardzo wygodnym autem. Opcjonalna przesuwana tylna kanapa dzięki właściwemu wyprofilowaniu siedziska i oparcia zapewnia wysoki komfort. Natomiast pojemność bagażnika usatysfakcjonuje zarówno podczas wakacyjnych wojaży jak i przy przeprowadzce. Cieszy też porządne sprężyste zawieszenie. Dobrze sobie radzi z muldami i fałdami na drodze, dopiero wyrwy i krawędzie wprawiają auto w „zakłopotanie”.

Lepsze w takich warunkach okazuje się X3 z regulowanym zawieszeniem – widać, że ostatnia modernizacja dobrze zrobiła BMW. Wybrzuszenia nawierzchni pod kołami nie robią wrażenia na X3. Na tle BMW resorowaniu Mercedesa czasem brakuje harmonii na nierównościach, chociaż jeżeli chodzi o prowadzenie i stabilność jazdy, to GLK – jak na swój rustykalny, kanciasty kształt – i tak radzi sobie nadspodziewanie dobrze. Nie, ten SUV weteran nie pozwolił się zignorować!

Dane techniczne:

Audi BMW Mercedes
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16 biturbodiesel/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie common rail common rail common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1968 1995 2143
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/3800 190/4000 170/3000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/1750 400/1750 400/1400
Prędkość maksymalna (km/h) 210 210 205
Skrzynia biegów aut. 7 (dwusprzęgłowa) aut. 8 aut. 7
Napęd 4x4 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/tw tw/t
Pojemność bagażnika (l) 540-1560 550-1600 450-1500
Opony testowanego auta 235/60 R 18 245/50 R 18 235/50 R 19 + 255/45 R 19
Pojemność zbiornika paliwa (l) 75 67 66
Emisja CO2 (g/km) 149 138 159
Dł./szer./wys. (mm) 4629/1880/1653 4648/1881/1661 4525/1840/1689

Wyniki testu:

Q5 X3 GLK
Przyspieszenie0-50 km/h 2,9 s 2,7 s 2,6 s
0-100 km/h 8,9 s 8,6 s 8,8 s
0-130 km/h 14,9 s 15,0 s 15,2 s
Elastyczność60-100 km/h 5,1 s 5,0 s 5,3 s
80-120 km/h 6,5 s 6,8 s 6,9 s
Masa rzeczywista/ładowność 1924/536 kg 1836/529 kg 1965/535 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45 proc. 50/50 proc. 54/46 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,8/11,8 m 12,0/12,0 m 11,5/11,6 m
Hamowanie                      ze 100 km/h (zimne) 36,1 m 35,6 m 35,2 m
ze 100 km/h (gorące) 36,5 m 35,9 m 34,6 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h 57 dB (A) 57 dB (A) 56 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A) 64 dB (A) 64 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A) 68 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 6,7 l/100 km 6,7 l/100 km 7,0 l/100 km
Zasięg 1110 km 990 km 930 km

Nasza opinia:

Poziom doskonałości konkurentów dawno nie był tak wyrównany, jak w tym porównaniu. Audi od BMW dzieli tylko kilka punktów, a i teoretycznie słabszy Mercedes nie traci do nich zbyt wiele. A dlaczego akurat Audi wygrało? Bo w codziennej eksploatacji Q5 okazało się odrobinę bardziej wyważonym samochodem od rywali.

Decyzja, który pojazd kupić, zależy jednak całkowicie od indywidualnych upodobań nabywcy. Mercedes, choć ma już swoje lata, pokazał, że wciąż jest groźnym konkurentem. Gratulujemy mu zatem znakomitej formy.