Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Renault Clio 1.6 16V - Prawie GTI

Renault Clio 1.6 16V - Prawie GTI

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Równie dobrze można powiedzieć, że to kompromis - mniejszy silnik za niższą cenę. W porównaniu do popularnej wersji 1.4 ten model wyróżnia się takimi zmienionymi detalami jak reflektory, felgi, tarcze zegarów. Między innymi tych kilka elementów sprawia, że ze "zwykłego" Clio otrzymuje się samochód o sportowych aspiracjach. Jednak to, co zmienia w rzeczywistości charakter tego auta, to silnik. 110-konna benzynowa jednostka zapewnia dynamiczną jazdę autu ważącemu niewiele ponad tonę. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje niecałe 10 s, a elastyczność 60-100 km/h na 4 biegu nie przekracza 9 sekund. Pokonanie pierwszego kilometra wymaga czasu nie przekraczającego 31 s, co oznacza, że Clio 1.6 16V porusza się naprawdę sprawnie.

Renault Clio 1.6 16V - Prawie GTI
Renault Clio 1.6 16V - Prawie GTIŹródło: Auto Świat

Silnik charakteryzuje się wysoką kulturą pracy jak na jednostkę czterocylindrową i momentem obrotowym sięgającym prawie 150 Nm

Przy skrzyni biegów o przełożeniach zbliżonych do wersji 1.4 oznacza to duże przyspieszenia na 3 biegu i dość długie przełożenie "piątki". Mimo dużego temperamentu zużycie paliwa utrzymuje się na bardzo rozsądnym poziomie. Średnio wg producenta wynosi 7,2 l/100 km, a w teście nie przekroczyło 8,5 l/100 km. Oznacza to, że przy 50-litrowym zbiorniku zasięg wynosi 600 km. Słabością silnika jest natomiast wysoki poziom hałasu, który przy 130 km/h osiąga wartość 74 dB. Dla porównania: konkurenci uzyskują wyniki na poziomie 71 dB. Efektem jest ogromna różnica w hałaśliwości na niekorzyść Clio. Do tego dochodzi jeszcze nerwowe zachowanie zawieszenia podczas szybszej jazdy po nierównych drogach. Trzeba jednak przyznać, że to samo zawieszenie na krętych drogach spisuje się znakomicie i pozwala prowadzić samochód w sportowym stylu. Jednocześnie to samo sportowe zawieszenie jest zdolne do uniesienia ponad 450 kg masy. Nadwozie Renault Clio liczy sobie niecałe 3,8 m, a średnica zawracania przekracza 11 m. To nieco za dużo, bowiem konkurenci potrafią lepiej (Punto HGT - 10,5 m). Niezbyt rewelacyjna okazała się także długość drogi hamowania. Ponad 42 m w przypadku samochodu o sportowych ambicjach to trochę zbyt dużo.

Mimo wszystko zarówno silnik, skrzynia biegów, jak i cały układ jezdny zbierają bardzo pochlebne opinie

Całość wyśmienicie współgra z charakterem samochodu. Bardzo cenną innowacją w Clio 16V są nowoczesne reflektory gwarantujące znakomite oświetlenie drogi. Dodatkowo zwiększają one i tak bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, jaki oferuje Clio. Małe Renault może być wyposażone w cztery poduszki powietrzne (dwie czołowe i dwie boczne). Niestety, tylko jedna oferowana jest w ramach wyposażenia seryjnego. Pozostałe trzy dokupuje się w pakiecie za cenę ok. 2,6 tys. zł. Ponadto wyposażenie seryjne obejmuje układ ABS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, zdalnie sterowany centralny zamek, aluminiowe felgi, a także komputer pokładowy. Z dostępnych opcji oprócz wspomnianego pakietu bezpieczeństwa dostępna jest np. klimatyzacja za 4,5 tys. zł, skórzana tapicerka (ok. 3,8 tys. zł), 6-głośnikowy zestaw audio (ok. 1,6 tys. zł) oraz elektrycznie sterowany szyberdach (2,1 tys. zł).

Sam samochód z wyposażeniem seryjnym wymaga wydania ponad 51 tys. zł

Najwięksi konkurenci - Fiat Punto HGT i Peugeot 206 S16 - kosztują odpowiednio 54 tys. zł i 62 tys. zł. Fiat oferuje bogatsze wyposażenie, a obydwa mają ponadto większe silniki i wyższą moc. Na tym tle atrakcyjność cenowa Clio pozostaje w gestii indywidualnych upodobań. Bezsprzeczna jest jedynie atrakcyjna 12-letnia gwarancja perforacyjna Renault i wydłużony do 20 tys. km okres międzyprzeglądowy. Sprawdzona, dobra konstrukcja Clio, która posłużyła za bazę do stworzenia tego samochodu, jest chyba mimo wszystko najmocniejszą stroną tego modelu. (KB)

Robert Rybicki
Powiązane tematy:Nowe
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków