Testy Testy nowych samochodów Porównanie aut miejskich: Fiat Panda kontra Hyundai i10

Porównanie aut miejskich: Fiat Panda kontra Hyundai i10

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

W porównaniu sprawdzamy czy Panda trzeciej generacji wyposażona w silnik 0.9 TwinAir/85 KM odeprze atak nowego Hyundai'a i10 1.2 MPI/87 KM

Porównanie aut miejskich: Fiat Panda kontra Hyundai i10
Zobacz galerię (7)
Auto Świat
Porównanie aut miejskich: Fiat Panda kontra Hyundai i10

Nowa Panda nie sprzedaje się już tak dobrze jakie kiedyś. Zastanawialiśmy się, czy przypadkiem Polacy nie obrazili się na Fiata za to, że rozpoczął produkcję nowego modelu we Włoszech, a nie w Tychach. A może to rywale podnieśli poprzeczkę i wytwarzają teraz lepsze samochody? By rozwiać nasze wątpliwości, postanowiliśmy porównać Fiata Pandę z nowością segmentu A – Hyundaiem i10.

Oba auta napędzane są silnikami o zbliżonych mocach, ale zupełnie innych konstrukcjach. Panda ma dwucylindrowy doładowany motor 0.9 Twinair (w 2011 roku Engine of the Year) o mocy 85 KM. Napęd i10 to 87-konny wolnossący benzyniak 1.2 ze zmiennymi fazami rozrządu.

Obydwa auta oferują typową dla segmentu A ilość miejsca, choć nieco więcej jest go w Hyundaiu. Większy o ponad 8 cm rozstaw osi sprawił, że w i10 wygospodarowano więcej przestrzeni nie tylko dla pasażerów, lecz także na bagaż (o 27 l). Z kolei w Pandzie trzeba docenić wyższą pozycję za kierownicą – ułatwia zajmowanie miejsca (ważne dla osób starszych) i zapewnia lepszą widoczność do przodu.

Zmiany konstrukcyjne w zawieszeniu Hyundai'a korzystnie wpłynęły na właściwości jezdne. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a zawieszenie ma duży margines bezpieczeństwa. Panda mimo wyższego nadwozia Panda jest stabilna zarówno na zakrętach, jak i w przypadku jazdy na wprost. W manewrach na parkingu z pomocą może przyjść tryb City.

Podsumowanie

Różnice między autami pod względem przestronności, osiągów, prowadzenia i kosztów nie są duże. To nie jest wybór między dobrym lub złym autem a klasycznym i awangardowym. W przypadku Pandy polecam jednak zakup 4-cylindrowej wersji benzynowej 1.2, bo jest tańsza i przyjemniejsza dla ucha.

Plusy Pandy:

- dynamiczny i elastyczny silnik

- wygodnie umieszczona skrzynia biegów

- łatwe wsiadanie (wysoko umieszczone siedzisko)

- wspomaganie Dualdrive (City)

- oryginalna stylistyka nadwozia i wnętrza

- dobre prowadzenie

Minusy Pandy:

- mniej przestronne wnętrze

- skromniejszy bagażnik,

- nieprzyjemny dźwięk silnika

- wibracje zimnego silnika na wolnych obrotaach

- uboższe wyposażenie

Osiągi fabrycznePanda 0.9 TwinAir LoungeHyundai i10 1.2 MPI Premium
0-100 km/h11,2 s12,3
Średnie zużycie paliwa4,2 l/100 km4,9 l/100 km
Cena46 100 zł47 900 zł

Plusy i10:

- przestronniejsze wnętrze

- większy bagażnik

- łatwiejsza obsługa (bardziej czytelny kokpit)

- bogatsze wyposażenie seryjne

- dobre prowadzenie

- dynamiczny i cichy silnik

- niższe zużycie paliwa

- 5-letnia gwarancja

Minusy i10:

- gorsze przyspieszenie

- mniejszy teoretyczny zasięg

- większa częstotliwość przeglądów

WIĘCEJ NA TEMAT PORÓWNANIA FIAT PANDA KONTRA HYUNDAI I10 W NAJBLIŻSZYM NUMERZE “AUTO ŚWIAT”

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: