Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Porsche Cayenne E-Hybrid – Sport w przyjaźni z ekologią

Porsche Cayenne E-Hybrid – Sport w przyjaźni z ekologią

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Hybrydowy napęd ogranicza spalanie i dba o środowisko, przestronne nadwozie jest przyjazne rodzinie, a duży zapas mocy i dopracowane podwozie dają spory zastrzyk adrenaliny. W teście: 462-konne Porsche Cayenne E-Hybrid.

Porsche Cayenne Hybrid
Zobacz galerię (17)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Porsche Cayenne Hybrid
  • Niemal 2,5-tonowy SUV rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,7 s
  • Realny zasięg podczas jazdy na silniku elektrycznym to 33 km
  • Testowana wersja Cayenne'a E-Hybrid kosztowała ponad 630 tys. zł

Jest takie powiedzenie: „Nie można mieć wszystkiego”. Ale czy dotyczy ono motoryzacji? Odpowiadamy: niestety, tak. Bo choć prezentowany Cayenne E-Hybrid jest niemal doskonały w wielu dziedzinach, to jednak kosztuje ponad 630 000 zł, a jak wiadomo, ta kwota jest zdecydowanie niedostępna dla większości Polaków. Teraz spróbujemy wyjaśnić, skąd się bierze ta perfekcja w hybrydowym SUV-ie ze znaczkiem Porsche.

Porsche Cayenne E-Hybrid – przestronne wnętrze i świetna jakość

W prawie 5-metrowym nadwoziu wygodnie podróżuje się w obu rzędach siedzeń. Z przodu oprócz dużej przestrzeni doceniliśmy wygodę foteli, a zwłaszcza świetne ich podparcie boczne. Kierowcę cieszy nie tylko wysoka jakość materiałów czy łatwość obsługi, lecz także sportowe DNA marki w postaci centralnego analogowego obrotomierza i stacyjki umieszczonej po lewej stronie kierownicy. Pasażerowie z tyłu także nie będą narzekali na wygodę, bowiem dzielona kanapa ma regulowany kąt oparcia i przesuwane siedzisko. Można mieć tylko zastrzeżenie do niemożności zamówienia w hybrydzie 4-strefowej klimatyzacji (dostępna opcjonalnie w Cayenne’ach z benzyniakami).

Porsche Cayenne E-Hybrid – kufer mniejszy o 125 l niż w zwykłych wersjach

Ze zmieszczeniem bagaży nie będzie problemu, bo kufer hybrydy, choć jest mniejszy o 125 litrów w stosunku do zwykłych wersji, nadal ma przyzwoitą pojemność 645 l. Niestety, podczas wakacji możemy stanąć przed dylematem, czy zabieramy ze sobą walizkę z ładowarką, czy dodatkową z ubraniami. Co prawda, podczas pakowania ciężkich bagaży można obniżyć wysoki próg załadunku (775 mm), ale nie da się złożyć oparć kanapy od strony bagażnika, gdyż nie zaplanowano w Cayennie tej możliwości.

Gdy jednak zabierzemy na wakacje ładowarkę, to na prądzie i benzynie pokonamy po jednym naładowaniu i zatankowaniu prawie 900 km. Biorąc pod uwagę to, że mamy do czynienia z 462-konnym 2,5-tonowym SUV-em, to niezły wynik. 

Porsche Cayenne E-Hybrid – realny zasięg to 33 km

Hybrydowy napęd typu plug-in docenia się jednak głównie w mieście. Po naładowaniu akumulatora do pełna z gniazdka 230 V w trakcie 8 godzin pracy możliwe jest dojechanie do domu z prędkością do ok. 130 km/h, przy założeniu, że odległość ta nie będzie większa niż 33 km. Oczywiście, zasięg ten może okazać się nierealny, jeśli będziecie intensywnie naciskać pedał gazu, poruszać się z kompletem pasażerów, na włączonych światłach czy też w ujemnych temperaturach.

Po rozładowaniu Cayenne przełączy się w tryb hybrydowy Auto, a to oznacza poruszanie się głównie przy wykorzystaniu benzynowego V6 – elektryk będzie wówczas załączał się okazjonalnie, np. w korku, przy stałej prędkości lub jako elektryczny boost. Nie ma jednak co liczyć na to, że w trybie Auto doładujemy akumulator tak, żeby można było jeździć wyłącznie na prądzie. Do ładowania podczas jazdy służą inne hybrydowe tryby: E-Hold (utrzymuje stały poziom naładowania akumulatora) lub E-Charge (ładowanie akumulatora do 100 proc. silnikiem spalinowym). Gdy wykorzystuje się oba tryby, trzeba pamiętać, że czynność tę wykonujemy kosztem zwiększonego spalania, co przeczy nieco idei ekologicznej jazdy. Ale 462-konnego Cayenne’a E-Hybrid kupujemy nie tylko po to, by być eko, lecz głównie – by mieć frajdę z dobrych osiągów. A skoro tak, to przesuwamy pokrętło na kierownicy na jeden z dwóch sportowych trybów jazdy i wciskamy gaz w podłogę. 2,5-tonowy kolos wystrzela jak z procy i dzięki pneumatycznemu zawieszeniu z regulacją twardości amortyzacji i tylnej osi skrętnej jest mistrzem zakrętów. Niewiarygodne, z jaką precyzją i swobodą Cayenne pokonuje szybkie łuki. Także gdy trzeba się szybko zatrzymać, nie zawodzi. Droga hamowania ze 100 km/h do zera wynosi zaledwie 34 m! 

Porsche Cayenne E-Hybrid – hybryda można też w teren

Zdajemy sobie sprawę z tego, że Porsche kojarzy się bardziej z luksusem i sportem niż z taplaniem się w błocie, gdy jednak zajdzie taka potrzeba, Cayenne E-Hybrid gotów jest także sprostać temu zadaniu. Mamy w nim przecież: doskonały układ napędu kół na obie osie, pneumatyczne zawieszenie, umożliwiające zmianę prześwitu od 190 mm (poziom normalny) do 245 mm (maksymalny w terenie), a także gotowe programy do offroadowej jazdy, dostosowujące działanie poszczególnych podzespołów do rodzaju nawierzchni. Przyznamy się Wam jednak, że nie mieliśmy odwagi ich wypróbować w aucie kosztującym ponad 630 000 zł...

Porsche Cayenne Hybrid – moim zdaniem

Po teście hybrydowego Cayenne’a mam mieszane uczucia. Jestem zachwycony osiągami, prowadzeniem, płynnością działania układu hybrydowego, ale nie przekonują mnie mały zasięg jazdy w trybie elektrycznym oraz słabe możliwości odzyskiwania energii podczas hamowania.

Porsche Cayenne Hybrid – to nam się podoba

Znakomite osiągi, świetne prowadzenie, szybkie ładowanie, wysoka jakość, płynna praca hybrydy.

Porsche Cayenne Hybrid – to nam się nie podoba

Brak 4-strefowej klimy, zasięg na prądzie 33 km, brak możliwości sterowania rekuperacją.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h1,8 s
0-100 km/h4,7 s
0-130/0-200 km/h7,4/18,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h2,4 s (aut.)
80-120 km/h3,0 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność2480/550 kg
Rozdział masy (przód/tył)52/48 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)11,9/12,0 m
Hamow. ze 100 km/h zimne35,4 m
Hamow. ze 100 km/h gorące33,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h63 dB (A)
przy 100 km/h66 dB (A)
przy 130 km/h71 dB (A)
Spal. test. 98 okt. (Hybrid Auto)10,9 l/100 km
Spal. test. (E-Power+Hybrid Auto)12,65 kWh/100 km+8,7 l/100 km
Łączny zasięg (HA)/(E-P+HA)690/890 km (w tym 33 km el.)

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz. V6/32 + elektryczny
Ustawienie silnika spalinowegowzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)2995
Łączna moc (KM/obr./min)462/5250-6400
Maks. mom. (Nm/obr./min)700/1000-3750
Moc silnika benz./elektr. (KM)340/136
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h)5,0/253
Śr. spal.(l/100 km)/CO2(g/km)3,4/78
Pojemność baterii (kWh)14,1
Skrzynia biegów/napędaut. 8 (Tiptronic)/4x4
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l)645-1610/75
Marka i model opon test. autaPirelli P Zero
Rozmiar opon (przód | tył)285/40 | 315/35 R 21

Wyposażenie

WersjaE-Hybrid
Klima aut. i ogrzew. postojoweS
Pakiet Sport Chrono/nawigacjaS/S
Skrętna oś/zaw. pneum. z PASM10 530/10 990 zł
Refl. LED Matrix/audio Bose12 460/6950 zł
Night Vision/21-calowe alufelgi11 390/19 620 zł
Tempomat adaptac./airb. tył11 940/2110 zł
Asystent zmiany pasa ruchu3 980,00 zł

Gwarancja/ceny

Cena podst. tej wersji silnikowej432 800 zł
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata/12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego auta631 533 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków