- Niemal 2,5-tonowy SUV rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,7 s
- Realny zasięg podczas jazdy na silniku elektrycznym to 33 km
- Testowana wersja Cayenne'a E-Hybrid kosztowała ponad 630 tys. zł
Jest takie powiedzenie: „Nie można mieć wszystkiego”. Ale czy dotyczy ono motoryzacji? Odpowiadamy: niestety, tak. Bo choć prezentowany Cayenne E-Hybrid jest niemal doskonały w wielu dziedzinach, to jednak kosztuje ponad 630 000 zł, a jak wiadomo, ta kwota jest zdecydowanie niedostępna dla większości Polaków. Teraz spróbujemy wyjaśnić, skąd się bierze ta perfekcja w hybrydowym SUV-ie ze znaczkiem Porsche.
Porsche Cayenne E-Hybrid – przestronne wnętrze i świetna jakość
W prawie 5-metrowym nadwoziu wygodnie podróżuje się w obu rzędach siedzeń. Z przodu oprócz dużej przestrzeni doceniliśmy wygodę foteli, a zwłaszcza świetne ich podparcie boczne. Kierowcę cieszy nie tylko wysoka jakość materiałów czy łatwość obsługi, lecz także sportowe DNA marki w postaci centralnego analogowego obrotomierza i stacyjki umieszczonej po lewej stronie kierownicy. Pasażerowie z tyłu także nie będą narzekali na wygodę, bowiem dzielona kanapa ma regulowany kąt oparcia i przesuwane siedzisko. Można mieć tylko zastrzeżenie do niemożności zamówienia w hybrydzie 4-strefowej klimatyzacji (dostępna opcjonalnie w Cayenne’ach z benzyniakami).
Porsche Cayenne E-Hybrid – kufer mniejszy o 125 l niż w zwykłych wersjach
Ze zmieszczeniem bagaży nie będzie problemu, bo kufer hybrydy, choć jest mniejszy o 125 litrów w stosunku do zwykłych wersji, nadal ma przyzwoitą pojemność 645 l. Niestety, podczas wakacji możemy stanąć przed dylematem, czy zabieramy ze sobą walizkę z ładowarką, czy dodatkową z ubraniami. Co prawda, podczas pakowania ciężkich bagaży można obniżyć wysoki próg załadunku (775 mm), ale nie da się złożyć oparć kanapy od strony bagażnika, gdyż nie zaplanowano w Cayennie tej możliwości.
Gdy jednak zabierzemy na wakacje ładowarkę, to na prądzie i benzynie pokonamy po jednym naładowaniu i zatankowaniu prawie 900 km. Biorąc pod uwagę to, że mamy do czynienia z 462-konnym 2,5-tonowym SUV-em, to niezły wynik.
Porsche Cayenne E-Hybrid – realny zasięg to 33 km
Hybrydowy napęd typu plug-in docenia się jednak głównie w mieście. Po naładowaniu akumulatora do pełna z gniazdka 230 V w trakcie 8 godzin pracy możliwe jest dojechanie do domu z prędkością do ok. 130 km/h, przy założeniu, że odległość ta nie będzie większa niż 33 km. Oczywiście, zasięg ten może okazać się nierealny, jeśli będziecie intensywnie naciskać pedał gazu, poruszać się z kompletem pasażerów, na włączonych światłach czy też w ujemnych temperaturach.
Po rozładowaniu Cayenne przełączy się w tryb hybrydowy Auto, a to oznacza poruszanie się głównie przy wykorzystaniu benzynowego V6 – elektryk będzie wówczas załączał się okazjonalnie, np. w korku, przy stałej prędkości lub jako elektryczny boost. Nie ma jednak co liczyć na to, że w trybie Auto doładujemy akumulator tak, żeby można było jeździć wyłącznie na prądzie. Do ładowania podczas jazdy służą inne hybrydowe tryby: E-Hold (utrzymuje stały poziom naładowania akumulatora) lub E-Charge (ładowanie akumulatora do 100 proc. silnikiem spalinowym). Gdy wykorzystuje się oba tryby, trzeba pamiętać, że czynność tę wykonujemy kosztem zwiększonego spalania, co przeczy nieco idei ekologicznej jazdy. Ale 462-konnego Cayenne’a E-Hybrid kupujemy nie tylko po to, by być eko, lecz głównie – by mieć frajdę z dobrych osiągów. A skoro tak, to przesuwamy pokrętło na kierownicy na jeden z dwóch sportowych trybów jazdy i wciskamy gaz w podłogę. 2,5-tonowy kolos wystrzela jak z procy i dzięki pneumatycznemu zawieszeniu z regulacją twardości amortyzacji i tylnej osi skrętnej jest mistrzem zakrętów. Niewiarygodne, z jaką precyzją i swobodą Cayenne pokonuje szybkie łuki. Także gdy trzeba się szybko zatrzymać, nie zawodzi. Droga hamowania ze 100 km/h do zera wynosi zaledwie 34 m!
Porsche Cayenne E-Hybrid – hybryda można też w teren
Zdajemy sobie sprawę z tego, że Porsche kojarzy się bardziej z luksusem i sportem niż z taplaniem się w błocie, gdy jednak zajdzie taka potrzeba, Cayenne E-Hybrid gotów jest także sprostać temu zadaniu. Mamy w nim przecież: doskonały układ napędu kół na obie osie, pneumatyczne zawieszenie, umożliwiające zmianę prześwitu od 190 mm (poziom normalny) do 245 mm (maksymalny w terenie), a także gotowe programy do offroadowej jazdy, dostosowujące działanie poszczególnych podzespołów do rodzaju nawierzchni. Przyznamy się Wam jednak, że nie mieliśmy odwagi ich wypróbować w aucie kosztującym ponad 630 000 zł...
Porsche Cayenne Hybrid – moim zdaniem
Po teście hybrydowego Cayenne’a mam mieszane uczucia. Jestem zachwycony osiągami, prowadzeniem, płynnością działania układu hybrydowego, ale nie przekonują mnie mały zasięg jazdy w trybie elektrycznym oraz słabe możliwości odzyskiwania energii podczas hamowania.
Porsche Cayenne Hybrid – to nam się podoba
Znakomite osiągi, świetne prowadzenie, szybkie ładowanie, wysoka jakość, płynna praca hybrydy.
Porsche Cayenne Hybrid – to nam się nie podoba
Brak 4-strefowej klimy, zasięg na prądzie 33 km, brak możliwości sterowania rekuperacją.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,8 s |
0-100 km/h | 4,7 s |
0-130/0-200 km/h | 7,4/18,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 2,4 s (aut.) |
80-120 km/h | 3,0 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 2480/550 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 52/48 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,9/12,0 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,4 m |
Hamow. ze 100 km/h gorące | 33,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 63 dB (A) |
przy 100 km/h | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 71 dB (A) |
Spal. test. 98 okt. (Hybrid Auto) | 10,9 l/100 km |
Spal. test. (E-Power+Hybrid Auto) | 12,65 kWh/100 km+8,7 l/100 km |
Łączny zasięg (HA)/(E-P+HA) | 690/890 km (w tym 33 km el.) |
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz. V6/32 + elektryczny |
Ustawienie silnika spalinowego | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 2995 |
Łączna moc (KM/obr./min) | 462/5250-6400 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 700/1000-3750 |
Moc silnika benz./elektr. (KM) | 340/136 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 5,0/253 |
Śr. spal.(l/100 km)/CO2(g/km) | 3,4/78 |
Pojemność baterii (kWh) | 14,1 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8 (Tiptronic)/4x4 |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 645-1610/75 |
Marka i model opon test. auta | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon (przód | tył) | 285/40 | 315/35 R 21 |
Wyposażenie
Wersja | E-Hybrid |
Klima aut. i ogrzew. postojowe | S |
Pakiet Sport Chrono/nawigacja | S/S |
Skrętna oś/zaw. pneum. z PASM | 10 530/10 990 zł |
Refl. LED Matrix/audio Bose | 12 460/6950 zł |
Night Vision/21-calowe alufelgi | 11 390/19 620 zł |
Tempomat adaptac./airb. tył | 11 940/2110 zł |
Asystent zmiany pasa ruchu | 3 980,00 zł |
Gwarancja/ceny
Cena podst. tej wersji silnikowej | 432 800 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
Cena testowanego auta | 631 533 zł |