Nowy w tym towarzystwie to Renault Koleos. W pierwszym teście auto występuje z benzynowym silnikiem o mocy 171 KM.Masywny SUV o sportowym wyglądzieKoleos to typowy SUV z masywnymi nadkolami, podwyższonym nadwoziem oraz osłonami pod podwoziem z przodu i z tyłu. Jednocześnie pochylona tylna szyba nadaje sylwetce sportowy charakter. Wnętrze tchnie czernią. Sprawia to trochę smutne wrażenie, ale trzeba przyznać, że kokpitowi nie brakuje elegancji. To zasługa ciekawej stylistyki oraz metalizowanych aplikacji. A co z funkcjonalnością? W tej dziedzinie Renault spisał się na medal. Kierownica regulowana jest w dwóch płaszczyznach, a wielość przełączników nie przeraża, gdyż korzystanie z nich okazuje się intuicyjne. Wożenie wielu drobiazgów też nie jest problemem, bo wygospodarowano tu mnóstwo schowków o łącznej pojemności 70 l.Po zajęciu miejsca docenimy wygodę foteli, które pozwalają ze spokojem myśleć o długiej podróży. Niewielkim mankamentem jest tylko przeciętne podparcie z boku. Pasażerom z tyłu przeszkadzać będzie natomiast zbyt mała ilość miejsca na nogi. Zmyślnie zaprojektowano przeciętnej wielkości bagażnik. Dostęp do niego możliwy jest po otwarciu górnej części klapy, a większe przedmioty wkłada się, gdy dodatkowo opuszczona będzie burta. Jej obciążenie wynosi maksymalnie aż 200 kg. Ładunek można łatwo przesuwać dzięki listwom, a uchwyty umożliwiają jego mocowanie.Benzynowy silnik zapewnia dobre przyspieszenie do "setki". Atutem jest również wysoka kultura pracy. W kabinie nie będzie głośno nawet podczas szybkiej jazdy. Niestety, w przypadku tej wersji trzeba się liczyć z wysokim spalaniem. Dobrą ocenę wystawiliśmy precyzyjnej skrzyni biegów.Zawieszenie sprawdza się na naszych drogach. Wprawdzie hałasuje na większych nierównościach, ale pochłania je bez uszczerbku na komforcie jazdy. Nie zachwyca prowadzenie na zakrętach. To wina nieprecyzyjnego układu kierowniczego. Dość dzielny, lecz na utwardzonym terenieKoleos przejął z Nissana X-Traila system napędu All mode 4x4-i. Na stałe napęd przenoszony jest na przednią oś, ale w razie potrzeby automatycznie dołącza się tylny napęd. Na bezdrożach samochód zachowuje się jak typowy SUV. Z łatwiejszymi przeszkodami da sobie radę, ale pod warunkiem, że poruszamy się po utwardzonym terenie. Na piachu czy w błocie potrafi się zakopać pomimo napędu na obie osie. Na pochwałę zasługuje właściwe ukształtowanie karoserii: kąt natarcia wynosi 27 stopni, a kąt zejścia 31 stopni. Podczas jazdy w górach przydatny będzie system wspomagania ruszania pod wzniesienie, który zapobiega staczaniu auta. Podczas zjazdu można włączyć system kontroli prędkości, utrzymujący stałą szybkość 7 km/h.PodsumowaniePierwszy SUV Renault okazuje się całkiem udaną konstrukcją. Wiele przemyślanych rozwiązań czyni z Koleosa funkcjonalny samochód. Możliwości terenowe – wystarczające jak na kompaktową terenówkę. Zawieszenie dobrze spisuje się na wyboistych drogach. Na zakrętach przeszkadza mało precyzyjny układ kierowniczy. W benzynowej wersji trzeba się liczyć z wysokim zużyciem paliwa, ale przyspieszenie jest dobre.
Renault Koleos 2,5 SUV wielonarodowy
Kompaktowe terenówki stają się coraz bardziej popularne. Dlatego nie dziwi, że debiutują kolejne modele.