Logo
TestyTesty nowych samochodówSaab 9-2: Szwedzi chcą malucha

Saab 9-2: Szwedzi chcą malucha

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Choć nie opublikowano jeszcze żadnego oficjalnego oświadczenia, to jednak wprowadzenie do oferty szwedzkiej marki malucha wydaje się kwestią niedalekiej przyszłości. Victor Muller, szef Saab Spyker Automobiles, kilka miesięcy temu wspominał, że auto mogące konkurować z takimi modelami, jak Mini czy Audi A1 i odwołujące się do legendarnego modelu 92 jest na czołowej pozycji jego listy życzeń. Coraz więcej wskazuje na to, że nadszedł czas, by to się spełniło.

Firma przyznaje, że prowadzi poważne negocjacje z kilkoma partnerami, którzy byliby w stanie dostarczyć niezbędne technologie – posunięcie racjonalne i wynikające z rachunku ekonomicznego. Samodzielne opracowanie małej platformy od podstaw byłoby bowiem dla firmy, która niedawno ledwo uniknęła bankructwa i nadal boryka się z problemami finansowymi, zbyt kosztowne. Wśród potencjalnych kooperantów wymienia się Volkswagena oraz BMW, choć sam Muller nie wyklucza innych producentów, zapewniając, że korzyści ze współpracy nie będą tylko jednostronne.

W związku z tym na optymalnego partnera wyrasta BMW, dysponujące platformą Mini. Niemcy poza płytą mogliby dostarczać również małe silniki i skrzynie biegów. Saab jest też zainteresowany wysokoprężnymi jednostkami BMW dla nowego SUV-a marki o oznaczeniu 9-4X. Debiut tego modelu planowany jest wiosną przyszłego roku.

Opracowaniem stylistyki nadwozia i wnętrza zajmie się zespół designerów marki, pod wodzą nowego szefa – Jasona Castrioty (doświadczenie zdobywał w Ferrari). Ma on zagwarantować, że auto będzie prezentować się dynamicznie, sportowo, a jednocześnie zachowa typowy dla marki charakter.

Kiedy zatem nowy maluch ma szansę pojawić się w sprzedaży? Jeśli negocjacje zakończą się pozytywnie, pierwsze egzemplarze powinny być gotowe na początku 2013 roku. Kwestią otwartą pozostaje jeszcze umiejscowienie produkcji. Pod uwagę brane są różne możliwości, jednak zważywszy na niewykorzystane w pełni moce zakładu w Trollhättan, to właśnie szwedzka fabryka ma największe szanse na zdobycie tego zamówienia.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: